En slovakiskregistrerad lastbil inne på Bringterminalens område.
Close
En slovakiskregistrerad lastbil inne på Bringterminalens område.
Close

Transport anmäler Bring till Arbetsmiljöverket

Transportjätten Bring bryter mot utstationeringslagen. Det hävdar Transport i en anmälan som riktas mot det slovakiska dotterbolaget Bring trucking. Åkeriet har ett 30-tal dragbilar, med utländska lågbetalda förare, placerade vid kombiterminalen i Jönköping.

– Chaufförerna ligger i månader och kör i Sverige och på Norge. Det är vårt åkeriprojekt Ordning & reda som kartlagt verksamheten. Det är angeläget att Arbetsmiljöverket prövar om det här är lagligt, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

I anmälan som postas i dag, torsdag, påpekar Transport att Bring trucking är ett av Europas största transportföretag med omkring 300 bilar. I flera års tid har ett antal av dragbilarna stationerats vid kombiterminalen i Jönköping, som drivs av bolaget Bring linehaul.

Vid en skyddsrond kom det fram att de utländska förarna sover i bilarna månader i sträck. De disponerar också baracker som är uppställda inne på kombiterminalens område. Enligt uppgift är 90 procent av trafiken Ikeagods som körs från Sverige till Norge.

Transport hävdar att upplägget bryter mot EU:s regelverk. Förarna jobbar i Sverige långa perioder och ska enligt facket betraktas som utstationerad arbetskraft. Då gäller anmälningsplikt till Arbetsmiljöverket. Förtaget ska ha en representant i Sverige och förarna har rätt till svenska lönevillkor.

Tommy Jonsson, anställd i förbundets åkeriprojekt, har kontaktat Bring trucking i Slovakien och begärt att svenskt kollektivavtal ska tecknas. Åkeriet kontrade med att förarna inte är utstationerade – utan bara kör så kallat cabotage.

Det är ett EU-regelverk som säger att en utländsk lastbil som utför en internationell transport kan passa på att ta tre inrikeskörningar i landet där man lossat godset.

Tommy Jonsson säger:

– Bring hävdar att det är en internationell transport varje gång dragbilen kör in i Norge. Det är en orimlig tolkning, anser vi. Men nu får Arbetsmiljöverket titta på det här. De är tillsynsmyndighet.

– Brings trafik visar att EU-reglerna inte fungerar. Vi vill ställa de olika direktiven mot varandra. Jag skulle vilja att cabotagereglerna förtydligas, så att en internationell transport alltid måste börja i åkeriets hemland.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.