ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Ovissheten består

Ordförandeord. När jag skriver detta har regeringen precis lagt sin höstbudget. En budget som definitivt inte är som förr, på gott och ont. Den här budgeten är ett stort steg framåt jämfört med tidigare under mandatperioden, inte minst fördelningspolitiskt.

Det är en budget med stora investeringar i jobben, välfärden och trygghet för vanligt folk. Det är bra!

Den viktigaste nyheten är att de höjda nivåerna i a-kassan som infördes i våras ligger kvar 2021 och 2022. Man ska inte tvingas lämna hus och hem för att man förlorar jobbet. A-kassan ska vara en trygghet tills att man får nytt jobb. Så klart skulle vi hellre se att dessa nivåer permanentas. Jag förväntar mig att de högre nivåerna ligger kvar även efter 2022. Annars kommer jag och förbundet arbeta för att det ska bli en valfråga.

En annan sak i budgeten som är glädjande är att pensionerna äntligen höjs. Många medlemmar har väldigt låga pensioner, men det är fortfarande lång väg kvar till de pensioner som medlemmarna förtjänar efter ett långt arbetsliv.

Vi kan inte bygga upp välfärden med skattesänkningar.

Skattesänkningarna i budgeten är oansvariga och 2022 vill jag ha en annan regeringskonstellation utan centerpartister och liberaler. Jag är övertygad om att varken pandemin, arbetslösheten, bristerna i välfärden eller för den delen gängkriminaliteten kommer att lösas av skattesänkningar.

Våra medlemmar behöver framför allt se att vården och omsorgen funkar, att försäkringarna är starka om man blir sjuk eller förlorar jobbet och att vi investerar i sådant som bygger Sverige starkare långsiktigt.

Jag vill också se en rejäl satsning på trafikpolisen och ett övervakningssystem som kan få ordning på den illegala inrikestrafiken som kanske kan stoppas eller minskas via det mobilitetspaket som EU nyligen fattade beslut om.

Nog är det märkliga tider, och ovissheten är enorm, skrämmande och overklig.

Förhandlingarna med Svenskt Näringsliv om förändringarna i las är mycket oroande. Osäkerheten blir inte mindre av att vi även återupptar avtalsförhandlingarna nu i höst. Det blir många kontakter och fighter med arbetsgivarna de närmaste månaderna.

Signalerna vi fått från Svenskt Näringsliv är ett nollbud, alternativt ett kort avtal med bara tid och pengar utan besked om hur dom ser på retroaktiviteten. Svaret vi gett tillbaka är att det får vi avgöra i förhandlingarna samt att retroaktiviteten är oerhört viktig för vår del.

Las-förhandlingarna mellan LO och Svenskt Näringsliv har pågått ett par veckor och kommer att fortsätta september månad ut. Frågan om framtidens arbetsrätt och förhandlingarna som ska genomföras utifrån januariöverenskommelsen mellan Socialdemokraterna och Centern och Liberalerna har påbörjats. Jag är orolig för att vi inte kommer att enas. Då blir denna ovisshet än större och jag tror inte vi behöver det just nu.

Men nog om detta. Fortsätt att vara försiktiga och hänsynsfulla när det gäller covid-19. Ta hand om er och följ de råd och rekommendationer som kommer från Folkhälsomyndigheten och förbundet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Niklas Knight, vd Best Transport

”Det måste gå att kombinera lönsamhet och schysta villkor”

Debatt. Marknaden för bud och hemleveranser har vuxit explosionsartat de senaste åren. Dels tack vare digitaliseringen men den har också accelererat kraftigt på grund av coronapandemin.

Tommy Wreeth

Vad är en röst på S värd i nästa val?

Ordförandeord. Vart är Socialdemokraterna på väg egentligen? Frågan är ytterst aktuell och bottnar i att partiet nu tvingas leverera det elände man gick med på i den så kallade januariöverenskommelsen.

Det måste gå att kombinera lönsamhet och schysta villkor

Debatt. Marknaden för bud och hemleveranser har vuxit explosionsartat de senaste åren. Dels tack vare digitaliseringen men den har också accelererat kraftigt på grund av coronapandemin.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Älskade jävla väg

På väg. Det började med Bob Dylan. Hans nasalt gnälliga sång lockade mig ändå som tonåring till att längta ut på vägarna. Inte minst för alla hans besjungna erövringar. Som i ”Girl from the north country”.

Att bygga ett hus tillsammans

Hattstugan. Vad gör man då den vuxna dottern är ledsen, har problem med en tidigare relation, är sliten efter flera års nattjobb som barnmorska och av att vara ensamstående med ett barn? Och hon har en enda stor önskan: att bygga ett eget hus? Jo vi bygger förstås ett!

Diktaturen som alla älskar?

Politik. Vid mina ändlösa körningar upp och ner genom landet noterade jag att det var ovanligt många ekipage med sjöcontainers på vägarna strax efter påsk. Helsingborgs godsbangård var också full av containertåg.

Vi är bra på att lyssna!

Ledare. Hej kamrater och läsare! Här skriver jag nu för första gången, som ny tillförordnad chefredaktör för tidningen.

Vad är en röst på S värd i nästa val?

Ordförandeord. Vart är Socialdemokraterna på väg egentligen? Frågan är ytterst aktuell och bottnar i att partiet nu tvingas leverera det elände man gick med på i den så kallade januariöverenskommelsen.

Kräv att vi ska få använda toaletten!

Insändare. Det är ingen hemlighet att gigekonomins företag, som Foodora, inte tar hänsyn till arbetarnas rättigheter och säkerhet. Förutom usla arbetsvillkor, mycket låga löner och osäker arbetsplats, måste vi också utstå omänskligt bemötande av restaurangerna.

Utsatt arbete i färdtjänsten

Insändare. Vi färdtjänstchaufförer är en av de personalgrupper som får samhället att fungera. Vi tillhör en samhällsviktig funktion. Vi kör barn med olika behov till skolan. Äldre till daglig verksamhet, vårdinrättningar och sjukhus.

Jag känner mig verkligen inte trygg …

Ordförandeord. En fråga man kan ställa sig i dessa i flera avseenden märkliga tider är ju vad som i framtiden kommer att vara det så kallade nya normala. Jag tänker på flera saker, men vill börja med det som håller på att hända inom LO.

Nu lämnar jag över

Ledare. Det här blir min sista ledarkrönika i Transportarbetaren. Efter 19 år som chefredaktör lämnar jag stolen, för att gå i pension lite senare i år. Många tankar snurrar när jag försöker summera min tid på Transport och förbundets medlemstidning.

Individuella löner styrs av godtycke

Debatt. Hur är det möjligt att fortsätta med individuella löner? Trots detta har man fortfarande individuell lönesättning inom offentlig verksamhet.

Bannlys ackord på samhällsbetalda resor

Insändare. Låt oss gå samman i hela landet, lägga ner jobbet, samla ihop oss utanför riksdagshuset och ställa politikerna mot väggen. Det är sjukt att köra gamla, sjuka och skolbarn på ackord! Att det bara får fortgå år efter år.

Kasta sten i glashus…

Ledare. Posten, numera Postnord, har fått ta mycket skit genom åren. En del är säkert motiverat, men det finns ändå skäl att nyansera bilden.

Man får städa upp sin egen skit

Ordförandeord. Transportarbetareförbundet tar alltid strid för sina medlemmar när striden måste tas. Vi som är medlemmar i förbundet har detta som en naturlig del av förbundets DNA, våra utbildningar präglas av detta och våra anställda och förtroendevalda fostras in i detta.