Kollektivavtal
Close
Svenska Transportarbetareförbundet organiserar många yrkesgrupper och samtliga har kollektivavtal som ska förnyas i år. Först ut är transportavtalet.
Close

Snart skarpt läge i avtalsrörelsen

Lönerörelsen. Retroaktiv lön och korta avtal. Det är Transports prioriteringar i avtalsrörelsen, som åter rullat i gång. Först ut att förhandlas är kollektivavtalet för lastbilschaufförer och terminalare. En första sittning med arbetsgivarparten är planerad till slutet av oktober.

Coronapandemin omöjliggjorde avtalsrörelsen i våras. Förhandlingarna flyttades fram till hösten. De kollektivavtal som löpt ut har förlängts. Stora grupper inom Transport arbetar redan i dag på sådana avtal, som prolongerats. Sammanlagt väntar i dag 2,8 miljoner anställda i landet på nya avtal. Och nu har arbetet för det tagit fart igen.

Transports 27 kollektivavtal löper alla ut i år. Och att hinna med att förhandla för nya under 2020 tror förbundsordförande Tommy Wreeth är realistiskt:

– Vi räknar med att i alla fall starta upp förhandlingarna för samtliga. Nu kör vi i gång, och börjar den 21–22 oktober med transportavtalet.

Tommy Wreeth
Nu kör vi. Transports förbundsordförande Tommy Wreeth ser fram mot förhandlingar och bakåt när det gäller nya löner. Retroaktivitet är ett absolut krav. Foto: Justina Öster

Sedan följer i november förhandlingar som gäller bevakningsavtalet, miljöavtalet och hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingar för anställda inom taxi, tidningsbud och mackanställda startar i december. Enligt planen. Den kan komma att ändras, liksom nya datum för andra grupper kommer att komma till.

– Viktigt för mig, under de rådande omständigheterna, är att vi får korta avtal. Det är en fördel både för oss och för arbetsgivarsidan, säger Tommy Wreeth.

Han framhåller att om de nya avtalen blir ettåriga så ska de självklart löpa från det datum då det gamla löpte ut. Vilket skulle innebära nya förhandlingar redan till våren för bland andra lastbilschaufförer och miljöarbetare, vars avtal löpte ut sista mars i år.

Viktigt för Wreeth är retroaktiviteten: Rätt till ny, högre lön från det att det gamla avtalet löpte ut.

– Det är ett absolut krav. Många, som lastbilschaufförer, har väntat sedan mars i en bransch som generellt sett klarat sig relativt bra. Det vore konstigt om de skulle avstå från löneökning.

När det gäller synen på retroaktivitet har Svenskt Näringsliv inte lämnat något besked. Däremot har arbetsgivarorganisationen gått ut i medier och talat om nollbud. Ett alternativ, som Transport fått signaler från Transportföretagen om, är ett kort avtal, som bara behandlar tid och pengar – inte retroaktivitet. Vad det innebär i pengar är oklart, bara att det ”inte är mycket”.

Transport tillhör de förbund som är med i LO-samordningen, vars grundkrav är ettåriga avtal med 3 procents löneökning. Ett centralt krav är också en låglönesatsning där de som tjänar under 26 000 kronor i månaden ska få extra påslag.

Facken inom industrin sätter normalt det så kallade märket då de tecknar sina avtal. Men för att andra ska följa efter krävs att Transport och de andra förbunden inom samordningen ger sitt godkännande. Det är inte så att industrins avtal automatiskt blir normerande, påpekar Transports ordförande:

– Även om arbetsgivarsidan gärna vill se det så … Men om industriavtalet inte skulle bli tillfredsställande får vi ta ställning till hur vi går vidare.

Facken inom industrin har just återupptagit förhandlingarna som närmade sig slutfasen i början av året, men sattes på paus. För IF Metall är det skarpt läge från den 1 oktober. Metallarnas mål är 42 nya avtal före den sista i månaden.

Coronapandemin påverkar fortfarande hur förhandlingarna kommer att genomföras. Transports förbundsledning följer utvecklingen och aktuella rekommendationer.

– Jag kan tänka mig att det blir en mix av fysiska och digitala möten. Inget är bestämt, men säkerhetsaspekten påverkar oss självklart – vi tänker ju inte trycka in folk i lokaler för att hela delegationer ska vara med, säger Tommy Wreeth.

Det var i september också aktuellt att förlänga fler avtal. Det gäller flygavtalen som löpte ut den sista september. Transports förhandlingsenhet har de senaste veckorna diskuterat med arbetsgivarparten, Svenska flygbranschen, om en prolongering av avtalen för bland andra lastare, mekaniker och godshanterare. Det var vid denna tidnings pressläggning inte klart med en sådan förlängning, som om den blir av sannolikt sträcker sig året ut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Oll Karlsson:
    17 oktober, 2020

    En klen fackförening som bara vill ha en ynka 3 procent men transport har ju alltid varit i arbetsgivarens händer skandalöst

Lästips:

Transportarbetarens logga

Annonserar mot las-uppgörelse i Kommunals och Metalls tidningar

Las. Sex av Transports avdelningar riktar skarp kritik mot uppgörelsen om las. Och de gör det på betald annonsplats, helsidor i Dagens Arbete och Kommunalarbetaren. Motivering: Att nå medlemmar i de förbund som svek solidariteten inom arbetarrörelsen.

Transportarbetarens logga

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Transportarbetarens logga

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

las

Annonserar mot las-uppgörelse i Kommunals och Metalls tidningar

Las. Sex av Transports avdelningar riktar skarp kritik mot uppgörelsen om las. Och de gör det på betald annonsplats, helsidor i Dagens Arbete och Kommunalarbetaren. Motivering: Att nå medlemmar i de förbund som svek solidariteten inom arbetarrörelsen.

Taxipanel

De talar om tillståndet för taxi

Taxi. Oron inom branschen är stor. På måndagen samtalade politiker och fackliga företrädare om den svåra situationen för taxinäringen. Se livesändningen på Transports Stockholmsavdelnings Facebook.

Securitas om fejkade covidintygen: ”Felaktig hantering”

Bevakning Avslöjandet om de fejkade covid-intygen har uppenbarligen skakat Securitas. I ett pressmeddelande går företaget ut med nya uppgifter som i praktiken innebär att man medger namnförfalskningar. Ett misstag, hävdar Securitas. Väktare som Transportarbetaren talat med beskriver stämningen som mycket dålig i Gävle.

Avtalsrörelsen

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtalsrörelsen

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covidintygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

Kultur
Influencern Therése Lindgren intervjuar statsministern i ett avsnitt av ”We are the future” på Youtube.

Influerad av en influencer?

De nya inflytesrika. De som sägs styra världen genom sociala medier, som älskas och följs av miljoner. Och drar in miljoner. Influencers. Vår tids opinionsbildare? I alla fall allt mer utnyttjade av traditionella makthavare för att sprida politiska budskap och information.