ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Ovissheten består

Ordförandeord. När jag skriver detta har regeringen precis lagt sin höstbudget. En budget som definitivt inte är som förr, på gott och ont. Den här budgeten är ett stort steg framåt jämfört med tidigare under mandatperioden, inte minst fördelningspolitiskt.

Det är en budget med stora investeringar i jobben, välfärden och trygghet för vanligt folk. Det är bra!

Den viktigaste nyheten är att de höjda nivåerna i a-kassan som infördes i våras ligger kvar 2021 och 2022. Man ska inte tvingas lämna hus och hem för att man förlorar jobbet. A-kassan ska vara en trygghet tills att man får nytt jobb. Så klart skulle vi hellre se att dessa nivåer permanentas. Jag förväntar mig att de högre nivåerna ligger kvar även efter 2022. Annars kommer jag och förbundet arbeta för att det ska bli en valfråga.

En annan sak i budgeten som är glädjande är att pensionerna äntligen höjs. Många medlemmar har väldigt låga pensioner, men det är fortfarande lång väg kvar till de pensioner som medlemmarna förtjänar efter ett långt arbetsliv.

Vi kan inte bygga upp välfärden med skattesänkningar.

Skattesänkningarna i budgeten är oansvariga och 2022 vill jag ha en annan regeringskonstellation utan centerpartister och liberaler. Jag är övertygad om att varken pandemin, arbetslösheten, bristerna i välfärden eller för den delen gängkriminaliteten kommer att lösas av skattesänkningar.

Våra medlemmar behöver framför allt se att vården och omsorgen funkar, att försäkringarna är starka om man blir sjuk eller förlorar jobbet och att vi investerar i sådant som bygger Sverige starkare långsiktigt.

Jag vill också se en rejäl satsning på trafikpolisen och ett övervakningssystem som kan få ordning på den illegala inrikestrafiken som kanske kan stoppas eller minskas via det mobilitetspaket som EU nyligen fattade beslut om.

Nog är det märkliga tider, och ovissheten är enorm, skrämmande och overklig.

Förhandlingarna med Svenskt Näringsliv om förändringarna i las är mycket oroande. Osäkerheten blir inte mindre av att vi även återupptar avtalsförhandlingarna nu i höst. Det blir många kontakter och fighter med arbetsgivarna de närmaste månaderna.

Signalerna vi fått från Svenskt Näringsliv är ett nollbud, alternativt ett kort avtal med bara tid och pengar utan besked om hur dom ser på retroaktiviteten. Svaret vi gett tillbaka är att det får vi avgöra i förhandlingarna samt att retroaktiviteten är oerhört viktig för vår del.

Las-förhandlingarna mellan LO och Svenskt Näringsliv har pågått ett par veckor och kommer att fortsätta september månad ut. Frågan om framtidens arbetsrätt och förhandlingarna som ska genomföras utifrån januariöverenskommelsen mellan Socialdemokraterna och Centern och Liberalerna har påbörjats. Jag är orolig för att vi inte kommer att enas. Då blir denna ovisshet än större och jag tror inte vi behöver det just nu.

Men nog om detta. Fortsätt att vara försiktiga och hänsynsfulla när det gäller covid-19. Ta hand om er och följ de råd och rekommendationer som kommer från Folkhälsomyndigheten och förbundet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Ingen ska behöva dö på jobbet

Ledare. Lastbilschaufförer är yrket med flest dödsfall. Det visar en sammanställning som Arbetsmiljöverket gjort över åren 2011 – 2020. 66, sextiosex, lastbilsförare miste livet under de åren. Det är fruktansvärt.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Det kan bli en stökig avtalsrörelse

Ordförandeord. Ett nytt år har börjat och det känns som ett tufft läge mest överallt. Personligen så närvarade jag nyligen via ett LO-mandat på Folk och försvars rikskonferensen, i Sälen. Det var ett par detaljer som satte sig på minnet rejält.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Krönika

Besatt av kallbad

Krönika Jag håller hårt i stegen och går sakta ner i det tre grader kalla vattnet. Mitt hjärta rusar och min första reaktion är att fly upp på torra land.

Ingen ska behöva dö på jobbet

Ledare. Lastbilschaufförer är yrket med flest dödsfall. Det visar en sammanställning som Arbetsmiljöverket gjort över åren 2011 – 2020. 66, sextiosex, lastbilsförare miste livet under de åren. Det är fruktansvärt.

Det kan bli en stökig avtalsrörelse

Ordförandeord. Ett nytt år har börjat och det känns som ett tufft läge mest överallt. Personligen så närvarade jag nyligen via ett LO-mandat på Folk och försvars rikskonferensen, i Sälen. Det var ett par detaljer som satte sig på minnet rejält.

Lastbil på vinterväg, Umeå

Vintervägar – en farlig arbetsplats

Debatt. Transportarbetareförbundets medlemmar har ofta vägen som arbetsplats oavsett väder och vind eller årstid. Under 2022 förolyckades 38 personer i sitt arbete, samt ytterligare sex personer som går under ”övrigt” i Arbetsmiljöverkets statistik.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Which side are you on?

Dragbilsliv. Jag var på väg hem från Eskilstuna en sen fredagseftermiddag för många år sedan. Det var på den tiden jag drog löstrailers som enbilsåkare och jag hade haft en usel vecka. Nu såg jag fram mot att åtminstone få komma hem till middag och lite fredagsmys. Då ringde dragbilsförmedlaren.

Den socialdemokratiske utlandschauffören

Politik. Han är som de flesta av oss som kör tradare, ett ego. Men med blick för jobbet och känsla för kamraterna. Kunnig om smitvägarna när det blivit stopp på Autobahn och allt annat som hör vägarna till. Som de bästa Raststättena och var det går att övernatta ostört på parkeringar som inte är alltför ansatta av rånare.

Det är rörigt på mitt skrivbord

Politik. Ett gammalt skämt: ”Den som har det rörigt på sitt skrivbord är ofta lika rörig inuti huvudet!” Svaret: ”Hur ser det då ut i huvudet på den som har ett tomt skrivbord?” Själv har jag inte bara ett rörigt skrivbord. Det är som om ett korsdrag blåst igenom huset och skapat ett fullständigt kaos – och på motsvarande sätt känns det inuti skallen.

Dålig arbetsmiljö gör det svårt att få personal

Debatt. Bristen på kompetensförsörjning i Norrbotten och Västerbotten ökar risken för högre arbetsbelastning hos de som redan jobbar. Det blir en nedåtgående spiral som i längden gör att allt fler lämnar sina yrken och det blir ännu svårare för företagen att matcha kompetensen. Företagen behöver därför ta sitt arbetsmiljöansvar på allvar.

Lönerna sänks –vinsterna ökar

Krönika. Frimärket ska höjas till 15 kronor och jag tänker på Postnords vd, som fick en löneförhöjning på 22 procent i år, och nu tjänar 840 000 kronor i månaden.

Jag vill inte vara medlem i en klubb som skulle acceptera mig

Ledare. Du känner kanske igen Groucho Marx (1890–1977) citat. Citatet är inte bara roligt, det vittnar också om att det är klubben – föreningen – som väljer vilka som får vara medlemmar. Det som kallas föreningsfrihet.

Den svenska modellen står pall…

Ordförandeord. Ett händelserikt år närmar sig sitt slut. Jag ska inte summera allt som hänt men i backspegeln kan jag konstatera att Transport har haft att göra.

Debatt / Egenanställning

Likställa egenanställning med bemanning är felaktigt

Debatt. Målet mellan Svenska Transportarbetareförbundet och Foodora har satt begreppshanteringen på arbetsmarknaden under lupp. Att likställa egenanställning med bemanning är felaktigt och riskerar att hämma utvecklingen av hållbara villkor, skriver Stephen Schad, ordförande för Egenanställningsföretagens Branschorganisation och vd Frilans Finans.

Mats H Andersson. Foto: Justina Öster

Ta domstolens beslut på allvar, Stephen Schad

Replik. Det är dags för Schad att rannsaka sig själv och egenanställning som begrepp. Egenanställning är att betraktas som bemanningsföretag. Det säger Arbetsdomstolen. Det är hög tid för Schad med flera att göra rent inom sina egna led och kring vilka yrken man väljer att ta in på egenanställning, skriver Transports Mats H Andersson.

Ingen motsättning mellan att reda ut begreppen och förtydliga spelreglerna

Slutreplik. Det finns ingen motsättning mellan att reda ut begreppen och förtydliga spelreglerna på arbetsmarknaden. Tvärtom tror vi att tydliga spelregler till hög grad bygger på en korrekt och, i den mån möjligt, samstämmig begreppshantering. Det gäller självklart inte enbart Transport utan även Foodora, egenanställnings-företagen och alla andra som verkar på arbetsmarknaden.