Inflation
Close
Även om lönerna gått upp har du förmodligen känt av att du får mindre i plånboken.
Close
Dina pengar

Så mycket mindre är din lön värd

Ekonomi. Lönerna urholkas av kraftiga prishöjningar. Om ett halvår löper flera av Transports stora kollektivavtal ut. Tankbilschauffören Özgür Günez tycker att facket ska ställa höga krav i nästa avtalsrörelse. Inte minst för att det kan locka nya medlemmar.

”Facket måste våga ta konflikt för att vinna tillbaka sina medlemmar”, säger tankbilschauffören Özgür Günez.
”Facket måste våga ta konflikt för att vinna tillbaka sina medlemmar”, säger tankbilschauffören Özgür Günez. Foto: Privat.

Özgür Günez är arbetsplatsombud för Transport och tankbilschaufför i Halmstad. Han har som många andra märkt att det är dyrare i mataffären och att det svider mer att betala matkassen än tidigare. Han och sambon har båda jobb och klarar det, än så länge.

– Men jag kan tänka mig att andra med lägre inkomster drabbas mycket värre, säger han.

På jobbet pratar kollegorna om att det blivit dyrare och att man tänker mer på vad saker och ting kostar.

Mindre för pengarna

Den senaste tidens prishöjningar gör att en chaufför med fyra års yrkeserfarenhet får mindre för pengarna än vid löneökningen för elva år sedan.

 

Diagram reallönesänkning. Grafik: Christina Ahlund
Grafik: Christina Ahlund

I våra beräkningar har vi utgått från månadslönen för en åkerichaufför som har fyra år i yrket. Vi börjar med 2011 års löneökning. Därefter har vi tagit Statistiska Centralbyråns (SCB:s) månadsstatistik för konsumentprisindex med fast ränta (KPIF) och jämfört den med lönen. På så sätt kan vi se hur reallönen, alltså skillnaden mellan löneutveckling och inflation, utvecklats vid varje löneökning.

Den senaste löneökningen var den 1 april i år. Vi har också valt att visa hur mycket reallönen sjunkit mellan den sista löneökningen och den 1 september.

Noterbart är att det kan finnas vissa inbyggda decimalfel i beräkningen, eftersom SCB:s månadsstatistik är förkortad till två decimaler.)

 

Mer än någonsin att göra

Özgür Günez kör tankbil. Under en tid trodde han att det skulle bli mindre att göra i takt med att drivmedelspriserna går upp. Lasten i tankbilarna har blivit dyrare, men chaufförerna har mer att göra än någonsin.

– Vi kör ut lika mycket ändå. Folk måste ta sig till jobbet och tankar i alla fall. Alla bor inte i storstan och kan välja att åka kollektivtrafik eller cykel till jobbet, säger Özgür Günez.

Nästa år går transportavtalet ut och Günez förhoppning är glasklar.

– Nu när våra löner tappar värde på grund av inflationen tycker jag att det skulle vara bra om facket gick ut stenhårt och tryckte till ordentligt i förhandlingarna.

Viktig avtalsrörelse

Özgür Günez tror att nästa avtalsrörelse är extra viktig för fackets framtid. Transport och de andra LO-förbunden har under flera år sett vikande medlemssiffror.

– För att vända trenden tror jag att man måste ut och visa att man tänker på sina medlemmar. Jag tror verkligen att vi är i ett avgörande skede just nu. Jag vet att facket gör mycket dolt arbete som medlemmarna inte ser. Därför är det dags att synas och höras och visa att man verkligen kämpar för medlemmarna och det skulle verkligen kunna locka in fler.

Chaufförslönerna

Trots chaufförsbrist finns det lite som pekar på att chaufförernas löner kommer att sticka i väg. Den bilden bekräftas till viss del av Medlingsinstitutets lönestatistik. Özgür Günez har inte heller hört talas om arbetsplatser där chaufförslönerna är mycket högre än vad som står i kollektivavtalen. Det verkar som om de marginalerna inte finns i åkeribranschen.

– På min förra arbetsplats sa de: ”Vi betalar gärna mer i lön, men då måste alla andra göra det. Annars blir vi utkonkurrerade.”

Höjda löner kan leda till höjd inflation, borde inte facken tänka på det?

– Det är Riksbankens och inte fackets jobb att se till att inflationen är låg och arbetsgivarna har alltid en ursäkt för att vi inte ska höja lönerna.

 

Diagram prishöjningar
Grafik: Christina Ahlund

…från augusti  2012 till augusti 2022. Under samma period har lönen för en åkerichaufför med fyra år i yrket ökat med 23,2 procent.

Källa: Statistiska Centralbyrån

 

Avtalsrörelse

Mot slutet av året kommer Transport och övriga fackförbund att gå in i en avtalsrörelse och försöka komma överens med arbetsgivarnas organisationer om nya löner.

Först kommer Transport att samlas till avtalsråd för att lyssna in medlemmarna. Till slut spikas kraven och så kommer facket och arbetsgivarna träffas för att växla krav.

”Våga ta konflikt”

– Vi i Transport är den absolut viktigaste delen av den samhällsbärande arbetskraften. Vem ska släcka bränder om det inte finns diesel att tanka räddningsfordonen med? Där har vi en möjlighet. Titta på Frankrike. Landet har inte gått sönder bara för att bönderna blockerar vägarna och lastbilschaufförerna strejkar. De får sin vilja igenom. Tiden för konflikträdsla är förbi. Facket måste våga ta konflikt för att vinna tillbaka sina medlemmar, säger Özgür Günez.

Vad är en reallönesänkning?

Ekonomi. För den som jobbar på företag med kollektivavtal går lönen ofta upp en gång om året. De senaste åren lite mera sällan, till följd av först corona och därefter ett längre avtal. Det är facken och arbetsgivarna som kommer överens om hur stor löneökning du ska få.

Om du tjänar 10  000 kronor och får 1  000 kronor i löneökning har du fått 10 procents löneökning. Men i praktiken betyder det inte att du har tio procent mer att röra dig med. Det har att göra med att varor och tjänster hela tiden blir dyrare. Det kallas för inflation.

Om din lön gått upp med 10 procent och inflationen är 5 procent. Då har du fått en reallöneökning på 5 procent (så hög löneökning får sällan en arbetare).

Hög inflation

Den 1 april i år gick lönerna i transportavtalet upp. Mellan det datumet och den 1 augusti har vi haft hög inflation.

Löneökningen var på 2,32 procent. Under samma period har priserna ökat med 4,1 procent, enligt KPIF (konsumentprisindex med fast ränta). 4,1 minus 2,32 är 1,78.

Alltså har reallönen sänkts med 1,78 procent under vår-och sommarmånaderna.

Likadant utomlands

Vi ser en liknande utveckling av inflationen i stora delar av världen. I Europa är det främst på grund av den energikris som orsakats till följd av Putins krig i Ukraina. Euro-området har inflation ungefär i nivå med den svenska. Och i USA har det varit ännu värre, men där drivs inflationen bland annat på av stigande löner och många stora statliga stimulanspaket.

Riksbanken har valt att svara på inflationen med att höja räntan. Många ekonomer anser att det är en nödvändig väg att gå. Medan LO:s ekonomer är kritiska och tycker att Riksbanken går för hårt fram. Och att de höjda räntorna riskerar att slänga ut Sverige i lågkonjunktur och stigande arbetslöshet, samtidigt som allt fler får svårt att klara av räntor, elräkningar och matinköp i slutet av varje månad.

Knepig uppgift

Det är inte sannolikt att något fackförbund kommer att gå ut och kräva att lönerna ska kompensera hela inflationen. Arbetsgivarna vill absolut inte se några kraftiga löneökningar. Svenskt Näringslivs vd Mattias Dahl sa redan i somras att han inte vill att Sverige går tillbaka till den ordning vi hade på 1970- och 80-talen.

Då såg vi stora löneökningar, men en inflation som många gånger var ännu högre. Fackförbunden har en knepig uppgift framför sig. Många medlemmar vill se att facken tar i från tårna i nästa avtalsrörelse. En av dem är tankbilschauffören Özgür Günez i artikeln här ovanför.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Har du pengar att hämta?
Collage med avtalsförsäkringar

Så billiga är dina försäkringar för arbetsgivaren

Avtalat. Du som jobbar på ett företag med kollektivavtal täcks av försäkringar som ger skydd vid händelser som sjukdom, barnafödsel och arbetsskador. Flera av försäkringarna är helt avgiftsfria för företagen. Varför är det så?

Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se. Foto: Shutterstock

Få vet att försäkringarna finns

Avtalat. Tidningsbudet Elisabet Skoog har snart varit sjukskriven i ett år. Hon får sjukpenning från Försäkringskassan och den kollektivavtalade försäkringen AGS.  Elisabet visste om att den fanns, eftersom hennes skyddsombud (som också var en nära kollega) berättade om försäkringen förra gången hon var sjukskriven.

Andreas Ehm är försäkringsinformatör. Han har hjälpt transportarbetare att få ut 1,5 miljoner från sina försäkringar.

Andreas har dragit in 1,5 miljoner kronor

Transport. Andreas Ehm på Transports Halmstadsavdelning brinner för att informera om försäkringar. Han har hjälpt ett 70-tal personer få ut sammanlagt 1,5 miljoner kronor från Afa Försäkring. Han tror att inte ens hälften av alla transportarbetare vet vilka försäkringar de omfattas av.

Mitt i flytten. För Chris Michau och Anton Semeniuk rullar jobbet på bra. Foto: Justina Öster

Flytt med flyt

Flyttarbetare. 60 anställda, 50 rum, hundratals kartonger – för många på arbetsplatsen innebär flytten en stor omställning. För killarna från Flyttbolaget är det bara en dag som andra på jobbet, fysiskt en ny arbetsplats. Kanske lite mer organiserad än den genomsnittliga kontorsflytten.

Snabbkoll
Snabbkoll om nya LAS. Illustration: Mattias Käll

Det här gäller i nya lagen om anställningsskydd

Arbetsrätt. Sedan 2022 gäller den nya lagen om anställningsskydd, LAS. Lär dig mer om vad som gäller vid uppsägning och vad skillnaderna är mellan att jobba på en arbetsplats som omfattas eller inte av huvudavtalet.

Mobbning
Mobbning på jobbet. Illustration: Unni von Feilitzen

200 000 svenskar mobbas på jobbet

Arbetsmiljö. En ny studie visar att 200 000 personer i Sverige utsätts för mobbning på jobbet. Det leder ofta till depression, ångest och i värsta fall döden. Det kan vara så många som två personer i veckan som begår självmord till följd av mobbning på arbetsplatsen.

Mikael Löwdin. Foto: John Antonsson

Vad kan facket göra?

Arbetsmiljö. Många medlemmar vänder sig till skyddsombuden när de utsätts för kränkande särbehandling eller mobbning på jobbet. – Det är tyvärr mer vanligt än man tror, säger Mikael Löwdin som är Transports regionala skyddsombud i Västerås.

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.

Döden på jobbet
Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Kollegahjälpens logga

”Det är viktigt att prata och ventilera”

Arbetsmiljö. Dödsolyckor på jobbet och dödliga trafikolyckor ökade under 2023. För den lastbilschaufför som råkar ut för ett trauma i arbetet finns hjälp att få. En grupp chaufförer och åkare finns där som kamratstödjare genom Kollegahjälpen.