De kör dit hjälpen inte når

Hjälparbete. De humanitära behoven vid fronten i Ukraina är akuta. Men att köra hit är livsfarligt och nödhjälp har svårt att nå fram. Vi har träffat tre svenska chaufförer som tagit saken i egna händer.

Willilam och Fredrik har lastat färdigt inför den femte resan.
Att köra utan gps och där vägskyltar målats över är en utmaning. ”Är man väldigt osäker får man stanna och vinka till första lastbil och fråga dem eller hänga på. Det går inte bara att sitta i bilen och titta”, säger Johnny Eriksson. Foto: Maria Steén
Att köra lastbil i en krigszon innebär risker. ”Innan en resa tänker man ’ska jag verkligen åka den här gången?’ Men man bara sätter sig i lastbilen, sedan är man i Polen och då är det för sent att backa ur”, säger William Vårhall. Foto: Maria Steén
Flygfoto Norviks hamn i Nynäshamn.

Klart för största hamnbygget

Norviks hamn i Nynäshamn kan börja byggas i år. Planerna på Stockholmsområdets nya storhamn har överklagats – men Högsta domstolen tar inte upp dem. Dagens besked är det sista klartecknet för den omdiskuterade godshamnen.

Flygplan tankas på Arlanda.

Tanka flygplan – laglöst område?

Gäller kravet på yrkeskompetensbevis (YKB) för flygtankare som kör tunga fordon inne på landets flygplatser? Det undrar en grupp skyddsombud som försökt få besked från polisen, Transportstyrelsen och andra myndigheter. Svaret är att ingen vet.

Nya avtal klara – för depå och flygtankning

Anställa på oljedepåer och i flygtankningsbolag fick nya löneavtal i dag, tisdag. De två uppgörelserna är ettåriga och ger 2,2 procent på snittlönerna. Det innebär 697 kronor som mest till flygtankarna och 647 kronor i snitt på depåerna.

Nabil Abdul Hussin får en sojakorv av Björn Ramstedt från Transports Örebroavdelning.

Avtal, korvar och schysta villkor

Det lackar mot maj och för facket betyder det dags för uppsökeri. Laddade med korvar och informationsmaterial ger sig förtroendevalda ut på företagen för att under en vecka träffa både anställda och arbetsgivare. I år är siktet extra inställt på att samla ihop namnunderskrifter för schysta transporter.

Planerad utbyggnad i Pampushamnen i Norrköping . Flygfoto.

Här hamnar utbyggda hamnen

650 meter ny kaj planeras. Pampushamnen i Norrköping ska växa till det dubbla och utbyggnaden blir ett av regionens större byggprojekt. Upphandlingen startar om ungefär ett år.

Nytt sopföretag tar över

Sopgubbarna får behålla jobbet. Bilarna tas över av nya företaget. Sophämtningen i Norrtälje är på väg mot en nystart efter konkursen.

Hallå där!

Taxichauffören Ubbe Larsson i Ludvika tog med sig en prao i bilen. 13-åriga Daniel Eriksson från Knutsbo hängde med hela dagen och hjälpte till med dörröppningen.

Check in Arlanda flygplats.

På god väg mot nya säkerhetskontrollen

Inga stora förändringar blev det första beskedet till säkerhetskontrollanterna på Arlanda. Att Nokas tar över verksamheten i februari nästa år är känt sedan några veckor. Beskedet kom efter en utdragen upphandling som skapat oro bland personalen.

Bäddat för strid med ny sophämtare i Stockholm

Nu är det klart vilka som ska sköta soptömningen i Stockholm stad: Reno Norden stannar kvar, Liselotte Lööf åker ut. Suez, alltså gamla Sita, kommer in. Men vilket lönesystem ska gälla? Sopgubbarna är redo för strid.

Avtal klart även för miljöarbetarna

Lönerna är klara för Transports sopgubbar och gummor. Avtalet är ettårigt och ger 590 kronor mer i månaden. Tillägg och lokala premielönesystem höjs med 2,2 procent. – Det blev en del tjafs om lönenivån, men nu är det klart att alla får minst 590 kronor, säger Transports förhandlare Joakim Guttman.

Vad ska komma efter välfärdsstaten?

Krönika. Vad krävs för att Socialdemokraterna på kort och medellång sikt ska kunna få 30 procenten av väljarstödet – som är första anhalten inför valet 2018? Låt mig delge er några tankar som kanske kan ge svar på den frågan.

Skyddsombudet Peter Sjöberg med kran, Oskarshamn.

Ett lyft för arbetsmiljön

Tunga lyft och monotona rörelser har satt sig i de anställdas ryggar på Ragn-Sells i Oskarshamn. De hanterar farligt avfall – gasflaskor, spillolja, färger – dagarna i ända. Men detta är en berättelse om när arbetsmiljöarbetet fungerar bra.

Transports avtalsdelegation.

Avtal närmar sig för Transports miljöarbetare

Transport fortsätter avtalsförhandlingarna. Just nu är miljöarbetarna på tapeten. Förhandlingar har förts i dag, torsdag, och fortsätter i morgon. – Det var ganska hårda tag i dag, men vi har helt klart rört oss framåt, säger Marcel Carlstedt som leder den fackliga förhandlingsdelegationen.

Frank

Hallå där!

Terminalarbetare Frank Bylin styr åter mot Schenker i Västerås efter sitt 30:e år i Transports delegation för transportavtalet.