Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm
Close
Före detta Byggnads-basen Johan Lindholm efterträder Susanna Gideonsson som LO:s ordförande.
Close

”Sveriges arbetare är värda fan så mycket bättre”

7 frågor. Johan Lindholm är LO:s nya ordförande. Hur ser han på LAS, arbetstidsförkortning och politik?

1. Du kommer ut på ett åkeri och träffar några chaufförer. Vad vill du prata med dem om?

– Jag skulle ha stora öron och liten mun. Jag skulle lyssna på hur de upplever arbetslivet. Jag skulle också vilja höra hur de har det utanför jobbet och hur de får ihop livspusslet. Jag skulle prata om den kollektiva styrkan och att kollektiva lösningar är mer moderna än någonsin. Vill man få till förändring framåt så måste vi jobba tillsammans. Det tycker jag att arbetsgivarna är bättre på i dag.

2.Du valdes i sista minut efter ett avhopp dagen innan kongressen. Tror du att det påverkar ditt sätt att leda LO?

– Jag känner ändå att jag fick ett hundraprocentigt stöd från kongressen. Och med de medskick som kongressen gav mig så känner jag mig både stolt och trygg i det jag ska göra. Jag är väl medveten om att det är ett ansvarsfullt jobb och jag är fullt fokuserad på att jobba framåt.

3. Vid LO-kongressen togs beslut om arbetstidsförkortning. På vilket sätt vill du jobba med den frågan?

– Vi är i gång redan. Vi håller på och kartlägger hur det ser ut i alla förbunden nu. Hur olika förbund löst sina delar kring arbetstiden och sen kommer vi samla ihop oss i LO.

– Via avtalssekreterare och LO-styrelse så ska vi försöka mejsla fram någonting som vi gemensamt kan gå fram med och förhandla avtalsvägen.

4. Hur jobbade ni med arbetstidsförkortning i Byggnads?

– Byggnads har en arbetstidsförkortning på 40 timmar i samtliga avtal. Men nu handlar det om att reducera arbetstiden. Om att ta lite av mervärdet som arbetsgivarna tagit ut alldeles för mycket av. För att lösa det krävs det att vi samlar ihop oss.

5. Under de senare åren har LO varit splittrat i flera frågor. Transport ställde sig utanför avtalssamordningen och flera förbund var mot överenskommelsen om förändringen av anställningsskyddet. Hur vill du jobba för att ena förbunden?

– Jag tror att det är väldigt avgörande att vi samlas kring en lönenormering och den sätter ju industrin. Sen gäller det att hitta en väg framåt. Det finns ju inga diskussioner i dag, men de kommer. Vi behöver också hitta en gemensam hållning om vissa delar kring de allmänna villkoren. Vi är inte riktigt där än, men mitt mål är att vi ska gå fram gemensamt och tala med en tunga.

– Gällande huvudavtalet är det känt att varken jag eller Byggnads tycker att vi fick tillräckligt mycket tillbaka. I mitt uppdrag som LO-ordförande är målet att få ut så mycket som möjligt av uppgörelsen som finns. Jag är väldigt kritisk mot att staten, efter två år, fortfarande inte lever upp till sin del. Regeringen har ännu inte gett CSN (Centrala studiestödsnämnden) nog resurser för att handlägga alla ansökningar.

6. På vilket sätt tror du att relationen mellan LO och Socialdemokraterna förändras med dig som LO-ordförande?

– LO är ju inget politiskt parti. Vi är satta att företräda Sveriges alla arbetare. Och det finns inga makthavare oavsett politisk färg som ska runda LO-borgen när det kommer till villkoren för Sveriges alla arbetare. Vi kommer ju vara väldigt tydliga i en rad frågor där vi vill ha leverans. Redan vid LO-kongressen var jag väldigt tydlig med att karensavdraget är en klasslagstiftning som ska väck.

7. Det är högt tonläge i den politiska debatten i Sverige. Högst mellan Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna. De två partier som är störst bland Sveriges arbetare. Vilka problem ser du i att LO-kollektivet är så politiskt splittrat?

– Jag tycker det är alldeles för mycket pajkastning i politiken. Jag har gjort väldigt många arbetsplatsbesök i min tidigare roll och det jag har mött där är ju att det finns ett utbrett etablissemang- och politikerförakt som mynnar ut i att Sverige har gått isär, att Sverige inte funkar. Arbetare har fått se matpriser och räntor skena samtidigt som vi sett hur banker och matjättar haft höga utdelningar.

– Det finns en irritation och ilska där ute och den måste vi ta oss an, och formulera en politik som alla känner igen sig i så att det blir ordning på torpet. Sveriges arbetare är värda fan så mycket bättre.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kristina Sjöberg. Foto: Petrus Iggström

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.