Proffs provar skyddsskor – tre medarbetare från morgonpasset väljer bland skor och sulor för att finna bästa personliga kombination, under ledning av Andreas Fransén från Hultaforsgruppen arbetskläder och -skydd.
Close
Proffs provar skyddsskor – tre medarbetare från morgonpasset väljer bland skor och sulor för att finna bästa personliga kombination, under ledning av Andreas Fransén från Hultaforsgruppen arbetskläder och -skydd.
Close
Skoprovning på lagret

Sulan ska ta smällen – inte foten

Arbetsmiljö. På klädjätten Zalandos lager pågår årets viktigaste skoprovning. Terminalarbetare i ett pilotprojekt testar skyddsskor – en fråga som facket lyft och som är avgörande för hur arbetspasset på golvet blir.

Brunna, Kungsängen, en eftermiddag i början av december vid tid för skiftbyte på lagret: Ett mötesrum förvandlat till provrum en trappa upp hos logistikföretaget Ceva, med fönster ut mot den gigantiska lagerlokalen. Där plockas och packas produkter från Zalando, ledande inom e-handeln i Europa när det gäller kläder och skor.

Naseer Ullah Hamdar välkomnar satsningen på skyddsskor, något han själv tagit upp både med skyddsombud och företagsledning. Foto: Pernilla Ahlsén
Naseer Ullah Hamdar välkomnar satsningen på skyddsskor, något han själv tagit upp både med skyddsombud och företagsledning. Foto: Pernilla Ahlsén

Men i dag är det inte nätkunders skoval som är i fokus. Utan en säker grund för dem som ser till att logistiken flyter på, de som ofta går över en mil om dagen på arbetet.

– Tänk på att det är sulan som ska ta smällen, inte foten, säger Andreas Fransén som kommer från Hultaforsgruppen, ett företag som äger och utvecklar arbetskläder och olika slags skydd att använda i yrkeslivet.

– Så fascinerande hur stor skillnad en sula kan göra! säger en av deltagarna i pilotgruppen.

Fotscanning

Skokartonger står i höga staplar, olika modeller är framtagna och en apparat för fotscanning utplacerad. Den mäter hur högt fotvalv testpersonen har, för att optimalt kunna matcha rätt sula till varje enskild medarbetares fot.

– För mig känns det lättare och bättre med den här modellen som är lite bredare. De andra jag provat var tajtare och tyngre. Tidigare har jag ibland haft problem med att det gör lite ont över tårna, säger Majeda Alsaifi, som jobbat morgonpasset.

Hon är en av ett tjugotal medarbetare som ingår i Ny sko-projektets pilot. De har anmält intresse och sedan valts ut med hjälp av slumpgenerator. Efter utprovning i början av månaden får de testa de nya skyddsskorna under december. I julveckan skickar företagen sedan ut ett formulär där alla får göra en utvärdering.

Ombudsman Nina Broman Costa är regelbundet ute på lagret i Brunna, Kungsängen. Hon lyfter skoprovningen som ett bra exempel. Transports Stockholmsavdelning har i flera år arbetet för bättre arbetsmiljö på Zalandos logistikanläggning. Foto: Pernilla Ahlsén
Ombudsman Nina Broman Costa är regelbundet ute på lagret i Brunna, Kungsängen. Hon lyfter skoprovningen som ett bra exempel. Transports Stockholmsavdelning har i flera år arbetet för bättre arbetsmiljö på Zalandos logistikanläggning. Foto: Pernilla Ahlsén

Samverkan

Satsningen på hållbara skyddsskor görs i samverkan med Transport. Enligt arbetsgivaren har initiativet också kommit till för att man lyssnat på facket, liksom tagit till sig synpunkter om skor som kommit fram både i Cevas medarbetarundersökning och från enskilda medarbetare.

I dag fungerar det så att företaget tillhandahåller två skomodeller och medarbetaren själv väljer vilka skor han eller hon tror passar. Vid speciella medicinska behov har det gjorts enligt rehabplan. Och enligt både företag och fack har det fungerat bra – för det mesta.

– Men det kan bli ännu bättre. Vi har märkt i rapporter att en del ändå inte fått rätt skor, eller anpassade sulor som behövs. Nu tar vi ett helhetsgrepp, säger Robert Gullbrand, arbetsmiljöchef på Ceva.

Bästa skorna för dem som jobbar på lagret för Zalandos produkter? Tre modeller och tre slags sulor ingår i Ny sko-projektet som kommit till i samverkan med facket på logistikföretaget Ceva som driver anläggningen. Foto: Pernilla Ahlsén
Bästa skorna för dem som jobbar på lagret för Zalandos produkter? Tre modeller och tre slags sulor ingår i Ny sko-projektet som kommit till i samverkan med facket på logistikföretaget Ceva som driver anläggningen. Foto: Pernilla Ahlsén

Tre olika modeller

Han är också på plats i det tillfälliga provrummet, liksom Angelica Schelin från familjeföretaget 4work Yrkeskläder och Andreas Fransén från Hultaforsgruppen. De både tar fram skor, förklarar de tre olika modellernas egenskaper – ”öppen och luftig, lite tajtare, med lös plös och ultralätt” – och scannar fötter för att mäta fotvalv.

Både jättekul och seriöst, tycker Jouliana Butros, som fått fotvalvet scannat för att finna passande iläggssula. Hon är en av tjugo lagerarbetare som ingår i pilotgruppen och har just funnit den rätta skyddsskon för egen del. Foto: Pernilla Ahlsén
Både jättekul och seriöst, tycker Jouliana Butros, som fått fotvalvet scannat för att finna passande iläggssula. Hon är en av tjugo lagerarbetare som ingår i pilotgruppen och har just funnit den rätta skyddsskon för egen del. Foto: Pernilla Ahlsén

– Det är jätteroligt att vara med här. Och seriöst. Alla har något slags problem med fötterna här, säger Jouliana Butros, som har valt ett par 39:or av den något tajtare, mjuka modellen.

– Det känns bra, jag känner direkt att de är bättre för ryggen än de gamla.

Deltagarna i pilotprojektet kommer att få sina utvalda skor senare samma vecka. För övriga medarbetare på lagret börjar utprovningen efter helgerna. Först ut är plock- och mottagningsavdelningarna och sedan följer pack- och returavdelningarna hos Ceva Logistics.

Arbetsmiljöarbetet har gett resultat

Facket. Transport har jobbat hårt för bättre arbetsmiljö på lagret i Brunna. – Det här med utprovning av skyddsskor är en jättebra satsning – och en av de bra saker som kommit till tack vare samverkan, säger Nina Broman Costa, ombudsman på Stockholmsavdelningen.

Zalandos lager norr om Stockholm har flera gånger hamnat i mediernas fokus sedan starten för drygt fem år sedan. Dels på grund av brister i den fysiska arbetsmiljön främst de första åren, bland annat usel ventilation, men också övervakning från företagets sida. Dels på grund av konflikter i samband med syndikalisterna SAC:s aktivism och kamp för eget kollektivavtal.

Nina Broman Costa. Foto: Pernilla Ahlsén
Nina Broman Costa. Foto: Pernilla Ahlsén

I början av 2022 tog logistikföretaget Ceva över verksamheten från Ingram Micro. Redan tidigare hade en hel del förbättringar skett. Och flera hundra med­arbetare har gått fackliga utbildningar.

– Tack vare att vi är ute här med jämna mellanrum och talar med dem som jobbar på golvet vet vi ju vilka frågor som är viktiga att lyfta. Vi har samverkansmöten med företaget varannan vecka, säger Transports ombudsman Nina Broman Costa.

Frågan om skyddsskor är just ett sådant exempel.

– Det är inte mycket klagomål här, men när det gäller skor – ja, det har man ju hört problem om några gånger… När det gäller arbetsrättsliga frågor brukar jag lämna över en hel del till Nina, säger Tobias Persson, ett av två skydds­ombud på lagret i Brunna.

Tobias Persson. Foto: Pernilla Ahlsén
Tobias Persson. Foto: Pernilla Ahlsén

Tobias är också med på samverkans­mötena med företaget. Och liksom Nina med vid första utprovningen av skyddsskor. Det är också Robert Gullbrand, ­hälso- och säkerhetsansvarig (HSE-­manager) på Ceva Logistics.

Och det tycks råda en samsyn om att en hel del positivt är på gång.

I november infördes regelbundna så kallade townhall-möten varannan vecka, med info från ledningsgruppen och möjlighet för medarbetare att ställa frågor.

Ett annat exempel är planen på att bygga ett tyst rum på lagret; en plats för vila, bön eller meditation. Intresset för att vara med och utforma rummet var så stort att företaget fick lotta bland dem som anmält intresse att vara med i arbetsgruppen.

När Transportarbetaren hälsar på i julmånaden råder fortfarande ”peak” med hög arbetsbelastning på lagret. Men i början av 2023 väntar bland annat en fest/kick off samt fotbollsturnering (med valfria, egna skor får en anta).

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Avarnklubbens konfliktskola maj 2023 avtalsrörelsen.

Laddar med kunskap om konflikt

Bevakning. En lunchrestaurang som klassrum: Två veckor innan avtalet löper ut samlades bevakningspersonal till konfliktskola i Västberga i södra Stockholm.

Forskare ska titta på hur AI förändrar arbetsvillkoren för bland andra flygplatspersonalen. Foto: John Antonsson

Hur påverkar AI och robotar flygarbetarna?

Arbetsmiljö Om några år kan robotar och AI sköta en del av jobbet på flygplatserna. Professor Åsa Cajander ska undersöka hur det påverkar arbetsmiljön.

S vill se ökade kontroller på vägarna

Debatt. För tusentals svenskar är vägarna den dagliga arbetsplatsen. Precis som på vilken arbetsplats som helst måste även Sveriges yrkesförare kunna lita på att de varje dag möts av schysta arbetsvillkor.

Tema sömn
Tema Sömn. Illustration: Unni von Feilitzen

Så klarar du nattskiften

Sömntips. Jobbar du natt? Då löper du större risk att drabbas av sömnstörningar, övervikt och hjärt-kärlsjukdomar. En trött förare är dessutom en farlig förare. Men det finns knep som gör att du klarar skiftarbetet bättre.

”Jag märker att det tar längre tid att återhämta sig och bli människa igen”, säger lastbilschauffören Tobias Olausson. Foto: Pernilla Ahlsén

”De mörka timmarna är jobbigast”

Skiftjobbaren. Kaffe, en bensträckare eller en kort tupplur. Det är knep som lastbils­chauffören Tobias Olausson tar till för att klara nattpassen. Men ju äldre han blir desto svårare är det att återhämta sig.

Snabbkoll
Snabbkoll: Varsel och uppsägningar. Illustration: Mattias Käll

Varsel och uppsägningar

Av med jobbet? Sverige ser ut att vara på väg in i en lågkonjunktur. Då ökar risken för varsel och uppsägningar. Så fungerar det och det är skillnaden.

Kultur
Högakustenbron, Sveriges svar på Golden Gate – och nästan lika lång. Hängbron över Ångermanälven, nära mynningen, öppnade 1997 och kortar E4:ans sträckning med nära en mil. Foto: John Antonsson

Sverige är rikt på broar

Förbindelser. Broar binder samman land, förkortar vägen och gör det möjligt att gå eller cykla under stora trafikleder. De riktiga långsträckarna tjänar också ofta som symboler för sin hemtrakt. Och Sverige är rikt på broar.

Snabbkoll
Snabbkoll om stridsåtgärder/konflikter. Illustration: Mattias Käll

Det här händer vid strejk

Konflikt. Transports förbundsordförande har varnat för en tuff avtalsrörelse och utesluter inte stridsåtgärder. Men vad är egentligen strejk och lockout?

Dina pengar
Mynthögar

Hänger din arbetarlön med?

Löneutveckling. LO-arbetarna halkar efter tjänstemännen. Det har LO visat i flera av sina årliga sammanställningar. Det har skett en så kallad löneglidning som gjort att tjänstemännens löner ökat mer än ”märket” sedan år 2000.

Ett fritt och omväxlande jobb med trevliga kollegor och shysta arbetsvillkor. Magnus Birgersson trivs med att köra bärgningsbil för ett litet åkeri. Transportarbetaren följde med honom en dag på jobbet. Foto: Pernilla Ahlsén

En dag i bärgningsbilen

Arbetsmiljö. Ett fritt och omväxlande jobb med trevliga kollegor och shysta arbetsvillkor. Magnus Birgersson trivs med att köra bärgningsbil för ett litet åkeri. Transportarbetaren följde med honom en dag på jobbet.

Snabbkoll
Snabbkoll: Avtalsrörelse Illustration: Mattias Käll

Vägen till din nya lön

Avtalsrörelse. I år ska Transport förhandla fram nya avtal för sina medlemmar. Här är några saker som är bra att veta.

Arbetsmiljö
Procentsatserna bygger på svar från chaufförer på samtliga arbetsorter. Om enbart svar från de större städerna i Östergötland, Linköping och Norrköping, räknas med blir vissa resultat andra. Så är det en högre andel, 94 procent, av dem som kör i de stora städerna som anger att de ofta eller ibland känner stress på grund av körtiderna (fråga 6) och hela 86 procent som svarar att körtiderna inte är tillräckliga för att utföra arbetet på ett säkert sätt, jämfört med 72 procent om svaren från samtliga arbetsorter tas med (fråga 1.) Grafik: Petrus Iggström

Fackets enkät gav svart på vitt om körtid och stress

Transport. De visste att det var problem. Men också att förändring krävde fakta. Linköpingsavdelningen gjorde en enkät som svart på vitt visar hur pressade arbetsförhållanden är för färdtjänstförare. Så vill arbetsgivare, regionens trafikbolag och politiker nu förändra villkoren.

Arben Pepi, Transportombud, och Patrik Emanuelson, skyddsombud, utanför Vikbolands taxi i Linköping. Foto: Lilly Hallberg

”Enkäten speglar verkligheten vi lever i”

Stressigt. – Många nya upplever att det är för stressigt och slutar, fast alla skulle tjäna på en erfaren yrkeskår, säger färdtjänsföraren Patrik Emanuelson.

Det regionala trafikbolaget Östgötatrafiken upphandlar servicetrafik för hela regionen och har även uppdrag i angränsande län, vilket bland annat innebär sjuktransporter till angränsande län. Genrebild. Foto: Lilly Hallberg

Så vill facket gå vidare

Uppföljning. Redan första sittningen med åkerierna gav resultat: Muntligt löfte att färdtjänstförare ska få betald lunch vid körningar till annan ort. Något inte ens hälften kan räkna med i dag.

Mattias Näsström, biträdande trafikchef på Östgötatrafiken.

Östgötatrafiken: ”Vi fortsätter dialogen”

Upphandlaren. Förarnas arbetstid, fordonsschema och raster måste facket först reda ut med arbetsgivarna, åkerierna. Först sedan kan det bli tal om möte i grupp med upphandlaren av serviceresor, Östgötatrafiken. Nu är det dags.

Jan-Owe Larsson (M) är ordförande och Annsofi Ramevik (S) är andre vice ordförande i Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd.

Hallå politiker, vad kan och vill ni göra?

5 frågor. Transportarbetaren har ställt fem frågor till två politiker i Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd, som tagit del av Transports enkät Körtider och stress.