Inflation
Close
Även om lönerna gått upp har du förmodligen känt av att du får mindre i plånboken.
Close
Dina pengar

Så mycket mindre är din lön värd

Ekonomi. Lönerna urholkas av kraftiga prishöjningar. Om ett halvår löper flera av Transports stora kollektivavtal ut. Tankbilschauffören Özgür Günez tycker att facket ska ställa höga krav i nästa avtalsrörelse. Inte minst för att det kan locka nya medlemmar.

”Facket måste våga ta konflikt för att vinna tillbaka sina medlemmar”, säger tankbilschauffören Özgür Günez.
”Facket måste våga ta konflikt för att vinna tillbaka sina medlemmar”, säger tankbilschauffören Özgür Günez. Foto: Privat.

Özgür Günez är arbetsplatsombud för Transport och tankbilschaufför i Halmstad. Han har som många andra märkt att det är dyrare i mataffären och att det svider mer att betala matkassen än tidigare. Han och sambon har båda jobb och klarar det, än så länge.

– Men jag kan tänka mig att andra med lägre inkomster drabbas mycket värre, säger han.

På jobbet pratar kollegorna om att det blivit dyrare och att man tänker mer på vad saker och ting kostar.

Mindre för pengarna

Den senaste tidens prishöjningar gör att en chaufför med fyra års yrkeserfarenhet får mindre för pengarna än vid löneökningen för elva år sedan.

 

Diagram reallönesänkning. Grafik: Christina Ahlund
Grafik: Christina Ahlund

I våra beräkningar har vi utgått från månadslönen för en åkerichaufför som har fyra år i yrket. Vi börjar med 2011 års löneökning. Därefter har vi tagit Statistiska Centralbyråns (SCB:s) månadsstatistik för konsumentprisindex med fast ränta (KPIF) och jämfört den med lönen. På så sätt kan vi se hur reallönen, alltså skillnaden mellan löneutveckling och inflation, utvecklats vid varje löneökning.

Den senaste löneökningen var den 1 april i år. Vi har också valt att visa hur mycket reallönen sjunkit mellan den sista löneökningen och den 1 september.

Noterbart är att det kan finnas vissa inbyggda decimalfel i beräkningen, eftersom SCB:s månadsstatistik är förkortad till två decimaler.)

 

Mer än någonsin att göra

Özgür Günez kör tankbil. Under en tid trodde han att det skulle bli mindre att göra i takt med att drivmedelspriserna går upp. Lasten i tankbilarna har blivit dyrare, men chaufförerna har mer att göra än någonsin.

– Vi kör ut lika mycket ändå. Folk måste ta sig till jobbet och tankar i alla fall. Alla bor inte i storstan och kan välja att åka kollektivtrafik eller cykel till jobbet, säger Özgür Günez.

Nästa år går transportavtalet ut och Günez förhoppning är glasklar.

– Nu när våra löner tappar värde på grund av inflationen tycker jag att det skulle vara bra om facket gick ut stenhårt och tryckte till ordentligt i förhandlingarna.

Viktig avtalsrörelse

Özgür Günez tror att nästa avtalsrörelse är extra viktig för fackets framtid. Transport och de andra LO-förbunden har under flera år sett vikande medlemssiffror.

– För att vända trenden tror jag att man måste ut och visa att man tänker på sina medlemmar. Jag tror verkligen att vi är i ett avgörande skede just nu. Jag vet att facket gör mycket dolt arbete som medlemmarna inte ser. Därför är det dags att synas och höras och visa att man verkligen kämpar för medlemmarna och det skulle verkligen kunna locka in fler.

Chaufförslönerna

Trots chaufförsbrist finns det lite som pekar på att chaufförernas löner kommer att sticka i väg. Den bilden bekräftas till viss del av Medlingsinstitutets lönestatistik. Özgür Günez har inte heller hört talas om arbetsplatser där chaufförslönerna är mycket högre än vad som står i kollektivavtalen. Det verkar som om de marginalerna inte finns i åkeribranschen.

– På min förra arbetsplats sa de: ”Vi betalar gärna mer i lön, men då måste alla andra göra det. Annars blir vi utkonkurrerade.”

Höjda löner kan leda till höjd inflation, borde inte facken tänka på det?

– Det är Riksbankens och inte fackets jobb att se till att inflationen är låg och arbetsgivarna har alltid en ursäkt för att vi inte ska höja lönerna.

 

Diagram prishöjningar
Grafik: Christina Ahlund

…från augusti  2012 till augusti 2022. Under samma period har lönen för en åkerichaufför med fyra år i yrket ökat med 23,2 procent.

Källa: Statistiska Centralbyrån

 

Avtalsrörelse

Mot slutet av året kommer Transport och övriga fackförbund att gå in i en avtalsrörelse och försöka komma överens med arbetsgivarnas organisationer om nya löner.

Först kommer Transport att samlas till avtalsråd för att lyssna in medlemmarna. Till slut spikas kraven och så kommer facket och arbetsgivarna träffas för att växla krav.

”Våga ta konflikt”

– Vi i Transport är den absolut viktigaste delen av den samhällsbärande arbetskraften. Vem ska släcka bränder om det inte finns diesel att tanka räddningsfordonen med? Där har vi en möjlighet. Titta på Frankrike. Landet har inte gått sönder bara för att bönderna blockerar vägarna och lastbilschaufförerna strejkar. De får sin vilja igenom. Tiden för konflikträdsla är förbi. Facket måste våga ta konflikt för att vinna tillbaka sina medlemmar, säger Özgür Günez.

Vad är en reallönesänkning?

Ekonomi. För den som jobbar på företag med kollektivavtal går lönen ofta upp en gång om året. De senaste åren lite mera sällan, till följd av först corona och därefter ett längre avtal. Det är facken och arbetsgivarna som kommer överens om hur stor löneökning du ska få.

Om du tjänar 10  000 kronor och får 1  000 kronor i löneökning har du fått 10 procents löneökning. Men i praktiken betyder det inte att du har tio procent mer att röra dig med. Det har att göra med att varor och tjänster hela tiden blir dyrare. Det kallas för inflation.

Om din lön gått upp med 10 procent och inflationen är 5 procent. Då har du fått en reallöneökning på 5 procent (så hög löneökning får sällan en arbetare).

Hög inflation

Den 1 april i år gick lönerna i transportavtalet upp. Mellan det datumet och den 1 augusti har vi haft hög inflation.

Löneökningen var på 2,32 procent. Under samma period har priserna ökat med 4,1 procent, enligt KPIF (konsumentprisindex med fast ränta). 4,1 minus 2,32 är 1,78.

Alltså har reallönen sänkts med 1,78 procent under vår-och sommarmånaderna.

Likadant utomlands

Vi ser en liknande utveckling av inflationen i stora delar av världen. I Europa är det främst på grund av den energikris som orsakats till följd av Putins krig i Ukraina. Euro-området har inflation ungefär i nivå med den svenska. Och i USA har det varit ännu värre, men där drivs inflationen bland annat på av stigande löner och många stora statliga stimulanspaket.

Riksbanken har valt att svara på inflationen med att höja räntan. Många ekonomer anser att det är en nödvändig väg att gå. Medan LO:s ekonomer är kritiska och tycker att Riksbanken går för hårt fram. Och att de höjda räntorna riskerar att slänga ut Sverige i lågkonjunktur och stigande arbetslöshet, samtidigt som allt fler får svårt att klara av räntor, elräkningar och matinköp i slutet av varje månad.

Knepig uppgift

Det är inte sannolikt att något fackförbund kommer att gå ut och kräva att lönerna ska kompensera hela inflationen. Arbetsgivarna vill absolut inte se några kraftiga löneökningar. Svenskt Näringslivs vd Mattias Dahl sa redan i somras att han inte vill att Sverige går tillbaka till den ordning vi hade på 1970- och 80-talen.

Då såg vi stora löneökningar, men en inflation som många gånger var ännu högre. Fackförbunden har en knepig uppgift framför sig. Många medlemmar vill se att facken tar i från tårna i nästa avtalsrörelse. En av dem är tankbilschauffören Özgür Günez i artikeln här ovanför.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Vår sammanhållning är helt avgörande

Ordförandeord. När den här krönikan skrivs är läget ovanligt rörigt i avtalsrörelsen. På gränsen till kaotiskt faktiskt. Samtidigt är det i stunder som dessa som styrkan i vår organisation testas på allvar.

John van Dinther och Nasar Khan, Taxiunionen

Vi måste försvara den svenska modellen – även i apparnas skuggekonomi

Debatt. Sverige har länge varit ett föregångsland i att kombinera innovation med trygghet. Men i den appbaserade taxibranschen gäller inte längre den svenska modellen. Förare saknar grundläggande rättigheter, medan plattformsföretag som Uber och Bolt kontrollerar arbetsvillkor utan att ta något ansvar. Med stöd i EU:s nya plattformsdirektiv har Sverige nu en unik möjlighet att återställa rättvisan på arbetsmarknaden.

Nytt avtal för anställda på bensinstationer

Bensin- och garageavtalet. På tisdagen den 29 april tecknade Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund ett nytt kollektivavtal för de flesta som jobbar vid bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och första året ger det löneökningar mellan 929 kronor och 1 225 kronor och för andra året 819 kronor och 1 080 kronor.

Svarta pengar
Börje Jönsson åkeri, Stay fresh och Thomas betong AB har försett Skatteverket med underlag som visar att ”Peters” företag borde ha betalat löner i Sverige. Foto: Shutterstock

Välkommen till ”Scam trans”!

Åkeri. Ett företag som hyrt ut personal till Börje Jönsson åkeri, Stay fresh och Thomas betong hade hängavtal, men valde ändå att låta pengarna runda ett bosniskt företag och betala svart. Grundaren av Scan trans d.o.o. tycker att Skatteverket behandlat honom ”skitigt”.

Arbetsmiljö
Johan Duvskog är huvudskyddsombud och Jessica Karlsson skyddsombud. De vill samverka kring arbetsmiljön på Prezero, men tycker inte att ledningen lyssnar.

Stress och press på Prezero

Miljöarbetare. ”Det bästa med Prezero är omhändertagandet av personalen”, säger Malmöregionens chef i företagets interntidning. Flera miljöarbetare vittnar tvärtemot om övervakning, hot och stress.

Europadomstolen
Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, kallad Europadomstolen, ligger i Strasbourg. Varje år inkommer över 50 000 klagomål från personer och organisationer i Europarådets 46 medlemsstater.

Här prövas misstänkta brott mot mänskliga rättigheter

Juridik. När Högsta domstolen nekade Transport prövning av rätten att utesluta en SD-politiker tog förbundet ärendet till Europadomstolen. Men väntan på besked om klagomål kommer att behandlas är ofta lång.

Snabbkoll
Rättigheter och skyldigheter. Illustration: Mattias Käll

Håll koll på dina rättigheter – och skyldigheter

Anställd. Det kör ihop sig på jobbet och du vänder dig till facket. Får arbetsgivaren verkligen göra så här? Som anställda har vi många rättigheter – men också skyldigheter.

Kultur
Kiruna Folkets hus när verksamheten var i gång. Foto: Lars Sjölund

Farväl till Folkets hus?

Organisering. En gång arbetarrörelsens egen mötesplats, blomstrande och med central roll för folkbildningen. I dag på väg att försvinna. De senaste tjugo åren har vart tredje Folkets hus lagts ned.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Drönarpilot
En vanlig arbetsdag i livet som kraftlinjeinspektör. Foto: Michael Moe

Michael inspekterar på höga höjder

Ny teknik. Drönare blir allt vanligare och kommer i framtiden att kunna användas mer och mer för olika typer av transporter. Vilka är möjligheterna, och vilka hinder finns det på vägen? Kommer vi kanske snart att kunna åka drönartaxi om persontransporter blir verklighet?

Servicetrafik
Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Sohail Samadi väntar på körning utanför Gävle sjukhus. Han kör för Bocken taxi, ett av 25 bolag som X-trafik upphandlat trafik av. Foto: Lilly Hallberg

Sohail söker annat jobb

Taxi. Utanför Gävle sjukhus väntar Sohail Samadi. Han tycker att det fungerar bra att köra serviceresor för Gävlebolaget Bocken taxi men att det är svårt att klara sig på lönen.

Automatisk förtöjning
Med stora vakuumplattor sugs fartygen in till en av kajerna i Kapellskärs hamn, en process som går tyst till och tar omkring 30 sekunder.

Hamnen där skeppen sugs fast

Kapellskär. Plötsligt är fartyget i väg. Lösgjort från de stora vakuumplattorna på ett nästan overkligt, ljudlöst vis. Kapellskär i Roslagen är först i landet med automatisk förtöjning – vid anlöp tar det 30 sekunder att suga in M/S Finnsirius till kajen.