Klubbordförande och skyddsombud Niclas Gustafsson i snöyran vid Icas lager.
Close
Klubbordförande och skyddsombud Niclas Gustafsson i snöyran vid Icas lager. Maxim von Josefsson (sekreterare), Samuel Schött (kassör), Melad Abboud (ledamot) och Daniel K (ledamot) i klubbstyrelsen fick förhinder och saknas på bilden.
Close
Månadens klubb

”Skippa inte raster, chaufförer!”

Ica EHL. Fyra dagar till julafton. Brinnande pandemi. Då startar chaufförerna, som kör ut matkassar för Ica e-handel i Jordbro, en Transportklubb. – Förarnas frågor behöver lyftas fram, säger klubbordförande Niclas Gustafsson.

Det är Niclas Gustafsson som, fram till nu, ensam vakat över chaufförernas arbetsmiljö genom uppdraget som skyddsombud på Ica EHL. En klubb för Handels medlemmar finns redan på plocklagret i Jordbro, utanför Stockholm.

”Gammelgubben i huset”, som 60-talisten Niclas kallar sig, började utbilda sig och jobba fackligt hösten 2015.

– Det var och är roligt att lära sig nya saker. Men, det har varit lite tungt att driva allt själv. Vi behövde en klubb med fler engagerade och fick hjälp av Transports Stockholmsavdelning.

Klubben delar lokal med Handels, men på grund av pandemin står vi utomhus i snöfallet. Den ena föraren efter den andra lämnar lagret med packade bilar i halkan. Ta det försiktigt, manar Niclas. Och tipsar om var sand och spadar finns.

– Hos oss är det omvänt. Vi har fått mycket mer att göra i coronan.

Ica EHL är ett nytt företag inom den växande e-handeln. Förut har de olika butikerna skött sina egna leveranser. Nu kan de anlita gemensamma lagerarbetare och förare för att packa kassarna och köra ut maten till kunderna.

– Vi har så mycket jobb att Ica hyr in chaufförer via bemanningsbolag och åkerier.

Ica EHL är en nykomling i e-handeln.
Ica EHL är en nykomling i e-handeln. Foto: Justina Öster

En lösning för att chaufförerna ska få ut sin lediga tid och inte tvingas till så mycket övertid. Men både klubben och ledningen strävar mot direktanställda förare, förklarar Niclas.

– Vi letar alltid efter bra chaufförer och fler är på väg in i företaget.

Samtidigt är jobbet ett genomgångsyrke och extraknäck för många unga med B-kort. Niclas tippar på en genomsnittsålder kring 25–27 år, med många kvinnor.

– Än så länge är vi elva medlemmar, men vi ska fortsätta värva. Det blir lättare att nå ut när vi bildat klubb och kan fråga medlemmarna vad vi ska jobba med.

Kontakten med ledningen har förbättrats och tunga lyft, ergonomi, pauser, raster och ledighet är viktiga frågor att ta tag i, räknar Niclas Gustafsson upp. Han vill renodla chaufförsyrket.

– Nu är vi både terminalarbetare och chaufförer, lastar och tömmer bilar. Det innebär mycket mer kroppsarbete. Vissa dagar kommer vi inte ut på vägen, men en ändring är på väg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Caroline Wald, Skatteverket. Foto: Fialotta Bratt

”Skatteverket kan inte kontrollera bort allt fusk”

Åkeri. Att pengar skickas utomlands för att omvandlas till svarta löner är inte ovanligt. Caroline Wald är samordnare för den särskilda insatsen mot åkerier hos Skatteverket.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.

Klubbordförande Stellan Malmroos och Alexander Malmqvist, avdelningsordförande, utanför Frigoscandias terminal i Helsingborg. Foto: Lilly Hallberg

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
I år satt säkerhetskontrollanten Therése Svenningsson för första gången, och som enda kvinnan, med i Transports förhandlingsdelegation för bevakningsavtalet.

Kärlek, flyg och väskor

Bevakning. Therése Svenningsson har 22 års erfarenhet av att kontrollera andras bagage. I år satt hon för första gången med i förhandlingsdelegationen för bevakningsavtalet.

Kulturintervju
Ahmed Alneaimi har varit undersköterska sedan 1995. Han jobbar på ett demensboende i Malmö. Nils-Petter Löfstedt / Stavro Filmproduktion

Med kameran riktad mot de som tar hand om oss

Dokumentärfilm. Hur värderas arbetet som går ut på att ta hand om andra människor? Det är den centrala frågan Nils Petter Löfstedt ställer i sin film Det omätbara.

Adhd i arbetslivet
”Det är bra om cheferna har lite extra koll på oss med diagnos så att vi inte kör på för hårt och går in i väggen”, säger Cindy Wannberg. Foto: Justina Öster

”Våga be om hjälp, fråga och säg ifrån”

Drömjobbet. Många VET vad adhd är, men FÖRSTÅR ändå inte vad det är. Man känner sig ensam och annorlunda, men vill man något ska man jobba för det, tycker Cindy Wannberg. Själv kämpade hon hårt för att uppnå sin dröm – att köra lastbil.

”Struktur, tydlighet och rutiner viktiga vid adhd”

Arbetsliv. Alla med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som adhd, add och autism är olika. Därför är generella råd svåra. Men. Struktur, tydlighet och rutiner är viktiga ledord på jobbet för arbetsgivare som månar om sin personal, betonar personalkonsulten Linnéa Sandvik.

Hallå där!
Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Tommy Jonsson

…som får 2024 års pris från Europeiska arbetsmyndigheten (European labour authority) för sitt initiativ att sätta upp ett mobilt fackligt kontor i Jönköping.

Månadens medlem
Malin Dahlström trivs som allra bäst när hon får stå på scenen med sitt rockband Acorise. Foto: Justina Öster

”Rock är ren glädje”

I rampljuset. Ren glädje. Så beskriver lagerarbetaren Malin Dahlström känslan när hon står på scenen med gitarren i hand.

Hallå där!

Hasse Lönn

…väktare utanför Mariefred som fyller 64 år i sommar. Du utmanar alla kollegor inom bevakning att ställa upp i Vasaloppet 2026. Varför då?

Hallå där!

Marina Larsson

…biljettkontrollant på Avarn security, som arbetar inom Skånetrafiken.