Close
Det första du ska göra som arbetslös, dag ett, är att anmäla dig till Arbetsförmedlingen.
Close
corona

Stöd du kan få om du blir uppsagd

Snabbkoll. Tiotusentals har blivit uppsagda på grund av arbetsbrist i coronapandemins spår. Trycket är hårt på Transports a-kassa. Många ringer och är oroliga, frågar om vilka regler som gäller och vilket stöd som finns – för den som förlorar jobbet gäller det att ha koll på var och till vem olika saker ska anmälas. Här är hjälp på vägen för att lindra konsekvenserna.

1. Anmäl dig digitalt till Arbetsförmedlingen

Den första dagen du är arbetslös ska du anmäla dig till Arbetsförmedlingen. Det är en förutsättning för att få a-kassa. Du behöver inte gå till något kontor för att skriva in dig, anmälan kan göras digitalt och du kan sedan ansöka direkt om a-kassa.
Normalt sett kräver Arbetsförmedlingen att du rapporterar aktiviteter, som visar att du söker jobb. Det kravet är borttaget till och med maj.

2. Be arbetsgivaren om intyg

Arbetsgivaren som har sagt upp dig ska skriva ett arbetsgivarintyg. Det är nödvändigt för att få a-kassa!
A-kassan behöver intyg som visar de senaste tolv månaderna. Har du haft flera arbetsgivare måste du begära intyg från samtliga. Om du varit sjukskriven en längre period eller föräldraledig kräver kassan också intyg längre tillbaka än ett år.
Uppdatering: Under resten av året kan det bli lättare att få a-kassa och karensdagarna slopas också. Regeringen har lagt ett förslag både om höjt tak i arbetslöshetsförsäkringen och minskade krav på medlemskap i kassan. Det innebär bland annat att varje månad du varit med i a-kassan räknas som fyra under perioden mars-december 2020. Den högsta dagpenningen för arbetslösa höjs från dagens 910 kronor till 1 200 kronor. De tillfälliga reglerna föreslås träda i kraft den 13 april.

3. Tips: Be om ett elektroniskt arbetsgivarintyg

För att smidigt få ett korrekt arbetsgivarintyg kan du be att få det elektroniskt. På tjänsten arbetsgivarintyg. nu kan arbetsgivaren fylla i intyget, som sedan skickas till den anställda.
Det minskar handläggningstiden, enligt Daniel Olsson, biträdande kassaföreståndare på Transports a-kassa. En anledning är att arbetsgivaren direkt får felmeddelande när någon uppgift fattas eller är fel ifylld.

– Det är annars vanligt att vi måste begära in komplettering av ansökningen, säger han.

4. Gör ansökan till a-kassan

Logga in på a-kassans Mina sidor med e-legitimation och gör ansökan. Du får hjälp i steg med vad som krävs, till exempel uppladdning av arbetsgivarintyg. Det går också att skicka allt med post och sedan fylla i a-kassekort på papper.

Daniel Olsson, biträdande kassaföreståndare på Transports a-kassa.
Daniel Olsson,  Transports a-kassa. Foto: Lena Blomquist

Genomströmningstiden – tid från anmälan till arbetsförmedlingen till första utbetalningen – är för Transports a-kassa cirka sex veckor.

Än har ingen markant ökning av ärenden märkts men de senaste veckorna har betydligt fler ringt. Från och med den 23 mars har Transports a-kassa bara telefontid på förmiddagen. Det för att kunna prioritera handläggning av ärenden.

– Det handlar om att få undan så många ärenden som möjligt, för att medlemmarna ska få ut ersättning inom en rimlig tid. Men det är också med tanke på den egna personalen, en oro för att drabbas av sjukdom här, säger a-kassans Daniel Olsson.

5. Sök ersättning från inkomstförsäkringen

Ansök om ersättning från Transports inkomstförsäkring i samband med ansökan till a-kassan. Ansökningsblankett finner du på på Transportarbetareförbundets sida om försäkringar.

Som medlem i Transport har du automatiskt rätt till fackets inkomstförsäkring. Kravet är att du varit medlem i minst ett år, alternativt i ett annat fackförbund med liknande försäkring, och inte varit arbetslös.

Inkomstförsäkringen ger upp till 80 procent i ersättningen av hela den tidigare inkomsten, utöver ersättningen från a-kassan. Försäkringen har inget inkomsttak, till skillnad från a-kassan där taket i dag ligger på 25 000 kronor. Inkomstförsäkringen sträcker sig som längst 100 dagar om du inte har tecknat en tilläggsförsäkring.
Uppdatering: Inkomsttaket höjs den 13 april till 33 000 kronor, enligt regeringens förslag. Det innebär att den som arbetat heltid tidigare som mest kan få 26 400 kronor före skatt i månaden, jämfört med drygt 20 000 i dag. Den tillfälliga höjningen föreslås gälla till och med den 3 januari 2021.

6. Ta hjälp av en coach från TSL

Trygghetsfonden TSL jobbar för högtryck just nu för att kunna hjälpa dem som förlorar jobbet. TSL gäller för privatanställda arbetare som blir uppsagda på grund av arbetsbrist från ett företag som har kollektivavtal med ett LO-förbund, till exempel Transport.

Du som förlorar jobbet får kontakt med en coach som hjälper dig att hitta nytt jobb, börja studera eller kanske starta eget.

TSL är ett samarbete mellan LO och Svenskt Näringsliv.

7. Rätt till försäkring vid arbetsbrist som 40-plussare?

Är du äldre än 40 år kan du ha rätt till försäkringen vid arbetsbrist, AGB.  Samtliga anställda på en arbetsplats med kollektivavtal inom Transports avtalsområden omfattas av försäkringen, oavsett medlemskap i facket eller ej. Även arbetsgivare utan kollektivavtal kan ha tecknat AGB för sina anställda.

För att ha rätt till ersättning krävs att du är uppsagd helt eller delvis från en tillsvidareanställning och att uppsägningen beror på förändring i företaget, till exempel minskad orderingång eller konkurs.

Ersättningen betalas ut som ett engångsbelopp. Hur stort det är beror på din ålder. För den som är 50 år vid uppsägningstillfället är beloppet i år 37 994 kronor.

AGB-försäkringen sköts av Afa försäkring där du hittar mer information.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Snabbkoll om EU-valet 2024. Illustration: Mattias Käll

Så påverkar EU-valet dig och dina arbetsvillkor

Europaparlamentet. I juni går hela Europa till val. EU:s medborgare får då välja sitt parlament. Det som händer i Bryssel påverkar hur du har det på jobbet.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så låg blir a-kassan i regeringens förslag

Politik. Regeringen och Sverigedemokraterna föreslår nya regler för a-kassan. Taket för hur mycket man kan få höjs. Samtidigt ökar nedtrappningen snabbt.

Transportarbetarens logga

AV: Arbetslivskriminalitet växande samhällsproblem

A-krim. Arbetsmiljöverket stärker arbetet mot kriminalitet i arbetslivet. Myndigheten förutspår att problemen med kriminella aktörer kommer att öka ytterligare.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.