Tommy Jonsson och Jimmy Ovesson tar hjälp av informatörer runt om i landet. Foto: Robert Eriksson / Jönköpings-Posten
Close
Tommy Jonsson och Jimmy Ovesson tar hjälp av informatörer runt om i landet.
Close
Månadens verksamhet

Ordning & reda bygger nätverk

Transport. Pandemin har åtminstone klingat av och nu ska Sverige och resten av EU få nya regler för den internationella åkeritrafiken. Transports Ordning och reda-verksamhet har rustat upp och byggts ut med ett nätverk över hela landet.

– Vi har redan sett att de håller på att lägga om sin strategi. Vi kommer att hålla ett särskilt öga på fyra stora åkerier och en väldigt stor speditör, säger Tommy Jonsson, central ombudsman på Ordning och reda.

Det är tidig november när vi pratar. Den första februari nästa år börjar EU:s omtalade mobilitetspaket gälla. Helt plötsligt ska tusentals chaufförer registreras som utstationerade hos svenska myndigheteter och få en teoretisk rätt till samma löner som finns i Transports kollektivavtal för lastbilschaufförer.

I praktiken vet ingen hur det kommer att bli.

– Problemet är att vi skapar ett regelverk som alla utländska åkerier måste följa, men vi vet inte hur kontrollerna ska se ut än, säger Jimmy Ovesson som är Tommy Jonssons parhäst i Ordning och reda.

Nätverk

Sedan i höstas har de ett nätverk av informatörer runtom i Sverige. Nätverket består av arbetande Transportmedlemmar som ska vara Ovesson och Jonssons ögon och öron på gator och terminaler.

– Jag och Tommy kan inte vara överallt. Våra informatörer kommer att kunna se vilka aktörer de ser i sina orter och var det är många återkommande åkerier som har veckovila i hytten varenda helg, säger Ovesson.

Den 31 oktober var sista datum att lämna in remissvar till införandet av mobilitetspaketet. När det här skrivs har regeringen inte presenterat propositionen än. Först pandemi, sedan ovisshet om vilka lagar som gäller om bara några få månader. Det har varit knepiga tider för Ordning och reda-gänget.

– Vi tittar på hur vi ska jobba med detta. Och har förberett oss. Analyserat vilka stridsåtgärder vi kan vi använda oss av för att få till utstationeringsavtal. På ett sätt är det obehagligt att så mycket kontroll av kombi- och cabotagetrafik kan hamna hos myndigheterna. Kommer de att ha nog med resurser och kommer de att kontrollera att förarna får rätt löner och villkor? Därför är det viktigt att vi organiserar chaufförer, säger Ovesson.

Utstationerar förare

En sak är säker. Redan nu börjar det synas att flera åkerier skriver sig i Sverige och väljer att utstationera arbetarna, berättar Tommy Jonsson. Det innebär att skatter kommer in, men lönerna blir då en fråga för parterna att lösa. En tuff nöt att knäcka, då de flesta chaufförer kommer vara i Sverige en kort tid och inte är med i facket.

– Vi har nätverket Baltic Sea Trucking Network, där samlas fackliga företrädare och vi ska samarbeta och ta del av varandras information. Om vi från Sverige är på jakt efter vissa företag eller om de har chaufförer som behöver hjälp, säger Tommy Jonsson.

– Tanken är att vi ska ha uppsökeri tillsammans vid hamnarna. Vi håller nu på med att ta fram material gällande de nya reglerna som vi ska dela ut. Vi behöver värva chaufförerna till facket så att vi kan teckna avtal och kontrollera att rätt löner följs. Den som har fått fel lön enligt de nya reglerna och saknar medlemskap i facket får driva sin process själv, säger Jonsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Björn Eriksson Molin:
    13 december, 2021

    Om jag på något sätt kan bidra till Ordning och Reda som förtroendeman på Schenker-terminal, får ni gärna höra av er.

  2. Mikael Keijsner:
    29 november, 2021

    Tillsammans är vi starka! Vi kommer inte kunna lösa detta var och en för sig men tillsammans kan vi åstadkomma något positivt. Det är ändå våra kollegor, oavsett vilket land de kommer ifrån.

Lästips:

Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kristina Sjöberg. Foto: Petrus Iggström

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.