S-utspel: In med kollektivavtal och bort med ackordslöner

– Vi jobbar som slavar. Vi har inga rättigheter, tyckte färdtjänst- och taxiförarna som köade i långa rader utanför centralstationen i Stockholm. Efter lunch dök trafikpolitikern Anders Ygeman (S) upp och lovade jobba för kollektivavtal och mot ackordslöner inom samhällsbetalda resor.

En liten klunga arbetsmarknadsjournalister och informatörer slöt upp kring Socialdemokraternas trafikpolitiska talesperson Anders Ygeman när han kallade till presskonferens på eftermiddagen. Valet kryper allt närmare och han ville lyfta två S-förslag till förbättringar inom färdtjänst och skolskjuts.

– De samhällsbetalda resorna står i dag för ungefär hälften av taxiresorna i landet. Samtidigt är problemen väldigt stora i branschen, säger Anders Ygeman.

Han lyfte fram oroande siffror om ett stort antal gamla, sjuka, funktionshindrade och skolbarn som släpps av på fel adresser.

– Det handlar om transporter av ytterst bräckliga människor och orsaken till att de hamnar fel är oftast att chaufförerna är väldigt stressade. Ibland så stressade att de till och med kan tvingas svara: ”Tyvärr jag hinner inte leta upp rätt adress.”

Som bot mot förarnas stress och resenärernas otrygga situation lovade Ygeman arbeta för krav på kollektivavtal vid upphandlingar av samhällsbetalda resor. Eller kollektivavtalsenliga villkor ifall det skulle krocka med EU:s bestämmelser.

Anders Ygeman vill också sätta stopp för ackordslöner för förare som kör samhällsresor och införa fasta löner. Något som Transport och färdtjänstförarna länge slagits för.

– I dag ställs höga krav på chaufförer som kör konserver och byggnadsmaterial att de inte får köra när de är trötta. Men när det gäller gamla och funktionshindrade är det okej att vara trött.

Färdtjänstförarna har så låg lön i dag att de tvingas jobba orimligt långa dagar för att få ihop till brödfödan, beskrev Anders Ygeman. Partiets recept är en förändring i yrkestrafiklagen i syfte att få till anständiga kör- och vilotider.

Problem med långa arbetsdagar var något de väntande förarna i taxikön skrev under på, när Transportarbetaren talade med dem före presskonferensen.

– Jag jobbar tretton timmar om dagen och hinner knappt träffa mina små barn, berättar Assi.

Liksom arbetskamraterna ville han varken ha efternamn eller bild i tidningen, av rädsla för repressalier från arbetsgivare eller beställningscentraler.

– Se på oss, 90 procent som jobbar här är invandrare. Ingen vill köra färdtjänst. Det ger så dålig lön, anmärkte Assi och förarna omkring nickade instämmande.

– Men de som upphandlar resorna har höga löner, semester och semesterersättning, tillfogade Assi.

Frågan ifall fasta löner, i stället för lön med procent på inkört belopp, inte leder till allt för höga kostnader för landsting och kommuner besvarade Anders Ygeman:

– I dag har vi fastnat så mycket vid att hålla ner priset att kvaliteten blivit lidande. Jag tror det är fullt möjligt att genomföra.

Borgerliga motståndare har anklagat S för att inte ha infört kollektivavtal, trots att de suttit i styrande position på vissa håll i landet.

– Det kan bero på att de inte trott det var möjligt. Ofta är det också en mix. S kan vara i majoritet i en kommun medan alliansen styr en region som upphandlar resor, svarar Anders Ygeman.

Assi och kollegorna tycker det var bra att Ygeman kom till deras arbetsplats.

– De ska komma hit och fråga oss, ofta. Men… de kommer nog inte tillbaka efter valet. Då har de nog fått en bra sittplats, siar han med en blinkning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.