De kör dit hjälpen inte når

Hjälparbete. De humanitära behoven vid fronten i Ukraina är akuta. Men att köra hit är livsfarligt och nödhjälp har svårt att nå fram. Vi har träffat tre svenska chaufförer som tagit saken i egna händer.

Willilam och Fredrik har lastat färdigt inför den femte resan.
Att köra utan gps och där vägskyltar målats över är en utmaning. ”Är man väldigt osäker får man stanna och vinka till första lastbil och fråga dem eller hänga på. Det går inte bara att sitta i bilen och titta”, säger Johnny Eriksson. Foto: Maria Steén
Att köra lastbil i en krigszon innebär risker. ”Innan en resa tänker man ’ska jag verkligen åka den här gången?’ Men man bara sätter sig i lastbilen, sedan är man i Polen och då är det för sent att backa ur”, säger William Vårhall. Foto: Maria Steén
SOPKONFLIKTEN I STOCKHOLM

Överläggningar om sophämtningen fortsätter

Samtal. (NY UPPDATERING) Något genombrott i sopkonflikten i Stockholm har inte skett. I går påbörjade de strejkande sopgubbarna, Transport och arbetsgivaren Reno Norden överläggningar och de återupptogs i dag klockan fem på morgonen. Klockan 13 i dag väntas ett besked om arbetsgivarens ställningstagande.

Sopkonflikten i Stockholm
Sopgubbestrejk, Älvsjö

Stockholms sopgubbar strejkar vilt

Protest. 150-170 sopgubbar i Stockholm har lagt ner jobbet och ett 80-tal sopbilar står stilla. I morse fick renhållarna på Reno Norden nog och vägrade köra med nyckelkontrollanter i bilarna. Kollegorna på Liselotte Lööf anslöt i en sympatiaktion.

”Inventera nycklar är inte vårt jobb”

Konflikt. – Vi vill jobba och vi jobbar gärna. Men inte om vi ska göra nyckelinventeringar. Det svaret på varför Stockholms sopgubbar på Reno Norden strejkar vilt ger deras talesperson Peter Börjesson.

Samtal mellan sopgubbar, fack och arbetsgivare

Samtal. Än har ingen lösning på konflikten nåtts mellan de vilt strejkande sopgubbarna i Stockholm och miljöbolaget Reno Norden. Under dagen har i alla fall överläggningar skett mellan fack och arbetsgivare.

Almedalen 2017

Hamnkonflikten lockade storpublik

Stuveri. – Det som händer i Göteborgs hamn är olyckligt. I stället för strider skulle jag önska att vi som är parter i stuveriavtalet träffades och diskuterade branschens framtid. Peter Winstén, ombudsman i Transport, valde en diplomatisk linje när Göteborgskonflikten debatterades i Almedalen på onsdagseftermiddagen.

Almedalen 2017
Elväg, skenor

Transportfrågor i fokus under politikerveckan

Hållbarhet. Framtidens transporter, fordon och bränslen är ett av de hetaste ämnena under den pågående Almedalsveckan i Visby. Eldrift – och framför allt elvägar – pekas ut som morgondagens lösning.

Ilskan jäser bland Stockholms sopgubbar

Renhållning. Sopgubbarna på Reno Norden är i uppror. Arbetsgivaren vill sänka lönerna med tusenlappar i höst och inhyrd personal används nu för att inventera nycklar och lås. Något som nästan ledde till vild strejk.

Däckverkstad

Vinterdäck på sommarvägar – en trafikfara

Däck. Att köra på vinterdäck sommartid är dåligt för miljön och äventyrar säkerheten. Ändå tyder en färsk Sifo-undersökning på att uppåt 147 000 bilar kan rulla på sommarvägarna med vinterdäcken på.

avtalsrörelsen

Höjt natt-ob för taxitelefonister

Taxitelefonister. Avtalsrörelsen rullar på med flera nya uppgörelser i en sista juniveckan. Kvalificerat ob för den som jobbar natten mot lördag är den största förändringen i avtalet för taxitelefonister. Tidigare har det inte gett mer i plånboken att än att jobba vilket vardagsdygn som helst.

Lika mycket till OKQ8-anställda

Bensin. Lönerna för dem som jobbar på OKQ8:s mackar höjs lika mycket som på andra bensinmackar. Avtalet är treårigt.