Close
Det första du ska göra som arbetslös, dag ett, är att anmäla dig till Arbetsförmedlingen.
Close
corona

Stöd du kan få om du blir uppsagd

Snabbkoll. Tiotusentals har blivit uppsagda på grund av arbetsbrist i coronapandemins spår. Trycket är hårt på Transports a-kassa. Många ringer och är oroliga, frågar om vilka regler som gäller och vilket stöd som finns – för den som förlorar jobbet gäller det att ha koll på var och till vem olika saker ska anmälas. Här är hjälp på vägen för att lindra konsekvenserna.

1. Anmäl dig digitalt till Arbetsförmedlingen

Den första dagen du är arbetslös ska du anmäla dig till Arbetsförmedlingen. Det är en förutsättning för att få a-kassa. Du behöver inte gå till något kontor för att skriva in dig, anmälan kan göras digitalt och du kan sedan ansöka direkt om a-kassa.
Normalt sett kräver Arbetsförmedlingen att du rapporterar aktiviteter, som visar att du söker jobb. Det kravet är borttaget till och med maj.

2. Be arbetsgivaren om intyg

Arbetsgivaren som har sagt upp dig ska skriva ett arbetsgivarintyg. Det är nödvändigt för att få a-kassa!
A-kassan behöver intyg som visar de senaste tolv månaderna. Har du haft flera arbetsgivare måste du begära intyg från samtliga. Om du varit sjukskriven en längre period eller föräldraledig kräver kassan också intyg längre tillbaka än ett år.
Uppdatering: Under resten av året kan det bli lättare att få a-kassa och karensdagarna slopas också. Regeringen har lagt ett förslag både om höjt tak i arbetslöshetsförsäkringen och minskade krav på medlemskap i kassan. Det innebär bland annat att varje månad du varit med i a-kassan räknas som fyra under perioden mars-december 2020. Den högsta dagpenningen för arbetslösa höjs från dagens 910 kronor till 1 200 kronor. De tillfälliga reglerna föreslås träda i kraft den 13 april.

3. Tips: Be om ett elektroniskt arbetsgivarintyg

För att smidigt få ett korrekt arbetsgivarintyg kan du be att få det elektroniskt. På tjänsten arbetsgivarintyg. nu kan arbetsgivaren fylla i intyget, som sedan skickas till den anställda.
Det minskar handläggningstiden, enligt Daniel Olsson, biträdande kassaföreståndare på Transports a-kassa. En anledning är att arbetsgivaren direkt får felmeddelande när någon uppgift fattas eller är fel ifylld.

– Det är annars vanligt att vi måste begära in komplettering av ansökningen, säger han.

4. Gör ansökan till a-kassan

Logga in på a-kassans Mina sidor med e-legitimation och gör ansökan. Du får hjälp i steg med vad som krävs, till exempel uppladdning av arbetsgivarintyg. Det går också att skicka allt med post och sedan fylla i a-kassekort på papper.

Daniel Olsson, biträdande kassaföreståndare på Transports a-kassa.
Daniel Olsson,  Transports a-kassa. Foto: Lena Blomquist

Genomströmningstiden – tid från anmälan till arbetsförmedlingen till första utbetalningen – är för Transports a-kassa cirka sex veckor.

Än har ingen markant ökning av ärenden märkts men de senaste veckorna har betydligt fler ringt. Från och med den 23 mars har Transports a-kassa bara telefontid på förmiddagen. Det för att kunna prioritera handläggning av ärenden.

– Det handlar om att få undan så många ärenden som möjligt, för att medlemmarna ska få ut ersättning inom en rimlig tid. Men det är också med tanke på den egna personalen, en oro för att drabbas av sjukdom här, säger a-kassans Daniel Olsson.

5. Sök ersättning från inkomstförsäkringen

Ansök om ersättning från Transports inkomstförsäkring i samband med ansökan till a-kassan. Ansökningsblankett finner du på på Transportarbetareförbundets sida om försäkringar.

Som medlem i Transport har du automatiskt rätt till fackets inkomstförsäkring. Kravet är att du varit medlem i minst ett år, alternativt i ett annat fackförbund med liknande försäkring, och inte varit arbetslös.

Inkomstförsäkringen ger upp till 80 procent i ersättningen av hela den tidigare inkomsten, utöver ersättningen från a-kassan. Försäkringen har inget inkomsttak, till skillnad från a-kassan där taket i dag ligger på 25 000 kronor. Inkomstförsäkringen sträcker sig som längst 100 dagar om du inte har tecknat en tilläggsförsäkring.
Uppdatering: Inkomsttaket höjs den 13 april till 33 000 kronor, enligt regeringens förslag. Det innebär att den som arbetat heltid tidigare som mest kan få 26 400 kronor före skatt i månaden, jämfört med drygt 20 000 i dag. Den tillfälliga höjningen föreslås gälla till och med den 3 januari 2021.

6. Ta hjälp av en coach från TSL

Trygghetsfonden TSL jobbar för högtryck just nu för att kunna hjälpa dem som förlorar jobbet. TSL gäller för privatanställda arbetare som blir uppsagda på grund av arbetsbrist från ett företag som har kollektivavtal med ett LO-förbund, till exempel Transport.

Du som förlorar jobbet får kontakt med en coach som hjälper dig att hitta nytt jobb, börja studera eller kanske starta eget.

TSL är ett samarbete mellan LO och Svenskt Näringsliv.

7. Rätt till försäkring vid arbetsbrist som 40-plussare?

Är du äldre än 40 år kan du ha rätt till försäkringen vid arbetsbrist, AGB.  Samtliga anställda på en arbetsplats med kollektivavtal inom Transports avtalsområden omfattas av försäkringen, oavsett medlemskap i facket eller ej. Även arbetsgivare utan kollektivavtal kan ha tecknat AGB för sina anställda.

För att ha rätt till ersättning krävs att du är uppsagd helt eller delvis från en tillsvidareanställning och att uppsägningen beror på förändring i företaget, till exempel minskad orderingång eller konkurs.

Ersättningen betalas ut som ett engångsbelopp. Hur stort det är beror på din ålder. För den som är 50 år vid uppsägningstillfället är beloppet i år 37 994 kronor.

AGB-försäkringen sköts av Afa försäkring där du hittar mer information.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Daniel Hilmér

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

coronavirus, Covid 19

Så starkt skydd ger vaccinet mot covid-19

Corona. Samhället börjar öppnas upp igen efter ett och ett halvt år av coronarestriktioner. Öppningen sker efter att runt 75 procent av alla över 16 år fått två doser vaccin. Men hur skyddade är vi egentligen?

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Snabbkoll
coronavirus, Covid 19

Så starkt skydd ger vaccinet mot covid-19

Corona. Samhället börjar öppnas upp igen efter ett och ett halvt år av coronarestriktioner. Öppningen sker efter att runt 75 procent av alla över 16 år fått två doser vaccin. Men hur skyddade är vi egentligen?

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.