I onsdags införde Transportstyrelsen undantag i kör- och vilotidsreglerna med anledning av lastbilsolyckan på Södertäljebron. Varför just nu? har flera chaufförer undrat. Blir man plötsligt mindre trött, eller? Utredaren Arne Classon förklarar hur resonemanget går.
110 personer, i stort sett varenda sopgubbe i staden, skrev på kravlistan som i dag, torsdag, lämnades över till Katarina Johansson, enhetschef på Stockholm Vatten. Renhållarna vill ha tryggare anställningar och bibehållna lönevillkor när Stockholm nu upphandlar sophämtningen på nytt.
Dagens förhandlingar mellan Transport och arbetsgivarna i Biltrafikens arbetsgivareförbund om ett nytt avtal ledde ingen vart. Parterna ställde in morgondagens möte och ajournerade förhandlingarna till i slutet av augusti.
Bland Stockholm sopgubbar växer misstron mot upphandlingen av avfallshämtning från hushåll och restauranger. Renhållarna befarar att de nya entreprenörerna kommer att säga upp personal och försämra löner och anställningsvillkor.
Transport är just nu inne i förhandlingar om ett nytt avtal för taxiförarna. Så här långt är förbundsordförande Lars Lindgren besviken: – Våra förhandlare tycker att arbetsgivarna är nonchalanta och ointresserade. Jag befarar att det slutar med en konflikt där vi måste ta hjälp av andra grupper på arbetsmarknaden.
Olyckan på Södertäljebron får nu konsekvenser för kör- och vilotidsreglerna. På grund av de långa köerna har Transportstyrelsen beslutat att förlänga den tillåtna körtiden, från tio till elva timmar.
180 kronor för att dela ut reklam till 300 hushåll. Är det rimligt? Mamman till den 16-åriga reklamutdelaren har reagerat och anser att dottern jobbar gratis. Svensk direktreklam tycker att betalningen är generös.
Färdtjänst.
Nävertorps specialtransport har förlorat tillståndet att köra taxi och färdtjänst. Uppdraget i Sörmland har tagits över av ägarens hustrus företag. Men förarna är fortfarande anställda av Nävertorp. Samtidigt kräver Arbetsmiljöverket att en rad arbetsmiljöbrister ska åtgärdas.
Vad har Statoil gjort sedan det 2014 stod klart att Niclas Thunborg drabbats av en allvarlig arbetsskada? Ingenting så här långt. Ett par år efter olyckan överlät oljebolaget stationen på en privat företagare. Då förlorade Niclas det stöd som Statoil till en början ställde upp med.
– Det är inte rimligt att kunden ska behöva vänta på beslut så här länge. Erkännandet kommer från försäkringsbolaget Afa som ännu inte betalat ut full ersättning till Niclas Thunborg.
I det fackliga medlemskapet ingår möjligheten att få rättshjälp. Hur argumenterade Transports avdelning i Sundsvall när man till en början valde att inte skicka en ansökan till förbundet?
DB Schenker vill varken säga hur mycket pengar terminalen i Karlshamn omsätter eller hur mycket koncernen sparar på att stänga. Att de anställda inte får några extrapengar förklaras med att det måste vara lika för alla.
Ett lönsamt företag lägger ner. Ombord finns trotjänarna som sett till att verksamheten rullat. Tacken? En spark där bak och några erbjudanden om ett par futtiga timmar på en arbetsplats många mil bort. Vi åkte till DB Schenkers terminal i Karlshamn, som försvinner till årsskiftet.
– Detta är inte jordens undergång! Svenska och engelska företag kommer att anpassa sig efter nya förutsättningar. Däremot har folket skickat en kraftig signal till unionens politiker. EU behöver reformeras i grunden.
Försöken med förarlösa fordon går framåt – men Datainspektionen är kritisk. Kameror, radar, gps och mikrofoner som krävs för att bilen ska kunna ta sig fram sätter den personliga integriteten på spel.