Close
Böj på knäna och fall i höften, ut med rumpan. Försök lyfta med bibehållen svank. Kader Kavak visar.
Close

Så lyfter och bär du rätt

Arbetsmiljö. Ergonomen Jan-Erik Ståhl ger tips och råd om hur du som terminalarbetare och chaufför kan bära och lyfta på ett bättre sätt – för att spara din kropp. Att strunta i hjälpmedel och ta snabba genvägar kan kosta dig värk och besvär längre fram.

Tänk på detta på paketterminalen

Se upp med lyften på låg och hög höjd! Din arbetsgivare ansvarar för att erbjuda hjälpmedel anpassade för verksamheten. Du ska få instruktioner om hur du använder den tekniska utrustningen och kunna jobba i ett rimligt tempo med rotation mellan arbetsuppgifterna.

Ergonom Jan-Erik Ståhl. Foto: Elisabeth Ohlson.
  • Ta inga snabba genvägar.
  • Använd den tekniska utrustning och de hjälpmedel som finns.
  • Lyft på rätt sätt! Det är särskilt viktigt från låg respektive hög höjd så var extra vaksam när du lyfter under knähöjd och över axelhöjd.
  • Vid lyft från låg höjd – böj på knäna och fall i höften, ut med rumpan. Försök lyfta med bibehållen svank.
  • Lyft från hög höjd så sällan som möjligt. Undersök om det du lyfter kan placeras så att armarna inte är över hårt belastande axelhöjd.
  • Om du ändå måste lyfta från hög höjd, försök spänna magmusklerna så att du blir mer stabil och inte svankar för mycket i ländryggen.
  • Var rädd om dig, ta ett djupt andetag och försök att inte stressa.
  • Stressar du är det lättare att göra misstag. Då blir det ännu stressigare.

Tänk på detta på omlastningsterminalen

Olyckor med truck toppar olycksstatistiken så var uppmärksam när du kör för att inte skada dig själv eller andra. Din arbetsgivare ansvarar för att truckarna servas, kan ställas in för olika förare och att du har rätt utbildning och truckkort.

  • Ta dig tid att ställa in truckstolen och alla reglage efter din egen kropp (behåll inte den tidigare förarens).
  • När du reglerar avståndet till ratten – se till så att du kan hålla armarna så nära kroppen som möjligt.
  • Så fort du får en chans, kliv ur trucken och rör på dig, gå en vända.
  • Stressa inte, det minskar olycksrisken för både dig själv och kollegorna.

Tänk på detta som distributionschaufför

Det är lätt att tro att alla lyft av gods och paket tär hårdast på kroppen, men hur tar du dig ur hytten? Att hoppa innebär en hård belastning av höfter, ländrygg och knän. Din arbetsgivare ansvarar för din arbetsmiljö även när du besöker andra företag.

  • Hoppa aldrig från trappsteg, lastutrymme el bakgavellyft!
  • Använd hjälpmedel som pirror och kärror och bär mindre.
  • Arbete med palldragare, rullburar och pallar kan ge värk i ländrygg, axlar, nacke och armbågar. Försök att inte slita och dra i godset och använd inte armarna som vajer.
  • Dra med lätt böjda armar så att musklerna skyddar lederna.
  • När det går – skjut pallen eller rullburen framför dig i stället för att dra.
  • Ta ett djupt andetag, stressa inte i trafiken.
  • Gå upp för trappor men ta hissen ner.

Tänk på detta som kurir

Hopp från hytten kan belasta kroppen hårdare än de många lyften. Jobbet innebär väldigt många stopp och åtskilliga trappor att ta. Du kan bära paket smartare. Din arbetsgivare ansvarar för din arbetsmiljö under hela passet, oavsett om du besöker andra företag.

  • Hoppa aldrig i och ur ditt fordon.
  • Använd pirror och kärror för paketen, bär så lite som möjligt ”för hand”.
  • Bär inte paket under armen och tryck dem inte mot sidan/höften (för att kunna hålla scannern eller mobilen i andra handen eller ha armen fri för att öppna dörrar).
  • Att bära paket på en och samma sida hela dagen kan ge besvär i axlarna.
  • Försök i stället att bära med två händer framför kroppen.
  • Gå uppför trappor men ta hissen ner.
  • Stressa inte i trafiken, andas!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Jag vrider hela kroppen i stället för att vrida bara på huvudet när jag kör baklänges”, säger Adam Aliu, skyddsombud vid DB Schenker i Göteborg. Foto: Lars Soold

Här hålls arbetsskadorna i schack

Terminal. Schenker i Göteborg har gått från en bedrövlig arbetsmiljö till ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Genom att variera arbetsuppgifter och ändringar i paketflödet har arbetsskador och sjukdagar gått ned för utsatta truckförare.

Nytt miljonvite slår mot UPS

Arbetsmiljö. 600 000 kronor i vite för chaufförernas arbetsmiljö. 600000 för terminalarna. Arbetsmiljöverkets beslut står fast då UPS överklagande nekats.

Transportarbetarens logga

Arbetsmiljöverket backar om skyddsombuden

Arbetsmiljö. Skyddsombud ska inte längre ha rätt att företräda enskilda individer. Den tolkningen i en intern rättslig utredning på Arbetsmiljöverket väckte hård kritik bland fackförbund och arbetsmiljöexperter. Nu backar Arbetsmiljöverket från sin kritiserade hållning.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.