Klubbordförande och skyddsombud Niclas Gustafsson i snöyran vid Icas lager.
Close
Klubbordförande och skyddsombud Niclas Gustafsson i snöyran vid Icas lager. Maxim von Josefsson (sekreterare), Samuel Schött (kassör), Melad Abboud (ledamot) och Daniel K (ledamot) i klubbstyrelsen fick förhinder och saknas på bilden.
Close
Månadens klubb

”Skippa inte raster, chaufförer!”

Ica EHL. Fyra dagar till julafton. Brinnande pandemi. Då startar chaufförerna, som kör ut matkassar för Ica e-handel i Jordbro, en Transportklubb. – Förarnas frågor behöver lyftas fram, säger klubbordförande Niclas Gustafsson.

Det är Niclas Gustafsson som, fram till nu, ensam vakat över chaufförernas arbetsmiljö genom uppdraget som skyddsombud på Ica EHL. En klubb för Handels medlemmar finns redan på plocklagret i Jordbro, utanför Stockholm.

”Gammelgubben i huset”, som 60-talisten Niclas kallar sig, började utbilda sig och jobba fackligt hösten 2015.

– Det var och är roligt att lära sig nya saker. Men, det har varit lite tungt att driva allt själv. Vi behövde en klubb med fler engagerade och fick hjälp av Transports Stockholmsavdelning.

Klubben delar lokal med Handels, men på grund av pandemin står vi utomhus i snöfallet. Den ena föraren efter den andra lämnar lagret med packade bilar i halkan. Ta det försiktigt, manar Niclas. Och tipsar om var sand och spadar finns.

– Hos oss är det omvänt. Vi har fått mycket mer att göra i coronan.

Ica EHL är ett nytt företag inom den växande e-handeln. Förut har de olika butikerna skött sina egna leveranser. Nu kan de anlita gemensamma lagerarbetare och förare för att packa kassarna och köra ut maten till kunderna.

– Vi har så mycket jobb att Ica hyr in chaufförer via bemanningsbolag och åkerier.

Ica EHL är en nykomling i e-handeln.
Ica EHL är en nykomling i e-handeln. Foto: Justina Öster

En lösning för att chaufförerna ska få ut sin lediga tid och inte tvingas till så mycket övertid. Men både klubben och ledningen strävar mot direktanställda förare, förklarar Niclas.

– Vi letar alltid efter bra chaufförer och fler är på väg in i företaget.

Samtidigt är jobbet ett genomgångsyrke och extraknäck för många unga med B-kort. Niclas tippar på en genomsnittsålder kring 25–27 år, med många kvinnor.

– Än så länge är vi elva medlemmar, men vi ska fortsätta värva. Det blir lättare att nå ut när vi bildat klubb och kan fråga medlemmarna vad vi ska jobba med.

Kontakten med ledningen har förbättrats och tunga lyft, ergonomi, pauser, raster och ledighet är viktiga frågor att ta tag i, räknar Niclas Gustafsson upp. Han vill renodla chaufförsyrket.

– Nu är vi både terminalarbetare och chaufförer, lastar och tömmer bilar. Det innebär mycket mer kroppsarbete. Vissa dagar kommer vi inte ut på vägen, men en ändring är på väg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Lastbilar på rastplats. Foto: Justina Öster

Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet

Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.

Diagram psykisk ohälsa

Kvinnor drabbas oftare än män

Sjukskrivningar. Kvinnor blir oftare långtidssjukskrivna på grund av psykiska diagnoser än män. Och kvinnliga transportarbetare är mycket hårdare drabbade än sina manliga kollegor, visar statistik från Afa Försäkring.

Månadens studiekommitté
Från vänster: ordningsvakt Philip Kretz Lindén, värdetransportör Sofie Nordén, studieorganisatör Patrik Persson, åkerichaufför Peter Roos, tidningsbud Patrik Petersson och tidningsbud Maths Nilsson. Foto: Justina Öster

Mer kunskap ger mer makt

Malmö. – Utan kunskap får vi tysta arbetsplatser. Vet du som anställd inte vad du har för rättigheter och skyldigheter blir du lätt passiv och rädd att åtgärda något. Patrik Persson på Malmöavdelningen slår ett slag för facklig utbildning.

Kultur
”När man öppnar dörren följer ratten med. Det är en kul grej med bilen som räddade BMW från total bankrutt”, säger P-O Åberg om sin mintgröna BMW 300 Isetta från 1959. Bredvid står en annan tysk minibil, en Goggomobil. Foto: Kamilla Kvarntorp

Samlare utan mål

Mopedfantast. En flygplanspropeller, gamla radioapparater och kameror, en Wurlitzer-jukebox och en lyxig trampbil av märket Austin J40. Men framför allt mopeder är det som gäller för samlaren P-O Åberg.

Månadens medlem
Yngve Lindkvists samhällsintresse växte sig starkt när han blev äldre och medveten om orättvisor.

”Jag har upplevt så mycket”

Fackligt. 20 år som lastbilschaufför, 20 år som ombudsman och över 20 år på PRO, där han fortfarande är mycket aktiv. Det är Yngve Lindkvists långa karriär i korthet.

Månadens verksamhet
Tommy Jonsson och Jimmy Ovesson tar hjälp av informatörer runt om i landet. Foto: Robert Eriksson / Jönköpings-Posten

Ordning & reda bygger nätverk

Transport. Pandemin har åtminstone klingat av och nu ska Sverige och resten av EU få nya regler för den internationella åkeritrafiken. Transports Ordning och reda-verksamhet har rustat upp och byggts ut med ett nätverk över hela landet.

Hallå där!

Lars Klang

…ombudsman i Malmö, som har hjälpt två medlemmar att driva in totalt drygt 110 000 kronor.

Månadens avdelning
Robert Savela, RSO, Olov Wiklund, ombudsman, Urban Vikström, RSO, Veronica Ökvist, ombudsman, Catrin Rönnlund, kontorist.

Störst och alltid på topp

Norrbotten. Kronan bland avdelningar i ett avlångt land. Så beskriver någon på kontoret lite på skämt avdelning 26. De långa avstånden längst i norr är inget hinder i arbetet: Att förbättra medlemmarnas villkor på arbetsplatserna.

Kjell Rautio jobbar som utredare på LO. Han har skrivit och debatterat om sjukförsäkringen i mer än tio år.

”Inkomstskyddet måste förstärkas”

7 frågor. Hur trygg är den som blir sjuk? Och vad betyder regeringens nya giv om sjukförsäkringen? Kjell Rautio, LO:s expert på sjukförsäkringar, svarar på sju frågor.

Månadens medlem
Lika övertygad som under ombudsmannaåren. Lennart Johansson ser behovet av facklig-politisk samverkan som lika starkt i dag som när han jobbade på avdelningen i Kalmar.

”Jag har blicken riktad framåt”

Facklig. Lennart Johansson har i år firat 60 år som medlem i Transport, varav 20 år som ombudsman. Engagemanget för medlemmarna löper som en röd väg genom åren. – Den som inte kan sin historia har ingen framtid, säger han.

Kaoset på Gate gourmet
Medina Bajric. Foto: Justina Öster

Hon sparkades efter 43 år

Flyg. – Jag är inte densamma. Medina Bajric gör en gest mot hjärtat. Såret. En dag kallades hon in till chefen. När porten slog igen bar Medina 43 år med sig hem. I två kassar.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Månadens politiska

Välkomna gäster hos vänstern

Fackligt-politiskt. Full sysselsättning, för lite strejkande, gig-ekonomi, klasskamp och branschföreningar. En rad frågor lyftes och diskuterades på Vänsterns stora rikskonferens i september – ett led i satsningen på att stärka det fackliga arbetet, både på arbetsplatserna och inom partiet.

Månadens medlem
Aftonbladets podd med Mauri Hermundsson har utsett Mariann Tönnesen till Sveriges bästa parkeringsvakt. Bra koll på regelverket, ödmjukhet och lyhördhet ligger bakom utmärkelsen.

”Jag lever för parkering”

Parkeringsvakt. Mariann Tönnesen har utsetts till Sveriges bästa p-vakt. Hon träffar många trevliga människor i tjänsten. Men hot och våld hör också till hennes arbetsdag.

Kultur
Skrivandet är en viktig pusselbit i Alexandra Einerstams liv, men hon drömmer inte om att försörja sig som författare. Hon vill fortfarande ha båda fötterna på jorden. ”Vissa politiker har aldrig haft ett riktigt jobb eller varit i ett fikarum. De blir världsfrånvända.” Foto: Kamilla Kvarntorp

Hon vill skriva om sin egen generation

Skrivlust. Arbetare i 40- och 50-årsåldern behöver någon att identifiera sig med. Det tycker Alexandra Einerstam, som gick LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Nu vill hon skriva om sin egen generations vardag.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.