”Hur har du kommit fram till att vi chaufförer inte är värda våra löner? Hur har du kommit fram till att de gamla och sjuka som är era kunder inte är värda den trygghet i att kompetenta chaufförer – med löner som de kan leva ett normalt liv på – tar hand om dem?”
– Lönedumpning, hävdar Transports avdelning i Värmland. – Vi följer kollektivavtalet, kontrar Keolis. Meningarna går i sär när trafikjätten Keolis ska rekrytera 150 förare för att ta över färdtjänst- och sjuktransporterna i Värmland.
Lågbetalda chaufförer från Rumänien och Slovakien kör dagligen stora mängder importerat avfall från Göteborgs hamn till kommunala bolaget Renova, där soporna förbränns. Transporterna utförs av Skaraslättens transport. Förarna finns hos inhyrda åkare, bolag som vägrar teckna kollektivavtal med Transport.
Uberpop-förarna har blivit ett återkommande inslag i Stockholms tingsrätt. De allra flesta döms till böter. Några frikänns. Än har inte hovrätten avgjort något fall. Men Uber fortsätter att hävda att förarna inte ägnar sig åt olaglig verksamhet.
Facket och Ikea möttes i dag, tisdag, i London för ett nytt möte om schysta transporter. Transports internationella sekreterare Magnus Falk säger att det var ett bra möte som pekar åt rätt håll och att han är ”försiktigt positiv”.
"Gamla gubbar ska inte dricka mjölk", säger lastbilschauffören Hans Strömqvist och tar en djup klunk. Häng med till vägkrogen och macken, där dietisten Anna Hamilton drar upp en gyllene medelväg för alla mjölkälskare. Och guidar om vettig mat.
Som 22-åring kom lastbilschauffören Fredrik Engbråten knappt ut på promenader. Åtta år senare har dans och annan motion blivit en del av hans nya livsstil. Utan att försaka något har han dessutom blivit av med nästan halva kroppshyddan.
Stresstålighet, tålamod och lokalkännedom. Och kanske några koppar kaffe. Det är vad som krävs för att klara av jobbet som ensamarbetande taxitelefonist nattetid. I alla fall om man får tro Malin Olsson.
Karla Wixe är ny chef för det svenska fackets eget Brysselkontor. Hon är jurist och kommer ursprungligen från Luleå. Från en miljö där de flesta röstade nej till svenskt EU-inträde.
Vi lät tolv transportare räkna varje steg under en arbetsvecka. Alla fick varsin stegmätare, som användes i sammanlagt fem arbetsdagar. Här är resultatet.
Alla vet att vi mår bättre om vi rör oss lite mer och äter aningen sundare. Men varför är det så svårt? Vi sökte upp experterna som kan motivera oss. Vi träffade dem som själva hittat vägen.
Ett antal brister i säkerheten finns kvar. När Transportstyrelsen skulle kolla om det rostiga fartyget kunde släppas i väg från Varbergs hamn upptäckte inspektörerna ännu fler brister. Det betyder att fartyget med explosiv last ligger kvar vid kaj tills vidare.