Ledare

Kamp enda vägen ut ur gig-träsket

Ledare. I februari tecknade Transport ett kollektivavtal för Foodoras uppåt 2 200 cykel- och mopedbud. Uppgörelsen kom efter en kampanj där förbundet värvat hundratals bud som medlemmar.

Avtalet är ett genombrott i en ny sektor. En bransch där villkoren är kusligt lika de som rådde på svensk arbetsmarknad på 1800-talet. Korta, osäkra påhugg. Låg lön. Bedrövlig arbetsmiljö. Risk för sparken för den som höjer rösten.

Uppgörelsen med Foodora är ett genombrott. Men det finns många olösta knutar. Det nya avtalet gäller bara Foodoras egen personal. Matjätten har underleverantörer – bland annat det egna dotterbolaget Hungry Delivery, med omkring 1 000 bilbud. De täcks fortfarande inte av något avtal.

Foodora fortsätter dessutom att agera i skuggorna, precis som många andra företag i den nya gig-ekonomin. Som journalist är det i princip omöjligt att ringa till ansvariga i Foodora. All kontakt ska ske via mail till en kommunikatör – den nya tidens grindvakt. Snälla frågor besvaras. Andra förbigås med tystnad.

Just nu söker Foodora nya bud på olika platser i Sverige. Några kontaktuppgifter – telefonnummer – anges inte. I annonserna framgår inte var du blir anställd. Är det direkt i Foodora? Med kollektivavtalsenliga villkor. Eller blir det hos Hungry Delivery – utan reglerad lön, tjänstepension och försäkringsskydd?

Transportarbetaren har träffat Foodorabud i Stockholm. Oron är stor för att nya tjänster hamnar hos de avtalslösa underentreprenörerna. Buden, så kallade riders, berättar om villkor som alltjämt framstår som främmande på den vanliga arbetsmarknaden.

Som att arbetstiden tar slut ute hos kunden i samma stund du levererat dagens sista portioner. Cykelturer tillbaka sker på din fritid. En anställd berättar att om cykeln oväntat pajar och behöver service, blir du automatiskt utloggad och satt på rast. Utan betalning.

Fast det värsta, berättar buden, är ändå avhumaniseringen. Som ”rider” träffar du i princip aldrig din arbetsgivare. Du tar tunnelbanan från en avlägsen förort till garaget i city och hämtar ut din egen privata cykel.

Du får uppdragen i din egen smartphone. Varje steg, varje rullad meter, varje minut av väntan på färdigmaten övervakas av Foodora. Uppgifterna sparas, analyseras och blir det som avgör om du är effektiv nog att få påhugg en månad till.

Ändå. Foodora är det första större gig-företag som skriver på ett kollektivavtal. Ska facket nånsin lyckas skapa ordning i gig-träsket är det här den enda vägen.

Agitera. Mobilisera. Organisera. Pressa fram avtal.

Sen skadar det förstås inte med lite draghjälp från politiskt håll.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ingram Micro. Foto: Lilly Hallberg

”Många får svettutslag på kroppen”

Arbetsmiljö. Bristerna i arbetsmiljön på Ingram Micro är stora, även om det har skett vissa förbättringar de senaste åren. Det anser en medlem i Zads, som vill vara anonym, men som arbetar med returer på lagret.

Arbetarna på väg till bussen som Ingram Micro abonnerat.

Ingram Micros vd: ”Vi följer svensk arbetsrätt”

Arbetsmiljö. De representanter för Ingram Micro som tog emot vid Transportarbetarens besök 10 augusti förklarade hur den löpande verksamheten fungerar. Bemanning, skift, fakta om anläggningen och information till personalen. Övriga frågor hänvisades till Sylvain Monneyron, vd, som var på semester vid tidpunkten. Han har därför svarat skriftligt.

Skiftbyte på den jättelika terminalen i Brunna.

Olika bild av Zalandos omskrivna lager

Terminal. Klädjätten Zalandos logistikcenter norr om Stockholm har åter hamnat i fokus. Men många anställda känner inte igen sig i de beskrivningar av katastrofal arbetsmiljö som målats upp i riksmedia.

Fel bygga lönepolitik på orättvisor

Debatt. I år firar jag 60 år med Transportarbetareförbundet. För att vara lite internationell, det har runnit rätt mycket vatten under broarna över Seine.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Follow the money

Kriminalitet. Jag är varken jurist eller psykolog, sannerligen inte. Men jag kan se en poäng med strängare straff för grov kriminalitet.

Älskade jävla väg

På väg. Det började med Bob Dylan. Hans nasalt gnälliga sång lockade mig ändå som tonåring till att längta ut på vägarna. Inte minst för alla hans besjungna erövringar. Som i ”Girl from the north country”.

Att bygga ett hus tillsammans

Hattstugan. Vad gör man då den vuxna dottern är ledsen, har problem med en tidigare relation, är sliten efter flera års nattjobb som barnmorska och av att vara ensamstående med ett barn? Och hon har en enda stor önskan: att bygga ett eget hus? Jo vi bygger förstås ett!

Afghanistan – vilja och vanmakt

Ledare. Bilderna från Kabuls flygplats träffar som slag mot hjärtat. Desperata människor som klamrar sig fast utanpå plan som lyfter, de sista dödsdömda försöken ut från ett land i talibaners makt. Bilderna påminner om fiktion i film.

Ett helsike för den som ska kontrollera

Ordförandeord. Efter en lång skön sommar känns det spännande att öppna datorn och friska upp minnet med vad som är på gång i höst. Det blir mycket att ta tag i.

Fortsatt instabilt politiskt läge

Debatt. Vi kan inte motivera våra medlemmar att vare sig rösta eller bli medlemmar i ett parti som inte värnar den svenska modellen, skriver ombudsmännen från Transports avdelning 6 Värmland.

Det måste gå att kombinera lönsamhet och schysta villkor

Debatt. Marknaden för bud och hemleveranser har vuxit explosionsartat de senaste åren. Dels tack vare digitaliseringen men den har också accelererat kraftigt på grund av coronapandemin.

Vi är bra på att lyssna!

Ledare. Hej kamrater och läsare! Här skriver jag nu för första gången, som ny tillförordnad chefredaktör för tidningen.

Vad är en röst på S värd i nästa val?

Ordförandeord. Vart är Socialdemokraterna på väg egentligen? Frågan är ytterst aktuell och bottnar i att partiet nu tvingas leverera det elände man gick med på i den så kallade januariöverenskommelsen.

Kräv att vi ska få använda toaletten!

Insändare. Det är ingen hemlighet att gigekonomins företag, som Foodora, inte tar hänsyn till arbetarnas rättigheter och säkerhet. Förutom usla arbetsvillkor, mycket låga löner och osäker arbetsplats, måste vi också utstå omänskligt bemötande av restaurangerna.

Utsatt arbete i färdtjänsten

Insändare. Vi färdtjänstchaufförer är en av de personalgrupper som får samhället att fungera. Vi tillhör en samhällsviktig funktion. Vi kör barn med olika behov till skolan. Äldre till daglig verksamhet, vårdinrättningar och sjukhus.

Jag känner mig verkligen inte trygg …

Ordförandeord. En fråga man kan ställa sig i dessa i flera avseenden märkliga tider är ju vad som i framtiden kommer att vara det så kallade nya normala. Jag tänker på flera saker, men vill börja med det som håller på att hända inom LO.

Nu lämnar jag över

Ledare. Det här blir min sista ledarkrönika i Transportarbetaren. Efter 19 år som chefredaktör lämnar jag stolen, för att gå i pension lite senare i år. Många tankar snurrar när jag försöker summera min tid på Transport och förbundets medlemstidning.