ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Otroligt mycket står på spel framöver

Ordförandeord. Vi närmar oss så sakta uppstarten på en ny valrörelse, en valrörelse som troligen blir den viktigaste på väldigt länge.

Riksdagsvalet kommer att genomföras i september 2022. Det kan ses som långt bort vad det gäller själva valdagen, men valrörelsen startar givetvis långt tidigare.

Det är en form av ödesval för Sveriges arbetare, men det är också ett ödesval vad det gäller den facklig politiska samverkan som funnits sen länge mellan LO och Socialdemokratin.

Här står otroligt mycket på spel när man tittar tillbaka på förra valet. Och processen runt regeringsbildningen efter valet, som utmynnade i det numera ökända januariavtalet. Den historien får under inga omständigheter upprepas, det hoppas jag att alla är överens om.

Ett jättejobb väntar för Socialdemokratin vad det gäller trovärdigheten. Ska man lyckas locka arbetarröster måste ju den som lägger rösten veta vad man röstar på, och även känna sig trygg med vilken politik som kommer ut. Omvänt är det ju också så att man som röstande medborgare måste känna sig trygg med vad som absolut inte kommer ut efter den komplicerade process som sannolikt väntar även vid nästa regeringsbildning.

Den kommande valrörelsen innebär också en stor utmaning för oss själva, inom Transport och LO, gällande den inriktning som LO väljer i detta arbete. För oss som förbund står det alltmer klart att vi ännu tydligare och kraftfullare måste vara med och påverka de viktiga trygghetsfrågor som ska vara de relevanta för oss och Sveriges arbetstagare.

Det gäller givetvis bra trygghetssystem – som pensioner och schysta arbetsvillkor. Man måste påbörja ett arbete som innebär att allt detta blir bättre. Inte nedrustas och försämras i dåligt kompromissade politiska uppgörelser med partier som faktiskt arbetar aktivt för att försämra villkoren för arbetstagarna.

Som förbund arbetar vi just nu aktivt med motioner till den kommande LO-kongressen. Där tar vi sikte på just detta genom att föreslå tydliga direktiv till de LO-representanter som ingår i Socialdemokraternas partistyrelse och ledning. Deras uppgift ska vara att jobba för att LO:s politik förs in i Socialdemokratin. Inte att arbeta för att dåliga kompromisser, vars främsta syfte är att behålla makten, förs in i LO.

Vi överväger också att motionera om tydliga direktiv för de av LO utsedda styrelserepresentanter som sitter i bolag som AMF. Detta för att undvika att dessa bolag förvaltar medlemmarnas pensionsmedel genom investeringar i företag som aktivt vägrar teckna kollektivavtal.

Avslutningsvis så uppmanar jag er alla till fortsatt försiktighet gällande covid-19. Min personliga rekommendation är att vi tar del av vaccineringsprogrammet. Jag tror att det finns en ljusning i detta mörker. Till hösten hoppas jag att vårt samhälle till stora delar kan återgå till någorlunda normala förhållanden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Andreas ”Bamse” Hagström och Per Lindvall bjuder på korv utanför bruket i Skoghall. Foto: Kamilla Kvarntorp

Här hyllas yrkeschaufförer

Transport. På åkerier, centraler för tidningsbud och budfirmor runt om i landet uppmärksammas i dag yrkesförare. Transportarbetaren träffade några vid inmätningen utanför bruket i Skoghall, Hammarö.

Så skriver du bästa motionen

Inför kongressen. Påverka Transport genom att skriva motioner (förslag) till förbundets kongress 2022. Det här är vår guide.

Jonas Persson, Transports studieombudsman. Foto: Kamilla Kvarntorp

Säkerheten prioriteras när Transports kurser startar

Facklig utbildning. Mängder av fackliga utbildningar har ställts in i spåren av pandemin. Men nu börjar kurserna sakta komma i gång igen, både centralt och i avdelningarna.

Fel bygga lönepolitik på orättvisor

Debatt. I år firar jag 60 år med Transportarbetareförbundet. För att vara lite internationell, det har runnit rätt mycket vatten under broarna över Seine.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Follow the money

Kriminalitet. Jag är varken jurist eller psykolog, sannerligen inte. Men jag kan se en poäng med strängare straff för grov kriminalitet.

Älskade jävla väg

På väg. Det började med Bob Dylan. Hans nasalt gnälliga sång lockade mig ändå som tonåring till att längta ut på vägarna. Inte minst för alla hans besjungna erövringar. Som i ”Girl from the north country”.

Att bygga ett hus tillsammans

Hattstugan. Vad gör man då den vuxna dottern är ledsen, har problem med en tidigare relation, är sliten efter flera års nattjobb som barnmorska och av att vara ensamstående med ett barn? Och hon har en enda stor önskan: att bygga ett eget hus? Jo vi bygger förstås ett!

Afghanistan – vilja och vanmakt

Ledare. Bilderna från Kabuls flygplats träffar som slag mot hjärtat. Desperata människor som klamrar sig fast utanpå plan som lyfter, de sista dödsdömda försöken ut från ett land i talibaners makt. Bilderna påminner om fiktion i film.

Ett helsike för den som ska kontrollera

Ordförandeord. Efter en lång skön sommar känns det spännande att öppna datorn och friska upp minnet med vad som är på gång i höst. Det blir mycket att ta tag i.

Fortsatt instabilt politiskt läge

Debatt. Vi kan inte motivera våra medlemmar att vare sig rösta eller bli medlemmar i ett parti som inte värnar den svenska modellen, skriver ombudsmännen från Transports avdelning 6 Värmland.

Det måste gå att kombinera lönsamhet och schysta villkor

Debatt. Marknaden för bud och hemleveranser har vuxit explosionsartat de senaste åren. Dels tack vare digitaliseringen men den har också accelererat kraftigt på grund av coronapandemin.

Vi är bra på att lyssna!

Ledare. Hej kamrater och läsare! Här skriver jag nu för första gången, som ny tillförordnad chefredaktör för tidningen.

Vad är en röst på S värd i nästa val?

Ordförandeord. Vart är Socialdemokraterna på väg egentligen? Frågan är ytterst aktuell och bottnar i att partiet nu tvingas leverera det elände man gick med på i den så kallade januariöverenskommelsen.

Kräv att vi ska få använda toaletten!

Insändare. Det är ingen hemlighet att gigekonomins företag, som Foodora, inte tar hänsyn till arbetarnas rättigheter och säkerhet. Förutom usla arbetsvillkor, mycket låga löner och osäker arbetsplats, måste vi också utstå omänskligt bemötande av restaurangerna.

Utsatt arbete i färdtjänsten

Insändare. Vi färdtjänstchaufförer är en av de personalgrupper som får samhället att fungera. Vi tillhör en samhällsviktig funktion. Vi kör barn med olika behov till skolan. Äldre till daglig verksamhet, vårdinrättningar och sjukhus.

Jag känner mig verkligen inte trygg …

Ordförandeord. En fråga man kan ställa sig i dessa i flera avseenden märkliga tider är ju vad som i framtiden kommer att vara det så kallade nya normala. Jag tänker på flera saker, men vill börja med det som håller på att hända inom LO.

Nu lämnar jag över

Ledare. Det här blir min sista ledarkrönika i Transportarbetaren. Efter 19 år som chefredaktör lämnar jag stolen, för att gå i pension lite senare i år. Många tankar snurrar när jag försöker summera min tid på Transport och förbundets medlemstidning.