Taxichaufförerna utanför stationen i Metz är inte förvånade över domen mot Uber. Foto: Anna Trenning Himmelsbach
Close
Taxichaufförerna utanför stationen i Metz är inte förvånade över domen mot Uber.
Close

Stort skadestånd för franska Uber

Gigjobb. Uber ska betala ett rekordhögt skadestånd i Frankrike. 139 chaufförer ska dela på över 200 miljoner kronor, enligt ett nytt domslut. – Jag var inte alls fri, säger en av chaufförerna.

Att köra för Uber är inget man skyltar med, åtminstone inte i en mellanstor fransk stad som Metz.

– Det lönar sig egentligen inte, säger en privatchaufför som vill vara anonym. Han är ändå ansluten till plattformen.

– Som ett komplement till andra uppdrag, förklarar han.

Vid taxihållplatsen utanför järnvägsstationen är det stor ruljangs på trafiken. För privatchaufförerna är det förbjudet att stå och vänta både här och på andra strategiska platser.

– Men plattformarna har skapat stora problem för oss. Det handlar ju om modernt slaveri, säger en av taxichaufförerna.

Ingen här verkar förvånad över den senaste domen mot Uber France, som säger att företaget ska betala ett rekordbelopp i skadestånd till 139 chaufförer, som har kört för plattformen.

Att köpa en taxilicens i en mellanstor fransk stad kostar runt 1,7 miljoner kronor, medan en Uberkurs går på ett par hundralappar. Men alla här är överens om att lönsamheten för att köra för plattformarna är för låg. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach
Att köpa en taxilicens i en mellanstor fransk stad kostar runt 1,7 miljoner kronor, medan en Uberkurs går på ett par hundralappar. Men alla här är överens om att lönsamheten för att köra för plattformarna är för låg. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach

Det är Arbetsdomstolen i Lyon som har bedömt att de ska omfattas av ett regelrätt anställningskontrakt, eftersom de inte har någon reell möjlighet att styra över sitt arbete.

De 139 ska därför dela på nästan 20 miljoner euro. Enligt deras advokat, Stéphane Teyssier, handlar det om mellan 1,1 och 1,7 miljoner svenska kronor per person.

Advokaten Stéphane Teyssier, tillsammans med en av chaufförerna som fick rätt mot Uber i arbetsdomstolen i Lyon. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach
Advokaten Stéphane Teyssier, tillsammans med en av chaufförerna som fick rätt mot Uber i arbetsdomstolen i Lyon. Foto: Privat

Han berättar att en del av chaufförerna fortfarande jobbar för Uber. Andra har slutat självmant, eller blivit avstängda.

– En del av dem skulle vilja ha en fast anställning. Andra vill vara fria yrkesutövare, men vill då kunna välja själva när de ska arbeta.

En av dem är Rachid Laddi, numera privatchaufför i Lille. Han berättar att han blev avstängd från appen när han för några år sedan hade deltagit i en protestaktion mot Uber. Enligt domstolen kan detta likställas med en oskälig uppsägning. Innan han blev avstängd hade han kört för företaget i över tre år.

I dag arbetar han utan att vara ansluten till en plattform.

– Nu är jag fri yrkesutövare på riktigt. När jag körde för Uber var jag ofri, hade ingen social trygghet och arbetade ofta under lönsamhetsgränsen, säger Rachid Laddi.

Trots problem med rättvisan har Uber France sagt antalet anslutna chaufförer ständigt ökar, och i dag är över 32 000.

Rachid Laddi tror att siffran egentligen är ännu högre. Hans förklaringar till att så många ansluter sig är att Uber erbjuder en utbildning som bara kostar 200 kronor och dessutom är bra på marknadsföring.

Även om han själv har lämnat plattformen fortsätter han att bekämpa systemet som vice ordförande i facket INV, som organiserar privatchaufförer. När han pratar med Transportarbetaren är han på hemväg från Amsterdam, där han har deltagit i en demonstration utanför Ubers huvudkontor i EU. Han är säker på att olika plattformar kommer att få allt större problem framöver. Han pekar bland annat på att EU-parlamentet nyligen röstade för ett nytt plattformsdirektiv, och får medhåll från advokaten.

– Uber är som en parasit på taxiverksamheten. Man låter personer arbeta enligt ett system som hör hemma på 1800-talet, säger Stéphane Teyssier.

Han förklarar att Arbetsdomstolen i Lyon baserar sin dom på rättspraxis. För snart tre år sedan slog franska Högsta domstolen fast att en Uberchaufför hade en underordnad ställning i förhållande till företaget, och därför skulle vara fast anställd. Stéphane Teyssier säger att en liknande rättspraxis håller på att utvecklas i flera andra EU-länder just nu.

Men parallellt utvecklar Uber sin verksamhet. Nyligen har företaget lanserat en ny service i flera franska städer, som gör att även traditionella taxichaufförer kan vara anslutna till plattformen.

Transportarbetaren har inte kunnat nå Uber France för att få en kommentar på domen och anklagelserna. Men enligt den franska nyhetsbyrån AFP kommer företaget att överklaga domen.

– Vi kommer att gå till Högsta domstolen om det behövs, säger Rachid Laddi.

Nytt plattformsdirektiv

Gigjobb. Sedan flera år tillbaka pågår diskussioner kring ett nytt EU-direktiv för personer som arbetar för olika plattformar, enligt en uppskattning omkring 28 miljoner personer inom en rad olika områden. Enligt EU-kommissionen kan antalet plattformsarbetare öka till 43 miljoner år 2025.

Nyligen antog EU-parlamentet ett direktiv som syftar till att förhindra utnyttjandet av över fem miljoner plattformsarbetare, som egentligen inte är fria i sin yrkesutövning, och därför inte borde betraktas som egenarbetare.

Enligt beslutet blir det i framtiden upp till plattformarna att bevisa att en person verkligen är oberoende, och därför inte ska ha fast anställning. Den svenska kristdemokraten och EU-parlamentarikern Sara Skyttedal har gått i bräschen för att försöka stoppa den delen av skrivelsen, men fick inte majoritet vid omröstningen.

Det nya direktivet innebär också att plattformarna ska redovisa hur deras algoritmer fungerar, bland annat för att öka möjligheten för arbetare att protestera mot missförhållanden.

Direktivet ska nu diskuteras i trepartsförhandlingar mellan parlamentet, kommissionen och rådet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Foodorabud. Foto: John Antonsson

Oklart vad nya EU-reglerna innebär för svenska gigarbetare

Gigarbetare. EU har förhandlat fram ett plattformsdirektiv. Oklart hur det påverkar den svenska arbetsmarknaden.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Transportarbetarens logga

Stort skadestånd till medlemmar inom taxi

Fackligt arbete. Transport har efter förhandlingar lyckats få ut över 800000 kronor i skadestånd till chaufförer som inte fått rätt lön från arbetsgivaren, ett taxibolag i Södermanland.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.