Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

I Europa finns en våg av fackförbund som tar strid mot plattformsföretagens ovilja att se sig som arbetsgivare. Allt oftare får de rätt, visar de tre fall som Europafacket nu lyfter fram.

Den största framgången är kanske utslaget i den spanska domstolen i Barcelona. Rätten fann att regionens 750 cykelbud i det internationella plattformsföretaget Deliveroo skulle betraktas som arbetstagare.

Konsekvensen för företaget blev en skuld för sociala avgifter. Bolaget måste betala in 1,3 miljoner euro, motsvarande 13 miljoner kronor, till staten.

Dessvärre kommer företaget överklaga domen. Frågan är om Deliveroo kan nå framgång, eftersom domen hänvisar till flera liknande domar och även utslag i Spaniens högsta domstol.

– Domen är mycket användbar för oss. Vi har nu en starkare strategi när vi fortsätter samtalen med våra motparter för att få plattformsföretagens verksamhet reglerad, skriver det spanska facket UGT i ett uttalande.

Förbundet uppmanar företaget att följa domslutet och låta buden bli anställda samt betala de sociala avgifterna.

Deliveroo är också huvudperson i det italienska domstolsutslaget i Bologna. Domen säger att företagets algoritm Frank, som styr buduppdragen, diskriminerar bud som varit frånvarande av till exempel hälsoskäl.

Några dagar innan domen modifierade Deliveroo algoritmen. Domen gick ändå helt på den fackliga linjen och innebar bland annat ett skadestånd till den italienska centralorganisationen CGIL på 50 000 euro, motsvarande 500 000 kronor.

I det tredje fallet har en belgisk myndighet prövat villkoren för en förare som arbetar för Uber. Myndigheten kom fram till att arbetsvillkoren inte är förenliga med statusen som egenföretagare.

Beslutet innebär att både Uber och den belgiska organisationen för plattformsföretag, BPRA, anses vara arbetsgivare till föraren.

Organisationen United Freelancers har drivit fallet och hävdar att en egenföretagare måste själv kunna sätta sina priser, välja kunder, fakturera, utveckla relationen med sina kunder och organisera tjänsten efter sitt eget huvud.

Om Uber fortsätter att organisera tjänsten, fastställa priser och regler, och övervaka förarna måste de anses som anställda, anser United Freelancers.

Efter utslaget har Belgiens arbetsmarknadsminister Muriel Pénicaud tillsatt en översyn av statusen för plattformsföretagen i landet.

Europafacket ETUC vill däremot ha en lösning på EU-nivå.

– Dessvärre ger dessa beslut i domstolar och myndigheter bara rättvisa till individer eller små grupper. Företagen kan fortsätta utnyttja miljoner andra, säger Ludovic Voet på Europafacket i ett pressmeddelande.

Europafacket kräver åtgärder med målet att avskaffa vad ETUC kallar falska egenanställningar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Anders Teglund ska snart gå på sitt kvällsskift.

Coronakris i kulturen blev budjobb och bok

Mötet. När pandemin slog till blev kulturarbetaren, pianisten och förläggaren Anders Teglund cyklande matbud på Foodora. Han engagerade sig fackligt och skrev en bok om sitt år på sadeln.

Ulf Jarnefjord har en bakgrund i Transport och jobbar med klimatfrågor för Europafacket, Etuc.

”Klimatanpassningen kommer påverka alla”

Klimat. Budskapet från FN:s klimatpanel är glasklart: nu måste utsläppen ner fort. Annars kan vi vänta oss två graders uppvärmning med ödesdigra konsekvenser. I Sverige kommer mer än en tredjedel av klimatutsläppen från transporter.

Kräv att vi ska få använda toaletten!

Insändare. Det är ingen hemlighet att gigekonomins företag, som Foodora, inte tar hänsyn till arbetarnas rättigheter och säkerhet. Förutom usla arbetsvillkor, mycket låga löner och osäker arbetsplats, måste vi också utstå omänskligt bemötande av restaurangerna.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.