Ordföranden har ordet

Styrkan finns när den behövs

Ordförandeord. Det börjar blåsa upp på allvar i avtalsrörelsen. Med viss förvåning noterar jag att det verkar viktigt för många att Transports medlemmar inte under några omständigheter ska få mer än andra i avtalsrörelsen.

En fråga som allt oftare kommer till mig, både från de man trodde var ens vänner och de man på förhand vet är ens fiender, är: Varför ska Transports medlemmar få mer – är våra medlemmar mer värda än andra inom LO?

Varje gång frågan ställs är mitt svar detsamma: Vi tycker inte att vi ska ha mer än någon annan, däremot accepterar vi inte att alla ska ha lika lite. Vi hade mer än gärna varit med i LO-samordningen, men en förutsättning för att ingå måste givetvis vara att kraven läggs på en acceptabel nivå för oss. Det gäller både avtalsperiod och löneökningar och där hamnade vi tyvärr inte denna gång.

Jag har även svårt att förstå och acceptera att de man trodde var ens vänner lägger fokus och energi på att Transport inte ska lyckas. Det vore väl ändå bäst för alla om deras fokus var att leverera ett resultat som är så pass bra så att även Transport kan bli någorlunda nöjda? Men bevisligen fungerar inte systemen som man tror.

En annan fråga jag ofta får är hur vi ska lyckas knäcka ett märke ensamma. Det är givetvis en tuff uppgift och vi förbereder förbundet och våra medlemmar på att det blir just tufft. Vi tittar givetvis på lämpliga åtgärder i form av varsel. Att här gå in på detta i detalj är dock inte möjligt, då skulle arbetsgivaren få allt för mycket information om vår strategi.

Men en sak ska arbetsgivarsidan veta redan nu – Transport är ett av LO:s absolut starkaste förbund! Våra avdelningar och våra medlemmar är på väg upp i ett skarpt läge. Vi vill absolut inte tvingas att ta till konfliktåtgärder utan vi föredrar alltid en förhandlingslösning. Däremot krävs det att båda parter vill hitta en lösning i en förhandling. Nu har vi en motpart som för tillfället fått ett rejält hack i skivan och som bara säger ett ord: ”märket”. Ja, då är förutsättningarna tyvärr mycket begränsade för att lyckas enbart via förhandlingsvägen.

Att Transport är starkt fick motparten ett tydligt bevis på i mitten av mars. Seko begärde vår hjälp för att få till ett kollektivavtal på ett bekvämlighetsflaggat fartyg som anlöpt Uddevalla hamn. Våra hamnarbetare la ner arbetet. De slutade lossa båten som var lastad med 10 000 ton koks på väg till ett aluminiumverk på Vargön. Efter ett par timmars blockad fick Seko till ett avtal – och det hade aldrig löst sig utan vår hjälp.

Så kamrater, styrkan finns om och när den behövs – det vet vår motpart mycket väl.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsdistributörsavtalet. En löneökning på 6,4 procent över två år – onsdagen den 23 april undertecknade Transport och Medieföretagen ett nytt kollektivavtal för tidningsbud. Avtalet följer industriavtalets lönemärke.

Transportarbetarens logga

Branschöverenskommelse mellan Sobona och Transport

Avtal 2025. Den 14 april kom Transport överens om nya branschöverenskommelser med Sobona gällande bland annat arbetstagare inom civilflygområdet och miljöarbetare inom vatten och miljö. Ett tvåårigt avtal i nivå med Industrimärket, vilket är 6,4 procent.

Transports första förhandling om kabinavtal i gång

Kabinavtalet. Tisdagen den 15 april 2025 drog förhandlingarna om ett nytt centralt kabinavtal i gång. Utmaningen: Att jämka viljorna från ett tiotal företagsavtal.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Den amerikanska drömmen

Åkeri. Om det är något som betytt mycket för svensk åkerinäring så är det USA och den amerikanska drömmen.

Äntligen en bok där facket är med

Chaufförsliv. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Måste vara rösten som säger ifrån

Våga ifrågasätta. I Margaret Atwoods dystopi Tjänarinnans berättelse (The handmaid’s tale) är förtrycket totalitärt och systematiskt. Kvinnor reduceras till sina kroppar, deras rättigheter raderas och varje form av motstånd kvävs.

Gröt – från fattigmat till hetaste trenden

Mat. I det svenska bondesamhället var gröt en stapelvara, serverad både till frukost och middag. Men nu har gröten gjort en remarkabel comeback och pryder menyerna på trendiga kaféer och restauranger.

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Stress och osäkerhet bland yrkesförare

Debatt. Att planera en rast och dygnsvila utefter svenska vägar har blivit ett stressmoment för yrkesförare i vardagen. Trafikverket har under många år tagit bort många små parkeringar utefter många vägar, samtidigt som man begränsar lastbilsparkeringar på större rastplatser till gagn för personbilar.

Vad du än gör – gör det till musik

Ledare. Är du med i någon grupp på sociala medier där man bojkottar varor från USA? Jag är det. Om det hjälper vet jag inte. För vad biter på ledningen där borta med Trump i spetsen?

Rött huvudskyddsombud-märke på orange varselkläder

Bra arbetsmiljöarbete räddar anställdas liv

Debatt. Transport efterlyser en tydligare politisk vilja för att förbättra arbetsmiljöarbetet och att signalen till företagen måste bli att arbetsmiljö ska ha en central del i deras verksamhet.

Arbetsvillkor inom taxi

Taxibranschen är ett av de mest orättvisa yrken jag har sett i Sverige

Debatt. Jag jobbar för Taxi Stockholm, ett av de taxibolag som har kollektivavtal och anses ha bättre arbetsvillkor för sina chaufförer jämfört med andra bolag. Det säger många erfarna chaufförer som tidigare har jobbat för andra företag. Jag vill beskriva de vanliga rutinerna i detta bolag, som enligt många chaufförer anses vara det bästa i Stockholm.

Jag ser med tilltro på förbundets framtid

Ordförandeord. En fungerande organisation byggs alltid från grunden och kräver både kontinuerligt underhåll och förnyelse. Detta gäller givetvis även för en fackförening.

Vad får man säga?

Ledare. Och hur får man säga det? Runt om oss sker attacker mot det fria ordet. I Sverige liksom i andra länder.

AMF har sålt sitt innehav i Uber

Replik. Till att börja med. LO och Taxi Stockholm är helt överens om att Uber och andra gigbolag genom sin affärsmodell skapar oreda på arbetsmarknaden och agerar med oschyst konkurrens mot seriösa aktörer i taxibranschen.