Kollektivavtal
Close
Svenska Transportarbetareförbundet organiserar många yrkesgrupper och samtliga har kollektivavtal som ska förnyas i år. Först ut är transportavtalet.
Close

Snart skarpt läge i avtalsrörelsen

Lönerörelsen. Retroaktiv lön och korta avtal. Det är Transports prioriteringar i avtalsrörelsen, som åter rullat i gång. Först ut att förhandlas är kollektivavtalet för lastbilschaufförer och terminalare. En första sittning med arbetsgivarparten är planerad till slutet av oktober.

Coronapandemin omöjliggjorde avtalsrörelsen i våras. Förhandlingarna flyttades fram till hösten. De kollektivavtal som löpt ut har förlängts. Stora grupper inom Transport arbetar redan i dag på sådana avtal, som prolongerats. Sammanlagt väntar i dag 2,8 miljoner anställda i landet på nya avtal. Och nu har arbetet för det tagit fart igen.

Transports 27 kollektivavtal löper alla ut i år. Och att hinna med att förhandla för nya under 2020 tror förbundsordförande Tommy Wreeth är realistiskt:

– Vi räknar med att i alla fall starta upp förhandlingarna för samtliga. Nu kör vi i gång, och börjar den 21–22 oktober med transportavtalet.

Tommy Wreeth
Nu kör vi. Transports förbundsordförande Tommy Wreeth ser fram mot förhandlingar och bakåt när det gäller nya löner. Retroaktivitet är ett absolut krav. Foto: Justina Öster

Sedan följer i november förhandlingar som gäller bevakningsavtalet, miljöavtalet och hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingar för anställda inom taxi, tidningsbud och mackanställda startar i december. Enligt planen. Den kan komma att ändras, liksom nya datum för andra grupper kommer att komma till.

– Viktigt för mig, under de rådande omständigheterna, är att vi får korta avtal. Det är en fördel både för oss och för arbetsgivarsidan, säger Tommy Wreeth.

Han framhåller att om de nya avtalen blir ettåriga så ska de självklart löpa från det datum då det gamla löpte ut. Vilket skulle innebära nya förhandlingar redan till våren för bland andra lastbilschaufförer och miljöarbetare, vars avtal löpte ut sista mars i år.

Viktigt för Wreeth är retroaktiviteten: Rätt till ny, högre lön från det att det gamla avtalet löpte ut.

– Det är ett absolut krav. Många, som lastbilschaufförer, har väntat sedan mars i en bransch som generellt sett klarat sig relativt bra. Det vore konstigt om de skulle avstå från löneökning.

När det gäller synen på retroaktivitet har Svenskt Näringsliv inte lämnat något besked. Däremot har arbetsgivarorganisationen gått ut i medier och talat om nollbud. Ett alternativ, som Transport fått signaler från Transportföretagen om, är ett kort avtal, som bara behandlar tid och pengar – inte retroaktivitet. Vad det innebär i pengar är oklart, bara att det ”inte är mycket”.

Transport tillhör de förbund som är med i LO-samordningen, vars grundkrav är ettåriga avtal med 3 procents löneökning. Ett centralt krav är också en låglönesatsning där de som tjänar under 26 000 kronor i månaden ska få extra påslag.

Facken inom industrin sätter normalt det så kallade märket då de tecknar sina avtal. Men för att andra ska följa efter krävs att Transport och de andra förbunden inom samordningen ger sitt godkännande. Det är inte så att industrins avtal automatiskt blir normerande, påpekar Transports ordförande:

– Även om arbetsgivarsidan gärna vill se det så … Men om industriavtalet inte skulle bli tillfredsställande får vi ta ställning till hur vi går vidare.

Facken inom industrin har just återupptagit förhandlingarna som närmade sig slutfasen i början av året, men sattes på paus. För IF Metall är det skarpt läge från den 1 oktober. Metallarnas mål är 42 nya avtal före den sista i månaden.

Coronapandemin påverkar fortfarande hur förhandlingarna kommer att genomföras. Transports förbundsledning följer utvecklingen och aktuella rekommendationer.

– Jag kan tänka mig att det blir en mix av fysiska och digitala möten. Inget är bestämt, men säkerhetsaspekten påverkar oss självklart – vi tänker ju inte trycka in folk i lokaler för att hela delegationer ska vara med, säger Tommy Wreeth.

Det var i september också aktuellt att förlänga fler avtal. Det gäller flygavtalen som löpte ut den sista september. Transports förhandlingsenhet har de senaste veckorna diskuterat med arbetsgivarparten, Svenska flygbranschen, om en prolongering av avtalen för bland andra lastare, mekaniker och godshanterare. Det var vid denna tidnings pressläggning inte klart med en sådan förlängning, som om den blir av sannolikt sträcker sig året ut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Oll Karlsson:
    17 oktober, 2020

    En klen fackförening som bara vill ha en ynka 3 procent men transport har ju alltid varit i arbetsgivarens händer skandalöst

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Välkomna gäster hos vänstern

Fackligt-politiskt. Full sysselsättning, för lite strejkande, gig-ekonomi, klasskamp och branschföreningar. En rad frågor lyftes och diskuterades på Vänsterns stora rikskonferens i september – ett led i satsningen på att stärka det fackliga arbetet, både på arbetsplatserna och inom partiet.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Snabbkoll
coronavirus, Covid 19

Så starkt skydd ger vaccinet mot covid-19

Corona. Samhället börjar öppnas upp igen efter ett och ett halvt år av coronarestriktioner. Öppningen sker efter att runt 75 procent av alla över 16 år fått två doser vaccin. Men hur skyddade är vi egentligen?

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.