Proffs provar skyddsskor – tre medarbetare från morgonpasset väljer bland skor och sulor för att finna bästa personliga kombination, under ledning av Andreas Fransén från Hultaforsgruppen arbetskläder och -skydd.
Close
Proffs provar skyddsskor – tre medarbetare från morgonpasset väljer bland skor och sulor för att finna bästa personliga kombination, under ledning av Andreas Fransén från Hultaforsgruppen arbetskläder och -skydd.
Close
Skoprovning på lagret

Sulan ska ta smällen – inte foten

Arbetsmiljö. På klädjätten Zalandos lager pågår årets viktigaste skoprovning. Terminalarbetare i ett pilotprojekt testar skyddsskor – en fråga som facket lyft och som är avgörande för hur arbetspasset på golvet blir.

Brunna, Kungsängen, en eftermiddag i början av december vid tid för skiftbyte på lagret: Ett mötesrum förvandlat till provrum en trappa upp hos logistikföretaget Ceva, med fönster ut mot den gigantiska lagerlokalen. Där plockas och packas produkter från Zalando, ledande inom e-handeln i Europa när det gäller kläder och skor.

Naseer Ullah Hamdar välkomnar satsningen på skyddsskor, något han själv tagit upp både med skyddsombud och företagsledning. Foto: Pernilla Ahlsén
Naseer Ullah Hamdar välkomnar satsningen på skyddsskor, något han själv tagit upp både med skyddsombud och företagsledning. Foto: Pernilla Ahlsén

Men i dag är det inte nätkunders skoval som är i fokus. Utan en säker grund för dem som ser till att logistiken flyter på, de som ofta går över en mil om dagen på arbetet.

– Tänk på att det är sulan som ska ta smällen, inte foten, säger Andreas Fransén som kommer från Hultaforsgruppen, ett företag som äger och utvecklar arbetskläder och olika slags skydd att använda i yrkeslivet.

– Så fascinerande hur stor skillnad en sula kan göra! säger en av deltagarna i pilotgruppen.

Fotscanning

Skokartonger står i höga staplar, olika modeller är framtagna och en apparat för fotscanning utplacerad. Den mäter hur högt fotvalv testpersonen har, för att optimalt kunna matcha rätt sula till varje enskild medarbetares fot.

– För mig känns det lättare och bättre med den här modellen som är lite bredare. De andra jag provat var tajtare och tyngre. Tidigare har jag ibland haft problem med att det gör lite ont över tårna, säger Majeda Alsaifi, som jobbat morgonpasset.

Hon är en av ett tjugotal medarbetare som ingår i Ny sko-projektets pilot. De har anmält intresse och sedan valts ut med hjälp av slumpgenerator. Efter utprovning i början av månaden får de testa de nya skyddsskorna under december. I julveckan skickar företagen sedan ut ett formulär där alla får göra en utvärdering.

Ombudsman Nina Broman Costa är regelbundet ute på lagret i Brunna, Kungsängen. Hon lyfter skoprovningen som ett bra exempel. Transports Stockholmsavdelning har i flera år arbetet för bättre arbetsmiljö på Zalandos logistikanläggning. Foto: Pernilla Ahlsén
Ombudsman Nina Broman Costa är regelbundet ute på lagret i Brunna, Kungsängen. Hon lyfter skoprovningen som ett bra exempel. Transports Stockholmsavdelning har i flera år arbetet för bättre arbetsmiljö på Zalandos logistikanläggning. Foto: Pernilla Ahlsén

Samverkan

Satsningen på hållbara skyddsskor görs i samverkan med Transport. Enligt arbetsgivaren har initiativet också kommit till för att man lyssnat på facket, liksom tagit till sig synpunkter om skor som kommit fram både i Cevas medarbetarundersökning och från enskilda medarbetare.

I dag fungerar det så att företaget tillhandahåller två skomodeller och medarbetaren själv väljer vilka skor han eller hon tror passar. Vid speciella medicinska behov har det gjorts enligt rehabplan. Och enligt både företag och fack har det fungerat bra – för det mesta.

– Men det kan bli ännu bättre. Vi har märkt i rapporter att en del ändå inte fått rätt skor, eller anpassade sulor som behövs. Nu tar vi ett helhetsgrepp, säger Robert Gullbrand, arbetsmiljöchef på Ceva.

Bästa skorna för dem som jobbar på lagret för Zalandos produkter? Tre modeller och tre slags sulor ingår i Ny sko-projektet som kommit till i samverkan med facket på logistikföretaget Ceva som driver anläggningen. Foto: Pernilla Ahlsén
Bästa skorna för dem som jobbar på lagret för Zalandos produkter? Tre modeller och tre slags sulor ingår i Ny sko-projektet som kommit till i samverkan med facket på logistikföretaget Ceva som driver anläggningen. Foto: Pernilla Ahlsén

Tre olika modeller

Han är också på plats i det tillfälliga provrummet, liksom Angelica Schelin från familjeföretaget 4work Yrkeskläder och Andreas Fransén från Hultaforsgruppen. De både tar fram skor, förklarar de tre olika modellernas egenskaper – ”öppen och luftig, lite tajtare, med lös plös och ultralätt” – och scannar fötter för att mäta fotvalv.

Både jättekul och seriöst, tycker Jouliana Butros, som fått fotvalvet scannat för att finna passande iläggssula. Hon är en av tjugo lagerarbetare som ingår i pilotgruppen och har just funnit den rätta skyddsskon för egen del. Foto: Pernilla Ahlsén
Både jättekul och seriöst, tycker Jouliana Butros, som fått fotvalvet scannat för att finna passande iläggssula. Hon är en av tjugo lagerarbetare som ingår i pilotgruppen och har just funnit den rätta skyddsskon för egen del. Foto: Pernilla Ahlsén

– Det är jätteroligt att vara med här. Och seriöst. Alla har något slags problem med fötterna här, säger Jouliana Butros, som har valt ett par 39:or av den något tajtare, mjuka modellen.

– Det känns bra, jag känner direkt att de är bättre för ryggen än de gamla.

Deltagarna i pilotprojektet kommer att få sina utvalda skor senare samma vecka. För övriga medarbetare på lagret börjar utprovningen efter helgerna. Först ut är plock- och mottagningsavdelningarna och sedan följer pack- och returavdelningarna hos Ceva Logistics.

Arbetsmiljöarbetet har gett resultat

Facket. Transport har jobbat hårt för bättre arbetsmiljö på lagret i Brunna. – Det här med utprovning av skyddsskor är en jättebra satsning – och en av de bra saker som kommit till tack vare samverkan, säger Nina Broman Costa, ombudsman på Stockholmsavdelningen.

Zalandos lager norr om Stockholm har flera gånger hamnat i mediernas fokus sedan starten för drygt fem år sedan. Dels på grund av brister i den fysiska arbetsmiljön främst de första åren, bland annat usel ventilation, men också övervakning från företagets sida. Dels på grund av konflikter i samband med syndikalisterna SAC:s aktivism och kamp för eget kollektivavtal.

Nina Broman Costa. Foto: Pernilla Ahlsén
Nina Broman Costa. Foto: Pernilla Ahlsén

I början av 2022 tog logistikföretaget Ceva över verksamheten från Ingram Micro. Redan tidigare hade en hel del förbättringar skett. Och flera hundra med­arbetare har gått fackliga utbildningar.

– Tack vare att vi är ute här med jämna mellanrum och talar med dem som jobbar på golvet vet vi ju vilka frågor som är viktiga att lyfta. Vi har samverkansmöten med företaget varannan vecka, säger Transports ombudsman Nina Broman Costa.

Frågan om skyddsskor är just ett sådant exempel.

– Det är inte mycket klagomål här, men när det gäller skor – ja, det har man ju hört problem om några gånger… När det gäller arbetsrättsliga frågor brukar jag lämna över en hel del till Nina, säger Tobias Persson, ett av två skydds­ombud på lagret i Brunna.

Tobias Persson. Foto: Pernilla Ahlsén
Tobias Persson. Foto: Pernilla Ahlsén

Tobias är också med på samverkans­mötena med företaget. Och liksom Nina med vid första utprovningen av skyddsskor. Det är också Robert Gullbrand, ­hälso- och säkerhetsansvarig (HSE-­manager) på Ceva Logistics.

Och det tycks råda en samsyn om att en hel del positivt är på gång.

I november infördes regelbundna så kallade townhall-möten varannan vecka, med info från ledningsgruppen och möjlighet för medarbetare att ställa frågor.

Ett annat exempel är planen på att bygga ett tyst rum på lagret; en plats för vila, bön eller meditation. Intresset för att vara med och utforma rummet var så stort att företaget fick lotta bland dem som anmält intresse att vara med i arbetsgruppen.

När Transportarbetaren hälsar på i julmånaden råder fortfarande ”peak” med hög arbetsbelastning på lagret. Men i början av 2023 väntar bland annat en fest/kick off samt fotbollsturnering (med valfria, egna skor får en anta).

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”DSV har ju inte ett jättebra rykte”

Åkeri/Terminal. – Det har tisslats och tasslats i ett och ett halvt år om att DSV var intresserat av att ta över Schenker och att det vore förfärligt. Så säger en chaufför på Schenker åkeri efter beskedet att danska logistikbjässen DSV köper tyska jätten DB Schenker.

Rastplats

700 krav från Arbetsmiljöverket efter inspektioner

Åkeri. Arbetsmiljöverket har genomfört en stor granskning av åkeribranschen. 400 företag har granskats och tre fjärdedelar av dem behövde komma med åtgärder.

Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.

Kultur
Sällskapsspel: Ticket to ride

Sällskapsspel för sommarnätter

Speltips. Sommar. Då är många av oss lediga. Här är tips på fem roliga spel att spela på semesterns slöa dagar och kvällar.

Arbete & fritid
Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Medleålders man med glasögon på innerstadsgata i Stockhjolm, halvfigur.

Tuffa uppdraget: Mindre jobb, mer pengar

Avtal. Veli-Pekka Säikkälä är LO:s nya avtalssekreterare. Hans uppdrag är att hålla ihop LO i löneförhandlingarna, få upp lönerna och nu ska han också sänka arbetstiden. Hur ska det gå till?

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.