Jobbet som helikopterpilot inom flygräddningen lockar Frida Flodin. ”Det måste hända saker hela tiden, annars blir jag lätt rastlös”, säger hon. Om två år kan hon vara färdigutbildad och uppe i luften.
Close
Jobbet som helikopterpilot inom flygräddningen lockar Frida Flodin. ”Det måste hända saker hela tiden, annars blir jag lätt rastlös”, säger hon. Om två år kan hon vara färdigutbildad och uppe i luften.
Close

Snart är Frida flygfärdig

Månadens medlem. Frida Flodin har högtflygande drömmar. Med en framtid inom flygräddningen i sikte, byter hon hamnarbetet i Iggesund mot skolbänken i Göteborg. Där väntar två års studier till helikopterpilot vid Svensk pilotutbildning.

När arbetsdagen på Skärnäs hamn i Iggesund är slut hoppar Frida in i sin pappas vita Mercedes. Sedan kör hon nio kilometer norrut till Hudiksvall. Och parkerar utanför det lilla kaféet, nära tågstationen, där vi stämt träff.

– Jag köpte en egen Mercedes från 1974 förra året. Men den ska bara köras på sommaren, säger hon.

En stor del av jobbet i hamnen består av att lasta de båtar som kör material från och till pappersbruket i Iggesund. Ett arbete som Frida trivs med.

– Jag kör truck, hjullastare, traktor och allt möjligt. Det är jättekul, jag har alltid varit intresserad av maskiner, säger hon.

Bara tre av Frida Flodins tjugo kollegor är kvinnor och jargongen kan bli ganska grabbig emellanåt. Enligt Frida är attityden mer rak än bland tjejkompisarna, och det är något som passar henne. Hon är förresten van att vistas i mansdominerade miljöer. Efter gymnasiet gjorde hon lumpen som lättinfanterist vid luftstridsskolan i Uppsala.

– Vi hade ingenting med flyget att göra, även om vi var stationerade vid luftstridsskolan. Men någonstans kanske ett frö såddes om att flyget skulle kunna vara något för mig, säger hon.

Som liten åkte Frida ofta på husvagnssemester med familjen. I stället för att hänga med lillebrorsan gick hon ut och lekte med andra barn. Det har alltid varit naturligt för henne att ta kontakt med folk och hon beskriver det som att hon är ”beroende av att möta nya människor”. Kanske är det beroendet en av anledningarna till att Frida nu är redo att byta bana.

– Även om jag trivs bra i hamnen så har jag tröttnat lite efter tre år. Så jag satte mig och googlade lite. Jag fastnade direkt för den här utbildningen, säger hon.

Det är inte direkt gratis att bli helikopterpilot. Utbildningen kostar 700 000 kronor, och Frida Flodin ska låna av både CSN och banken för att få ihop till avgiften.

Hon tycker sig ha fått en tillräckligt bra bild av pilotyrket för att det ska var värt att betala för.

– Jag har tillbringat några nätter framför datorn och googlat fram information. Sedan hittade jag en pensionerad helikopterpilot här i Hudiksvall som jag kontaktade. Han blev jätteglad för att jag var intresserad, så det slutade med att vi satt uppe en hel kväll och pratade.

Efter två test av bland annat simultanförmåga, logiskt tänkande och intervjuer, valdes Frida ut som en av sex lyckliga till utbildningen.

Med bara två veckor kvar till kursstart är hon förväntansfull på livet i Göteborg. Till en början ska hon bo i en lägenhet på skolområdet. Men tanken är att hon under hösten ska hitta en egen bostad.

– Skolan hjälper till med lägenhet när man kommer, men det är bara tillfälligt. Vi får väl se hur det går med att skaffa eget. Bostadssituationen i Göteborg är inte den bästa.

Om allt går som det ska kommer Frida Flodin att vara uppe i luften och jobba om två år.

Redan nu vet hon vad drömjobbet är i framtiden. Hon vill ägna sig åt det som kallas ”search and rescue”. Det är helikoptrar som söker efter överlevande vid olyckor.

– Det verkar vara ett så himla kul och spännande jobb. Det måste hända saker hela tiden, annars blir jag lätt rastlös, säger hon.

 

Assan Manneh

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

”Vi har fortfarande mycket att göra, men nu kommer folk inte hit med en klump i magen”, säger Nuno Blomqvist.

Med fackets hjälp blev arbetsmiljön så mycket bättre

Åkeri. Orimliga prestationskrav och skrikande chefer fick UPS-chauffören Nuno Blomqvist att ta hjälp av facket. Nu är han själv Transportombud – och arbetsmiljön är mycket bättre.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.