Close
Det första du ska göra som arbetslös, dag ett, är att anmäla dig till Arbetsförmedlingen.
Close
corona

Stöd du kan få om du blir uppsagd

Snabbkoll. Tiotusentals har blivit uppsagda på grund av arbetsbrist i coronapandemins spår. Trycket är hårt på Transports a-kassa. Många ringer och är oroliga, frågar om vilka regler som gäller och vilket stöd som finns – för den som förlorar jobbet gäller det att ha koll på var och till vem olika saker ska anmälas. Här är hjälp på vägen för att lindra konsekvenserna.

1. Anmäl dig digitalt till Arbetsförmedlingen

Den första dagen du är arbetslös ska du anmäla dig till Arbetsförmedlingen. Det är en förutsättning för att få a-kassa. Du behöver inte gå till något kontor för att skriva in dig, anmälan kan göras digitalt och du kan sedan ansöka direkt om a-kassa.
Normalt sett kräver Arbetsförmedlingen att du rapporterar aktiviteter, som visar att du söker jobb. Det kravet är borttaget till och med maj.

2. Be arbetsgivaren om intyg

Arbetsgivaren som har sagt upp dig ska skriva ett arbetsgivarintyg. Det är nödvändigt för att få a-kassa!
A-kassan behöver intyg som visar de senaste tolv månaderna. Har du haft flera arbetsgivare måste du begära intyg från samtliga. Om du varit sjukskriven en längre period eller föräldraledig kräver kassan också intyg längre tillbaka än ett år.
Uppdatering: Under resten av året kan det bli lättare att få a-kassa och karensdagarna slopas också. Regeringen har lagt ett förslag både om höjt tak i arbetslöshetsförsäkringen och minskade krav på medlemskap i kassan. Det innebär bland annat att varje månad du varit med i a-kassan räknas som fyra under perioden mars-december 2020. Den högsta dagpenningen för arbetslösa höjs från dagens 910 kronor till 1 200 kronor. De tillfälliga reglerna föreslås träda i kraft den 13 april.

3. Tips: Be om ett elektroniskt arbetsgivarintyg

För att smidigt få ett korrekt arbetsgivarintyg kan du be att få det elektroniskt. På tjänsten arbetsgivarintyg. nu kan arbetsgivaren fylla i intyget, som sedan skickas till den anställda.
Det minskar handläggningstiden, enligt Daniel Olsson, biträdande kassaföreståndare på Transports a-kassa. En anledning är att arbetsgivaren direkt får felmeddelande när någon uppgift fattas eller är fel ifylld.

– Det är annars vanligt att vi måste begära in komplettering av ansökningen, säger han.

4. Gör ansökan till a-kassan

Logga in på a-kassans Mina sidor med e-legitimation och gör ansökan. Du får hjälp i steg med vad som krävs, till exempel uppladdning av arbetsgivarintyg. Det går också att skicka allt med post och sedan fylla i a-kassekort på papper.

Daniel Olsson, biträdande kassaföreståndare på Transports a-kassa.
Daniel Olsson,  Transports a-kassa. Foto: Lena Blomquist

Genomströmningstiden – tid från anmälan till arbetsförmedlingen till första utbetalningen – är för Transports a-kassa cirka sex veckor.

Än har ingen markant ökning av ärenden märkts men de senaste veckorna har betydligt fler ringt. Från och med den 23 mars har Transports a-kassa bara telefontid på förmiddagen. Det för att kunna prioritera handläggning av ärenden.

– Det handlar om att få undan så många ärenden som möjligt, för att medlemmarna ska få ut ersättning inom en rimlig tid. Men det är också med tanke på den egna personalen, en oro för att drabbas av sjukdom här, säger a-kassans Daniel Olsson.

5. Sök ersättning från inkomstförsäkringen

Ansök om ersättning från Transports inkomstförsäkring i samband med ansökan till a-kassan. Ansökningsblankett finner du på på Transportarbetareförbundets sida om försäkringar.

Som medlem i Transport har du automatiskt rätt till fackets inkomstförsäkring. Kravet är att du varit medlem i minst ett år, alternativt i ett annat fackförbund med liknande försäkring, och inte varit arbetslös.

Inkomstförsäkringen ger upp till 80 procent i ersättningen av hela den tidigare inkomsten, utöver ersättningen från a-kassan. Försäkringen har inget inkomsttak, till skillnad från a-kassan där taket i dag ligger på 25 000 kronor. Inkomstförsäkringen sträcker sig som längst 100 dagar om du inte har tecknat en tilläggsförsäkring.
Uppdatering: Inkomsttaket höjs den 13 april till 33 000 kronor, enligt regeringens förslag. Det innebär att den som arbetat heltid tidigare som mest kan få 26 400 kronor före skatt i månaden, jämfört med drygt 20 000 i dag. Den tillfälliga höjningen föreslås gälla till och med den 3 januari 2021.

6. Ta hjälp av en coach från TSL

Trygghetsfonden TSL jobbar för högtryck just nu för att kunna hjälpa dem som förlorar jobbet. TSL gäller för privatanställda arbetare som blir uppsagda på grund av arbetsbrist från ett företag som har kollektivavtal med ett LO-förbund, till exempel Transport.

Du som förlorar jobbet får kontakt med en coach som hjälper dig att hitta nytt jobb, börja studera eller kanske starta eget.

TSL är ett samarbete mellan LO och Svenskt Näringsliv.

7. Rätt till försäkring vid arbetsbrist som 40-plussare?

Är du äldre än 40 år kan du ha rätt till försäkringen vid arbetsbrist, AGB.  Samtliga anställda på en arbetsplats med kollektivavtal inom Transports avtalsområden omfattas av försäkringen, oavsett medlemskap i facket eller ej. Även arbetsgivare utan kollektivavtal kan ha tecknat AGB för sina anställda.

För att ha rätt till ersättning krävs att du är uppsagd helt eller delvis från en tillsvidareanställning och att uppsägningen beror på förändring i företaget, till exempel minskad orderingång eller konkurs.

Ersättningen betalas ut som ett engångsbelopp. Hur stort det är beror på din ålder. För den som är 50 år vid uppsägningstillfället är beloppet i år 37 994 kronor.

AGB-försäkringen sköts av Afa försäkring där du hittar mer information.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Krisbransch. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Tommy Wallin, Mikael Löwdin, Kimberley Westermark, Joakim Borg och Thomas Grundell har roligt tillsammans – när de väl får chansen att ses.

”Vi vågar prova nya saker”

Norra Mälardalen. Trots corona är det fullt ös på Transports avdelning i Norra Mälardalen. Ombudsmännen har mycket att göra och alla längtar tills de får hitta på saker med medlemmarna igen.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Ett år med corona
Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Flyget. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Väntan, hopp som glimmat till och ny väntan. Efter ett år med corona är flygets framtid ännu oviss och hallarna ganska tomma på Arlanda.

Flyget behöver konstgjord andning

Krisbransch. Permitteringar, varsel, uppsägningar, tänt hopp som släckts igen. Ett års kamp mot corona har tärt hårt på flygbranschen. ”Flyget ligger i respirator, väntar på vaccin och hävda inreseförbud”.

Namnet lever kvar i utbildningscentret, som ligger i Varbergs utkant. Åkeriet startade utbildning av yrkesförare redan i början av 1980-talet. Sedan mitten av 1990-talet driver C-R Utbildning trafikskola och, på entreprenad för kommunen, gymnasiets transportprogram.

Vad hände med C-R Johanssons åkeri?

Åkeri. Anrika C-R Johansson var ett av Hallands största, obundna åkerier med kunder som Arla och Posten. För jätten GDL skulle köpet av familjebolaget bli en förstärkning i Västsverige. Knappt tre år senare återstår en bråkdel. Och den sista mars fick ytterligare 13 anställda gå.