Tidningsbud på väg igen. Elin Larsson är tillbaka hos gamla arbetsgivaren och levererar åter på Småländska Höglandet.
Close
Tidningsbud på väg igen. Elin Larsson är tillbaka hos gamla arbetsgivaren och levererar åter på Småländska Höglandet.
Close
Månadens medlem

Tillbaka som bud på Höglandet

Tidningsbud. Efter en kort sväng på annat jobb är Elin Larsson tillbaka som tidningsbud. Rutten är ny, bäst är friheten. Ingen natt är den andra lik.

Snäll och ambitiös. Så brukar omgivningen beskriva Elin Larsson. Hon ringer för att hon blir några minuter sen till mötet med Transportarbetaren, i Nässjö.

– På jobbet säger de att jag är hjälpsam. Har jag missat att dela ut en tidning en lördag, eller när jag kommer på det, vill jag direkt åka tillbaka … Om det till exempel står saker framför och skymmer brevlådorna kan det ibland bli fel, säger Elin själv.

Men så länge arbetet flyter på och utdelningen blir rätt så är arbetet självständigt.

– Det är skönt att kunna bestämma tempot själv. Ingen hänger över ens axel.

Elin Larsson kom in på yrket lite av en slump. Efter att ha studerat på folkhögskola var hon arbetslös under en period. Samtidigt hade hon blivit sambo och ville bidra mer till försörjningen. Elin talade med sin syster, som flera år tidigare kört ut tidningar i trakten. Kanske vore det något?

– Så jag ringde till tidningsföretaget och fick komma på intervju. Där fick jag frågan när jag kunde börja, berättar Elin.

Elin Larsson på kafé i Nässjö. Själv bor hon med man och barn på landet, en bit söder om staden.
Elin Larsson på kafé i Nässjö. Själv bor hon med man och barn på landet, en bit söder om staden. Foto: Lilly Hallberg

Hon började dagen efter. Det var den 22 februari 2008 och Elin hade precis tagit körkort.

Allt flöt på bra och hon trivdes, bildade familj och blev mamma.

Men tolv år senare, samma datum – den 22 februari – 2020 sa Elin Larsson upp sig. Hon hade bestämt sig för att byta yrkesbana på grund av de omfattande nedskärningar som väntades inom tidningskoncernen. Under en period förra året arbetade hon på snusfabriken i Sävsjö.

– Men jag kom tillbaka till mitt gamla jobb, och har fått räkna in mina tidigare tolv år i anställningstiden, säger Elin Larsson i dag.

Det andra arbetet fungerade inte så bra. Dels på grund av allergiska besvär, dels på grund av arbetstiderna: 23–06. Att börja tre timmar tidigare än Elin var van vid gjorde att hon blev oerhört trött.

Nu ringer larmet vid tjugo i ett på natten.

Hennes nattliga arbetsrunda på drygt tio mil går över Småländska Höglandet.

– Jag jobbar mellan två och sju. Att somna när jag kommer hem är inga problem, jag har en app med lugn musik som jag brukar lyssna på, säger Elin.

När Elin är ledig virkar hon gärna. Och odlar hemma i trädgården. Förkultiveringen är i full gång. Säsongen startar något senare än på andra håll i landets södra hälft. Småländska Höglandet har ett klimat liknande det i södra Norrlands inland.

– Vi har växtzon 5, efter den kommer fjällen, förklarar Elin, som är med i både en lokal och en nationell trädgårdsförening.

– Vi hoppas kunna använda det vi odlar så att vi blir självförsörjande under sommaren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Tid att tänka på tidningsdistributören!

Tidningsbudens dag. Lördagen den 11 oktober är det dags att hylla alla tidningsbud världen över på yrkeskårens egen dag.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.