Mongoliska hästar.
Close
Världens tuffaste ryttarlopp går i Djingis khans spår – när han på 1200-talet enade de olika stammarna och skapade mongolväldet.
Close

Sara laddar om för hundra mil i sadeln

Månadens medlem. Världens tuffaste lopp. Kanske för hästarna. För ryttarna definitivt. Och för Sara Pickthall i synnerhet. Efter sin start i det mongoliska derbyt samlar hon kraft igen – i schaktbilens hytt.

– Jag tvekar inte att göra om det om jag får full sponsring. Men då måste jag få garantier att maten inte gör mig sjuk. Den kan inte lagas till första ryttaren och sedan stå framme i hettan i sex timmar.

I somras tvingades Sara Pickthall bryta loppet den tredje dagen. Utmattad, uttorkad och magsjuk.

Utmaningen är hundra mil i sadeln. Över oändliga stäpper, sen upp på 2 000 meters höjd. 45 grader varmt på slättlandet, nattfrost uppe i bergen. Den extrema värmen fick 14 av totalt 41 deltagare att ge upp.

– Men jag har aldrig tidigare träffat hästar som kan galoppera i en så fruktansvärd terräng. De vet exakt var de kan sätta hovarna. Uthålliga och starka, men ganska fula med väldigt korta halsar.

– Det var fullt blås mellan stationerna, 45 kilometer i timmen.

I Mongoliet lever hästarna lösa på stäppen och i bergen. De är halvvilda och mycket skygga. Under derbyt fångade herdarna in dem med lasso. Sedan pekade ryttarna, som kom från Europa, Australien och Amerika, ut vilken de ville ha.

– Min erfarenhet av unghästar har lärt mig mycket när det gäller att läsa hästar, berättar Sara Pickthall. Det var bra både när jag valde en ny häst vid varje station och när jag hanterade dem. Jag red sju olika, och ingen av dem var dålig.

Vid stationerna, minst tre per riddag, var det veterinärkontroll. Det blev straffpoäng om hästens puls var för hög.

Ridningen startade sju på morgonen. Halv nio på kvällen var sista chansen att sitta av utan att få straffpoäng. Straffet innebar tidstillägg då deltagaren fick stanna kvar på en station.

– Så du fick bo under bar himmel om du ville utnyttja den maximala ridtiden. Annars ordnade herdarna sovplats, kokt vatten och mat. Jag åt get och get och get. Get i soppa, get med ris, om vi hade tur blev det en brödbit till geten.

Hur hamnade du där?

– Jag satt i hytten på schaktbilen och väntade på ett lass, när en kompis sms:ade: ”Ska vi vara med i mongoliska derbyt?” Ja varför inte, svarade jag … men jag trodde nog att det aldrig skulle hända.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

ArbetsLIV
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.