Transport stöder Vita jobb i Malmö

Krönika. Malmö blir förmodligen först i Sverige med att formulera precisa sociala krav i sina upphandlingar – och dessutom kontrollera att reglerna följs. Projektet kallas för Vita jobb.

Det är ett föredömligt agerande som inte bara gynnar de som arbetar i företagen som får uppdrag åt kommunen.  Det är en ordning som gynnar hela näringslivet.
Under en följd av år har vi som organiserar arbetare i de privata bygg- och tjänstesektorerna sett hur offentlig upphandling utvecklats till ett stöd för oseriös verksamhet.

När stat, kommuner och landsting köper tjänster styrs processen oftast av vanföreställningen att man måste anta det lägsta priset och att man inte får ställa krav på att företagen ska betala sina anställda i enlighet med gällande kollektivavtal.

Till en del kan utvecklingen förklaras av att EU:s upphandlingsregler har feltolkats och att Konkurrensverket har tillämpat en extrem försiktighetsprincip i sin rådgivning till myndigheterna. Upphandlarna tar sedan det säkra för det osäkra och går på det lägsta priset för att undvika risken att hamna i domstol – och hoppas dessutom få en bra och billig verksamhet.

Konsekvensen blir alltför ofta lönedumpning, skattefusk och ansvarsflykt via kedjor av underentreprenörer där de egentliga utförarna kan agera direkt brottsligt. Med tanke på att den totala offentliga upphandlingen i Sverige uppgår till bortåt 600 miljarder kronor per år – och bara i Malmö cirka fem miljarder – bör de tendenserna tas på stort allvar.

Situationen försvåras av att fackföreningsrörelsen tvingats till försiktighet efter den så kallade Lavaldomen. Vi kan inte längre ställa krav på fullständiga kollektivavtal i utländska företag som lägger anbud på arbeten i Sverige eller fungerar som underentreprenörer åt svenska företag.

Konsekvenserna beskrivs i en forskningsrapport från Institutet för Europastudier. Det visar sig att Sverige befinner sig i bottenskiktet när det gäller att ställa krav på sociala villkor i företag som säljer upphandlade tjänster. I länder som Finland, Norge, Danmark och Tyskland ställer man genomgående krav som anses omöjliga i Sverige. Där säkrar man i betydligt högre utsträckning rimliga arbetsvillkor för de anställda och kan dessutom ställa krav på att långtidsarbetslösa och handikappade får jobb.

Av allt att döma har de ansvariga politikerna i Malmö tagit fasta på detta när de nya upphandlingsreglerna utformas. Man har studerat de mest ambitiösa försöken att säkra goda sociala villkor. Dessutom ska tillämpningen kontrolleras. En av de viktigaste orsakerna till de många upphandlingshaverierna är bristen på uppföljning och kontroll.

I den modell som Malmö vill införa ska företagens förpliktelser att underkasta sig kontroller och sanktioner finnas inskrivna i kontrakten. I Malmö har våra lokala fackliga funktionärer erbjudit sig att kontrollera de villkor som styrs av kollektivavtal – med respekt för den tystnadsplikt som måste gälla i sådana sammanhangen.

Låt oss hoppas att Malmö visar vägen, så att fler kommuner vågar ställa sociala krav på sina upphandlingar. I längden vinner alla på att skattepengarna används för att gynna ett seriöst och bärkraftigt näringsliv.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Skolskjutsar är en viktig del av den upphandlade trafiken.

Vägen till säkrare upphandlingar

Servicetrafik. Myndigheter riskerar att bidra till lönedumpning och dåliga arbetsvillkor genom att inte ställa arbetsrättsliga krav vid upphandling, visar Riksrevisionens granskning.

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.