ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Stort ansvar efter kort utbildning

Ordförandeord. För två veckor sedan sköts en väktare i en källargång i norra Stockholm. Han sköts i båda benen. Transport lade omedelbart ett skyddsstopp i området och arbetet med riskbedömningar inleddes.

Detta väcker återigen frågan om vilken roll bevakningspersonalen ska spela i trygghetsarbetet i framtiden, och vilka förutsättningar de ges att göra sitt jobb. Det finns ett antal saker vi måste lyfta upp till diskussion. Frågor som också låg till grund för hela vårt deltagande under Almedalsveckan i somras.

För kort utbildning

Är det rimligt att väktare och ordningsvakter förväntas upprätthålla ordning i områden som präglas av organiserad brottslighet och narkotikahandel? Anser samhället att det är tillräckligt med två veckors utbildning för ordningsvakter, som är en del av våldsmonopolet och därmed ska ta order av polis vid behov? Varför ska samhället betala för utbildningar av djurskötare, tandläkare och snickare men inte bevakningspersonal? De får vackert pröjsa ur egen ficka eller hitta en arbetsgivare som är beredd att stå för notan.

Det krävs en ny, mer modern syn på dessa samhällsviktiga yrken, och det är definitivt något vi kommer att lyfta under avtalsrörelsen. En trygg bevakningspersonal ger ett tryggare samhälle.

Utnyttjas

Är det något som kan få mig så där heligt förbannad är det när arbetsgivare kallt räknar med att de anställda inte har koll på sina rättigheter. När man helt enkelt hoppas tjäna storkovan på att utnyttja andra eller se till att de får mindre pengar i plånboken än de har rätt till.

De senaste åren har jag sett en oroande utveckling i bemanningsbranschen, en bransch som inte sällan sysselsätter unga och utrikesfödda. Jag upplever att det har blivit allt vanligare att bemanningsföretag gör just detta: De försöker undkomma sitt ansvar genom att utgå från att de som jobbar inte vet vad de har rätt till enligt avtal. Därför lanserar vi nu kampanjen ”Rätt ska vara rätt”. Det är viktigt att ha titta på sin lönespec, att veta vad garantilön är och vad GFL innebär. Du kan läsa mer på transport.se/bemanning.

Rätt till heltidslön

Att vara bemanningsanställd innebär att man är heltidsanställd (med vissa undantag) och har rätt till heltidslön. Det betyder att du ska ha heltidslön även då du endast är uthyrd på mindre tid än heltid. Den bestämmelsen ser vi på Transport att företagen ofta och med olika medel försöker undvika. Antingen struntar man i det helt, eller så säger man åt sina anställda att söka tjänstledigt på den tid de inte jobbar ”för det är så det funkar”.

Jag har tidigare skrivit om att Transport tog striden för ett 20-tal medlemmar i Västsverige, som inte fått ut garantilön från sin arbetsgivare. Det ledde till att de fick ut på närmare en miljon kronor tillsammans.

Undrar du om allt står rätt till hos din arbetsgivare, om du faktiskt får den lön du ska ha? Hör av dig till din lokalavdelning så tittar vi på det tillsammans! Låt oss se till att människor som arbetar hårt faktiskt får den lön de har rätt till.

Rätt ska vara rätt!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Företag betalade 450 000 i skadestånd

Bevakning. Ett bevakningsföretag i Västsverige har betalat 450 000 kronor i skadestånd efter en uppgörelse med Transport.

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Lastbil på vinterväg, Umeå

Vintervägar – en farlig arbetsplats

Debatt. Transportarbetareförbundets medlemmar har ofta vägen som arbetsplats oavsett väder och vind eller årstid. Under 2022 förolyckades 38 personer i sitt arbete, samt ytterligare sex personer som går under ”övrigt” i Arbetsmiljöverkets statistik.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Which side are you on?

Dragbilsliv. Jag var på väg hem från Eskilstuna en sen fredagseftermiddag för många år sedan. Det var på den tiden jag drog löstrailers som enbilsåkare och jag hade haft en usel vecka. Nu såg jag fram mot att åtminstone få komma hem till middag och lite fredagsmys. Då ringde dragbilsförmedlaren.

Den socialdemokratiske utlandschauffören

Politik. Han är som de flesta av oss som kör tradare, ett ego. Men med blick för jobbet och känsla för kamraterna. Kunnig om smitvägarna när det blivit stopp på Autobahn och allt annat som hör vägarna till. Som de bästa Raststättena och var det går att övernatta ostört på parkeringar som inte är alltför ansatta av rånare.

Det är rörigt på mitt skrivbord

Politik. Ett gammalt skämt: ”Den som har det rörigt på sitt skrivbord är ofta lika rörig inuti huvudet!” Svaret: ”Hur ser det då ut i huvudet på den som har ett tomt skrivbord?” Själv har jag inte bara ett rörigt skrivbord. Det är som om ett korsdrag blåst igenom huset och skapat ett fullständigt kaos – och på motsvarande sätt känns det inuti skallen.

Dålig arbetsmiljö gör det svårt att få personal

Debatt. Bristen på kompetensförsörjning i Norrbotten och Västerbotten ökar risken för högre arbetsbelastning hos de som redan jobbar. Det blir en nedåtgående spiral som i längden gör att allt fler lämnar sina yrken och det blir ännu svårare för företagen att matcha kompetensen. Företagen behöver därför ta sitt arbetsmiljöansvar på allvar.

Lönerna sänks –vinsterna ökar

Krönika. Frimärket ska höjas till 15 kronor och jag tänker på Postnords vd, som fick en löneförhöjning på 22 procent i år, och nu tjänar 840 000 kronor i månaden.

Jag vill inte vara medlem i en klubb som skulle acceptera mig

Ledare. Du känner kanske igen Groucho Marx (1890–1977) citat. Citatet är inte bara roligt, det vittnar också om att det är klubben – föreningen – som väljer vilka som får vara medlemmar. Det som kallas föreningsfrihet.

Den svenska modellen står pall…

Ordförandeord. Ett händelserikt år närmar sig sitt slut. Jag ska inte summera allt som hänt men i backspegeln kan jag konstatera att Transport har haft att göra.

Debatt / Egenanställning

Likställa egenanställning med bemanning är felaktigt

Debatt. Målet mellan Svenska Transportarbetareförbundet och Foodora har satt begreppshanteringen på arbetsmarknaden under lupp. Att likställa egenanställning med bemanning är felaktigt och riskerar att hämma utvecklingen av hållbara villkor, skriver Stephen Schad, ordförande för Egenanställningsföretagens Branschorganisation och vd Frilans Finans.

Mats H Andersson. Foto: Justina Öster

Ta domstolens beslut på allvar, Stephen Schad

Replik. Det är dags för Schad att rannsaka sig själv och egenanställning som begrepp. Egenanställning är att betraktas som bemanningsföretag. Det säger Arbetsdomstolen. Det är hög tid för Schad med flera att göra rent inom sina egna led och kring vilka yrken man väljer att ta in på egenanställning, skriver Transports Mats H Andersson.

Ingen motsättning mellan att reda ut begreppen och förtydliga spelreglerna

Slutreplik. Det finns ingen motsättning mellan att reda ut begreppen och förtydliga spelreglerna på arbetsmarknaden. Tvärtom tror vi att tydliga spelregler till hög grad bygger på en korrekt och, i den mån möjligt, samstämmig begreppshantering. Det gäller självklart inte enbart Transport utan även Foodora, egenanställnings-företagen och alla andra som verkar på arbetsmarknaden.

Jag råkade säga något om privilegier

Krönika. Det finns en bok jag ständigt återvänder till när jag vill få bekräftelse eller hämta argument och det är Anneli Jordahls bok Klass – är du fin nog? Nästa år firar den 20 år men den är minst lika aktuell i dag som när den släpptes. Då, 2003, talade ingen om klass, men tack vare Jordahls bok kom klass upp på tapeten igen.

Se lönen som en investering

Insändare. Vi måste sluta bokföra arbetstagares löner som en "kostnad" på företagens balansräkningar, då kostnader är något väldigt negativt för ett vinstdrivande företag.

Det är dags att säga ifrån nu!

Ordförandeord. Hej Transportare! Som ni säkert både läst och hört i diverse media och nyhetsrapportering den senaste tiden så har jag som enda ledamot av fjorton i LO-styrelsen sagt nej till den så kallade siffersatta LO-samordningen.