SAS säljer ut marktjänst

Aviator räknar med att ta över marktjänsten från SAS:s eget bolag på alla storflygplatserna i Norden. De båda bolagen ska diskutera pris och villkor under hösten. Lastarnas lokala avtal kan vara i fara.

I dag, tisdag, presenterar Aviator och SAS Ground handling en avsiktsförklaring som går ut på att Aviator ska driva marktjänsten på Arlanda samt flygplatserna i Malmö, Göteborg, Köpenhamn och Oslo. Aviator är berett att ta över incheckning och bagage- och frakthantering. Målet är att företagen ska komma överens om affären under hösten.

– Våra medlemmar vill tillhöra SAS-bolaget, säger Kenneth Grampe, Transports ombudsman inom flyget. Vi är i grunden kritiska till outsourcing av verksamheterna.

Han är övertygad om att Aviators avsikt är att bagagehanterarna ska gå över till Transports riksavtal för flyget. Det skulle betyda sämre villkor än i det lokala SAS-avtal som gäller i dag. Bland annat är den rörliga skiftersättningen i SAS-avtalet bättre än det som står i riksavtalet.

Tidigare har Transport förhandlat med Aviator om villkoren för arbetarna inför ett övertagande av SAS Ground handlings (SGH) verksamhet vid Landvetter. Kenneth Grampe berättar att förhandlingarna inte gick bra och att det inte blev något övertagande den gången.

– Där visade Aviator upp en arrogant inställning till förhandlingarna och en fientlig hållning till facklig verksamhet och fackliga företrädare, säger Dennis Segerdahl, ordförande i Transports SGH-klubb på Landvetter.

Drygt 3 000 anställda i Sverige, Norge och Danmark berörs den här gången, det vill säga byter arbetsgivare om avsiktsförklaringen resulterar i ett företagsköp. Det handlar både om transportare och tjänstemän i Unionen, bland annat på Arlanda.

– Att SAS vill outsourca marktjänsten är ingen nyhet, kommenterar Ulf Turkekol, vice ordförande i Transportklubben där. För ett par år sedan skrevs det en avsiktsförklaring om att Swissport skulle ta över, men det blev aldrig av. Så en avsiktsförklaring behöver inte betyda någonting nu heller.

Ulf Turkekol räknar med att ett möte med ledningen på SAS Ground handling snart ska ge mer information om vad som ska hända framöver.

På Aviator betonar styrelseordföranden Bengt Lindberg också att affären än så länge inte är mer än en avsiktsförklaring, ett letter of intent som det heter på affärsengelska.

– Men det är typiskt för branschen att flygbolagen allt mer koncentrerar sig på sin kärnverksamhet att köra flygplan, säger han. De senaste 20 åren har fler och fler bolag lämnat över marktjänsterna till någon av de större globala aktörer som finns i den branschen.

Aviator, som kontrolleras av riskkapitalfonden Accent Equity, sköter i dag marktjänst åt olika flygbolag på 23 flygplatser i Norden och Storbritannien. Bland annat finns det redan på samtliga ställen som SAS Ground handling nu diskuterar att släppa.

– SAS har tagit beslutet att sälja verksamheten. Och personligen tror jag att det då är bättre för både SAS och de anställda om det blir ett svenskt företag som Aviator som tar över, säger Bengt Lindberg utan falsk blygsamhet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.