Polisen släpper monopolet: Bya utbildar ordningsvakter

Polisen släpper utbildningen av ordningsvakter. Bya väktarskolan räknar med att sätta i gång kurser i januari. Den stora mängden asylsökande gör att väktare och ordningsvakter redan i dag jobbar maximal övertid.

– Migrationsverket behöver jättemycket folk till flyktingboenden i hela landet, säger Lars Sjöberg, verksamhetschef på Polisens rättsavdelning. Och vi förmår inte att utbilda så många ordningsvakter som efterfrågas sedan vi nyligen beslutade att de får ta över bevakningsuppdrag vid boendena som det tidigare har krävts poliser till.

Polisen beslöt därför i fredags att Bya väktarskolan, Väktarskolan AB samt företaget Cibeka från och med nu också får starta utbildning för ordningsvakter. Polisen har, under åtminstone fem år, släppt sitt monopol.

Polisen ställer krav på lärarna i samtliga ämnen. Utbildarna ska ha kunskap, kompetens och organisation för att klara uppdraget.

– Vi har ännu inte organiserat vår egen kvalitetssäkring av dem som utbildas av andra, säger Lars Sjögren. Men det viktiga är att utbildningen kommer igång snabbt.

Den senaste veckan sökte 8 552 personer asyl i Sverige. Trots nya gränskontroller och beskedet att Migrationsverket inte kan lova tak över huvudet till flyktingar är antalet större än någonsin tidigare.

Med anlagda bränder och hot mot blivande och nystartade flyktingboenden har efterfrågan på både väktare och ordningsvakter rusat i höjden. Ordningen inne på vissa boenden kan också behöva bevakning. Liksom på allmänna platser som centralstationer där många människor samlas.

Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Bya) står sedan tidigare för utbildning av väktare.

– Vi utbildar 500 extra väktare under oktober, november och december, berättar Martin Bjurhem, vd på Bya och chef för väktarskolan. Och vi räknar med fortsatt hårt tryck under nästa år, åtminstone de första månaderna.

När året startade räknade Bya med att hålla kurser för 1 000 nya väktare. Men i september märkte bevakningsföretagen att det krävdes fler väktare. Sedan dess har utbildningar satts i gång, i första hand i Stockholm, Malmö och Göteborg.

Bya väktarskolan finansieras med serviceavgifter från företagen, reglerat i kollektivavtalet.

– Än så länge klarar vi den ökade efterfrågan med inbetalade serviceavgifter, säger Martin Bjurhem.

I januari räknar han med att den första utbildningen för ordningsvakter ska starta.

– Flyktingkrisen i Sverige gör att polisen behöver hjälp med det också, säger Martin Bjurhem. Den ökade oron i Europa gör också att det krävs fler ordningsvakter.

Han har just börjat planera för den nya utbildningen:

– Jag vet inte hur många platser som kommer behövas på de kurserna, än så länge samlar vi in säkerhetsföretagens beställningar.

Transport, Almega, Bya, Polisen och Migrationsverket har en ständig dialog om hur flyktingströmmen ska hanteras. En skenande övertid, behovet av utbildning och fortbildning samt hur riskbedömningar ska gå till är några av de frågor som ventileras.

Björn Ericsson är branschexpert på Almega säkerhetsföretagen:

– Det börjar bli ansträngt ute på företagen, säger han. Många väktare och ordningsvakter jobbar mycket övertid just nu, och frågan är hur länge det kan fungera, säger han som räknar med att efterfrågan kommer att fortsätta öka.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.