Transport ute och värvar matbud
Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.
Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.
Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.
Matbud. Matbuden på Foodora får rabatt av Transport. De som går med i facket slipper första avgiften på ungefär en hundralapp. Efter ett halvår får de dessutom pengar tillbaka.
Bud. Eldrivna lastcyklar sparar på både miljö och pengar. Forskning visar att vinsterna är stora när de tar över från budbilar i innerstäderna.
Matbud. Hungrig.se har anlitat minst tre bolag som struntat i att betala skatt för anställda, enligt ett beslut från Skatteverket.
Insändare. Kämpa för cykelbudens rätt till grundlön, skriver W.A.
Debatt. Där ligger man på soffan en söndag och känner sig trött efter gårdagens hålligång. En pizza, eller kanske en hamburgare, skulle sitta bra.
Matbud. Matbuden på Foodora är över 300 bara i Stockholm. I dag, tisdag, diskuterade Transport och arbetsgivarna kollektivavtal för dem och övriga Foodoraanställda i landet.
Matbud. I december slopas Hungrig.se och Onlinepizza som varumärke. I stället samlar ägarbolaget Delivery hero dem under Foodora.
Avtal. Efter cykelbudens fem veckor långa strejk tecknar Foodora kollektivavtal i Norge. I veckan kommer Transport att kalla gigföretaget till förhandling.