Jobbet som helikopterpilot inom flygräddningen lockar Frida Flodin. ”Det måste hända saker hela tiden, annars blir jag lätt rastlös”, säger hon. Om två år kan hon vara färdigutbildad och uppe i luften.
Close
Jobbet som helikopterpilot inom flygräddningen lockar Frida Flodin. ”Det måste hända saker hela tiden, annars blir jag lätt rastlös”, säger hon. Om två år kan hon vara färdigutbildad och uppe i luften.
Close

Snart är Frida flygfärdig

Månadens medlem. Frida Flodin har högtflygande drömmar. Med en framtid inom flygräddningen i sikte, byter hon hamnarbetet i Iggesund mot skolbänken i Göteborg. Där väntar två års studier till helikopterpilot vid Svensk pilotutbildning.

När arbetsdagen på Skärnäs hamn i Iggesund är slut hoppar Frida in i sin pappas vita Mercedes. Sedan kör hon nio kilometer norrut till Hudiksvall. Och parkerar utanför det lilla kaféet, nära tågstationen, där vi stämt träff.

– Jag köpte en egen Mercedes från 1974 förra året. Men den ska bara köras på sommaren, säger hon.

En stor del av jobbet i hamnen består av att lasta de båtar som kör material från och till pappersbruket i Iggesund. Ett arbete som Frida trivs med.

– Jag kör truck, hjullastare, traktor och allt möjligt. Det är jättekul, jag har alltid varit intresserad av maskiner, säger hon.

Bara tre av Frida Flodins tjugo kollegor är kvinnor och jargongen kan bli ganska grabbig emellanåt. Enligt Frida är attityden mer rak än bland tjejkompisarna, och det är något som passar henne. Hon är förresten van att vistas i mansdominerade miljöer. Efter gymnasiet gjorde hon lumpen som lättinfanterist vid luftstridsskolan i Uppsala.

– Vi hade ingenting med flyget att göra, även om vi var stationerade vid luftstridsskolan. Men någonstans kanske ett frö såddes om att flyget skulle kunna vara något för mig, säger hon.

Som liten åkte Frida ofta på husvagnssemester med familjen. I stället för att hänga med lillebrorsan gick hon ut och lekte med andra barn. Det har alltid varit naturligt för henne att ta kontakt med folk och hon beskriver det som att hon är ”beroende av att möta nya människor”. Kanske är det beroendet en av anledningarna till att Frida nu är redo att byta bana.

– Även om jag trivs bra i hamnen så har jag tröttnat lite efter tre år. Så jag satte mig och googlade lite. Jag fastnade direkt för den här utbildningen, säger hon.

Det är inte direkt gratis att bli helikopterpilot. Utbildningen kostar 700 000 kronor, och Frida Flodin ska låna av både CSN och banken för att få ihop till avgiften.

Hon tycker sig ha fått en tillräckligt bra bild av pilotyrket för att det ska var värt att betala för.

– Jag har tillbringat några nätter framför datorn och googlat fram information. Sedan hittade jag en pensionerad helikopterpilot här i Hudiksvall som jag kontaktade. Han blev jätteglad för att jag var intresserad, så det slutade med att vi satt uppe en hel kväll och pratade.

Efter två test av bland annat simultanförmåga, logiskt tänkande och intervjuer, valdes Frida ut som en av sex lyckliga till utbildningen.

Med bara två veckor kvar till kursstart är hon förväntansfull på livet i Göteborg. Till en början ska hon bo i en lägenhet på skolområdet. Men tanken är att hon under hösten ska hitta en egen bostad.

– Skolan hjälper till med lägenhet när man kommer, men det är bara tillfälligt. Vi får väl se hur det går med att skaffa eget. Bostadssituationen i Göteborg är inte den bästa.

Om allt går som det ska kommer Frida Flodin att vara uppe i luften och jobba om två år.

Redan nu vet hon vad drömjobbet är i framtiden. Hon vill ägna sig åt det som kallas ”search and rescue”. Det är helikoptrar som söker efter överlevande vid olyckor.

– Det verkar vara ett så himla kul och spännande jobb. Det måste hända saker hela tiden, annars blir jag lätt rastlös, säger hon.

 

Assan Manneh

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Jag vill vara en förebild. I Sverige kan vi kvinnor jobba med vad vi vill”, säger Heba Hammoush. Foto: Sven Rosell

Heba vill inspirera andra kvinnor

Miljöarbetare. Som barn drömde Heba Hammoush om att få köra lastbil när hon blev vuxen. När hon tagit sig till Sverige blev hon den första kvinnan från Mellanöstern som utbildade sig till lastbilschaufför.

”Jag är en inventarie i Skärnäs hamn, har snart varit fast anställd i 25 år. Så jag ska få en guldklocka! Jag kom säkert hit som baby i vagn också, med mamma och pappa”, säger Linda Gröning.

Gladiatorn i Skärnäs hamn

Hamn. 18 år gammal började Linda Gröning som ”extring” i Skärnäs hamn. Då hade hon redan sommarjobbat och städat där ett par år. Annars är Linda mest känd som Gladiatorvinnare. Hennes, sambons och döttrarnas fritid går i träningens tecken.

Ann-Sofie "Soffan" Hermansson i sopbilen.

”Jag gillade jobbet direkt”

Miljöarbetare. Ann-Sofie Hermansson trivs som renhållningsarbetare efter att hon för fyra år sedan tvingades bort från politiken. Hon gillar att vara fri efter jobbet och att slippa det politiska spelet.

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

Månadens medlem
”Jag är en social person”, säger Heba Hammoush som gärna tar sig en pratstund med sina kunder när tillfälle ges. Foto: Sven Rosell

Heba vill inspirera andra kvinnor

Miljöarbetare. Som barn drömde Heba Hammoush om att få köra lastbil när hon blev vuxen. När hon tagit sig till Sverige blev hon den första kvinnan från Mellanöstern som utbildade sig till lastbilschaufför.

Hallå där!

Sofie Vianden

... Du kör ägg ihop med en kvinnlig kollega och bad i Facebookgruppen Queen of the road om tips på en skoj-dekal (liknande registreringsskylt) som du och kollegan kan pryda framrutan i lastbilen med. Vad blev det för text?

Internationella kvinnodagen
Illustration: Shutterstock

Behövs det en särskild kvinnodag?

Enkät. Den 8 mars infaller Internationella kvinnodagen som vill uppmärksamma bristande jämställdhet mellan könen och kvinnors situation i alla världens länder. Behövs det en särskild kvinnodag?

Kultur
Utsikt från Lars-Gunnar Ivarssons fönster. Bilden är manipulerad. Originalet är ett foto av Lars-Gunnar Ivarsson.

Budet, bågarna och böckerna

Litteratur. Tidningsbudet Lars-Gunnar Ivarssons verk utgår från egna personliga intressen. Men böckerna talar om det allmängiltiga, berättar om vägen. Oavsett om det handlar om svenskamerikanen Svens livsresa, en invasion under ökenkriget 1941 eller motorcykeln Indian 741 B Military.

Att träffa barn och sprida glädje är det bästa med ballongartisteriet, tycker Martin Kertész. En mångsysslare och föreningsmänniska, som sprutar ur sig idéer. Bara tiden ville räcka till… Foto: Justina Öster

Uppdrag: glädjespridare

Mötet. ”Jag vill ha en clown, pappa!” ”Vad gör clownen?” ”Knyter ballonger!” Alltihop började när Martin Kertész dotter fyllde fem år och skulle ha kalas.

Mattias Schulstad har sammanställt LO:s upphandlingsguide.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Månadens medlem
Annelie Edholm är Koreafrälst. Varje dag lyssnar hon på pojkbandet BTS. ”De har musik för vilket humör som helst, väldigt sällsynt”, säger hon.

”Jag gillar inte orättvisor”

Terminal. Annelie Edholm fann kärleken och flyttade från Stockholm till Jönköping. Blev terminalarbetare och djupdök i facklig utbildning och arbetsmiljö. Som sambon. På ledig tid ljuder koreansk musik i Annelies hörlurar och hon föredrar tv-serier, gjorda i Korea.

Månadens klubb
Erik Hjertberg är ordförande för flygtankarnas fackklubb på SFS vid Arlanda.

Klubben med arbetarna som fick mest i löneökning

Flyg. I årets avtalsrörelse fick flygtankarna den högsta löne­ökningen i hela LO-kollektivet. Klubben på Stockholm Fuelling Services vill inte röra det som fungerar bra.

Månadens medlem
”Jag är en inventarie i Skärnäs hamn, har snart varit fast anställd i 25 år. Så jag ska få en guldklocka! Jag kom säkert hit som baby i vagn också, med mamma och pappa”, säger Linda Gröning.

Gladiatorn i Skärnäs hamn

Hamn. 18 år gammal började Linda Gröning som ”extring” i Skärnäs hamn. Då hade hon redan sommarjobbat och städat där ett par år. Annars är Linda mest känd som Gladiatorvinnare. Hennes, sambons och döttrarnas fritid går i träningens tecken.