Kollektivavtal
Close
Svenska Transportarbetareförbundet organiserar många yrkesgrupper och samtliga har kollektivavtal som ska förnyas i år. Först ut är transportavtalet.
Close

Snart skarpt läge i avtalsrörelsen

Lönerörelsen. Retroaktiv lön och korta avtal. Det är Transports prioriteringar i avtalsrörelsen, som åter rullat i gång. Först ut att förhandlas är kollektivavtalet för lastbilschaufförer och terminalare. En första sittning med arbetsgivarparten är planerad till slutet av oktober.

Coronapandemin omöjliggjorde avtalsrörelsen i våras. Förhandlingarna flyttades fram till hösten. De kollektivavtal som löpt ut har förlängts. Stora grupper inom Transport arbetar redan i dag på sådana avtal, som prolongerats. Sammanlagt väntar i dag 2,8 miljoner anställda i landet på nya avtal. Och nu har arbetet för det tagit fart igen.

Transports 27 kollektivavtal löper alla ut i år. Och att hinna med att förhandla för nya under 2020 tror förbundsordförande Tommy Wreeth är realistiskt:

– Vi räknar med att i alla fall starta upp förhandlingarna för samtliga. Nu kör vi i gång, och börjar den 21–22 oktober med transportavtalet.

Tommy Wreeth
Nu kör vi. Transports förbundsordförande Tommy Wreeth ser fram mot förhandlingar och bakåt när det gäller nya löner. Retroaktivitet är ett absolut krav. Foto: Justina Öster

Sedan följer i november förhandlingar som gäller bevakningsavtalet, miljöavtalet och hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingar för anställda inom taxi, tidningsbud och mackanställda startar i december. Enligt planen. Den kan komma att ändras, liksom nya datum för andra grupper kommer att komma till.

– Viktigt för mig, under de rådande omständigheterna, är att vi får korta avtal. Det är en fördel både för oss och för arbetsgivarsidan, säger Tommy Wreeth.

Han framhåller att om de nya avtalen blir ettåriga så ska de självklart löpa från det datum då det gamla löpte ut. Vilket skulle innebära nya förhandlingar redan till våren för bland andra lastbilschaufförer och miljöarbetare, vars avtal löpte ut sista mars i år.

Viktigt för Wreeth är retroaktiviteten: Rätt till ny, högre lön från det att det gamla avtalet löpte ut.

– Det är ett absolut krav. Många, som lastbilschaufförer, har väntat sedan mars i en bransch som generellt sett klarat sig relativt bra. Det vore konstigt om de skulle avstå från löneökning.

När det gäller synen på retroaktivitet har Svenskt Näringsliv inte lämnat något besked. Däremot har arbetsgivarorganisationen gått ut i medier och talat om nollbud. Ett alternativ, som Transport fått signaler från Transportföretagen om, är ett kort avtal, som bara behandlar tid och pengar – inte retroaktivitet. Vad det innebär i pengar är oklart, bara att det ”inte är mycket”.

Transport tillhör de förbund som är med i LO-samordningen, vars grundkrav är ettåriga avtal med 3 procents löneökning. Ett centralt krav är också en låglönesatsning där de som tjänar under 26 000 kronor i månaden ska få extra påslag.

Facken inom industrin sätter normalt det så kallade märket då de tecknar sina avtal. Men för att andra ska följa efter krävs att Transport och de andra förbunden inom samordningen ger sitt godkännande. Det är inte så att industrins avtal automatiskt blir normerande, påpekar Transports ordförande:

– Även om arbetsgivarsidan gärna vill se det så … Men om industriavtalet inte skulle bli tillfredsställande får vi ta ställning till hur vi går vidare.

Facken inom industrin har just återupptagit förhandlingarna som närmade sig slutfasen i början av året, men sattes på paus. För IF Metall är det skarpt läge från den 1 oktober. Metallarnas mål är 42 nya avtal före den sista i månaden.

Coronapandemin påverkar fortfarande hur förhandlingarna kommer att genomföras. Transports förbundsledning följer utvecklingen och aktuella rekommendationer.

– Jag kan tänka mig att det blir en mix av fysiska och digitala möten. Inget är bestämt, men säkerhetsaspekten påverkar oss självklart – vi tänker ju inte trycka in folk i lokaler för att hela delegationer ska vara med, säger Tommy Wreeth.

Det var i september också aktuellt att förlänga fler avtal. Det gäller flygavtalen som löpte ut den sista september. Transports förhandlingsenhet har de senaste veckorna diskuterat med arbetsgivarparten, Svenska flygbranschen, om en prolongering av avtalen för bland andra lastare, mekaniker och godshanterare. Det var vid denna tidnings pressläggning inte klart med en sådan förlängning, som om den blir av sannolikt sträcker sig året ut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Oll Karlsson:
    17 oktober, 2020

    En klen fackförening som bara vill ha en ynka 3 procent men transport har ju alltid varit i arbetsgivarens händer skandalöst

Lästips:

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Distribution till kunder och företag sker mer eller mindre dygnet runt. Foto: John Antonsson

Enkät: Har ni kollektivavtal?

Paketleverantörer. Trots bistrare tider tuffar e-handeln på. Transportarbetaren har skickat ut en enkät med frågor om kollektivavtal till de största bolagen som levererar e-handelsvaror. Alla bolag med kollektivavtal har svarat på frågorna. Inget av dem utan.

Med gig-jobbarnas egna bilder

Utställning. 17 arbetare, 105 foton. Bra och dåligt med plattformsarbete gestaltat av taxiförare, internetbaserade frilansare och bud i Stockholm. På Karolinska Institutet pågår för närvarande en utställning kopplad till en studie om gig-jobb och hälsa.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.