Högt upp i Näringslivets hus. Marcus Dahlsten efterträdde förra året Mattias Dahl som vd för Transportföretagen, Transports mesta motpart.
Close
Högt upp i Näringslivets hus. Marcus Dahlsten efterträdde förra året Mattias Dahl som vd för Transportföretagen, Transports mesta motpart.
Close

Ny arbetsgivargeneral i coronakrisens tid

10 frågor. Intensiv, spännande och splittrad. Så sammanfattar Marcus Dahlsten första tiden som vd för Transportföretagen. Och hoppas få vara med vid förhandlingsbordet i höst.

1. Din företrädare på vd-posten såg fackets medlemstapp som ett problem – du också?

– Jag delar bilden att det är problematiskt att fackföreningarna försvagas, inte längre blir representativa. Inte minst när det gäller kollektivavtalsrätten. Det riskerar också att leda till en situation med konkurrerande fack, som i Frankrike. Då kan det handla om förhandlingar med trettio fack, inte ett eller två …

 

2. Hur har ditt första halvår på nya jobbet varit?

– Intensivt och spännande. Det har också varit splittrat. Jag kom in vid upptakten till avtalsrörelsen. Sedan blev jag utlånad på halvtid till min gamla arbetsgivare, Teknikföretagen, när industrins avtal skulle förhandlas. Sedan kom corona.

 

3. I allt det extrema och svåra i pandemins spår, är det på något vis också spännande – ökar drivet?

– Alltså, när man arbetar för den här typen av organisation är man på ett vis besjälad av dess villkor. Det är på en gång den bästa och sämsta av världar. Det vi gör kan vara helt avgörande för bolagens existens. Vi har arbetat intensivt för att driva på för korttidspermitteringar och omställningsstöd. Viktigt för mig är att parterna på arbetsmarknaden gemensamt tar ansvar. Det innebär också medarbetarnas bästa.

 

4. Som förhandlare för Teknikföretagen (biträdande förhandlingschef) var du med och satte märket. Är det rätt att industrin går före och avgör övrigas avtal?

– Ja, och det för att vi är ett litet, exportberoende land. Det är inte perfekt, men det är den minst dåliga lösningen om man vill ha vettiga villkor.

 

5. Är du partipolitisk engagerad?

– Nej. Om det går att fråga vad jag röstar på? Ja, fråga får man, men jag svarar inte.

 

6. Finns det risk att infrastruktur inom transport slås ut permanent?

– Ja, det gör det. Men hur är för tidigt att säga. Vi vet fortfarande inte hur länge restriktionerna kommer att gälla. För till exempel flyget är det redan väldigt bekymmersamt. Inte heller för andra branscher är det bara att återgå till hur det var tidigare, när restriktionerna lyfts.

 

7. Bör staten stoppa stöd till bolag som ger aktieägarna utdelning?

– Jag har full förståelse för att det sticker i ögonen på folk när de stora industriföretagen gör det. Men det är nödvändigt att problematisera. När det gäller små företag fungerar bolagets utdelning som den enda lönen, som ägaren försörjer sig på. I exempelvis Danmark har man nu ett system som inte slår mot små företag.

 

8. Du vill fortfarande gärna vara med vid förhandlingsbordet?

– Ja, absolut. Transportföretagens vd brukar vara med och förhandla transportavtalet. När avtalsrörelsen nu blir av … Vad vi kan räkna med blir klart först när industrins parter sagt sitt.

 

9. Kommer det att finnas utrymme för löneökningar?

– Min bedömning i dag är nej, det gör det inte. Men det är ju en tid kvar.

 

10. Andra talar om att värna den svenska modellen, du har talat om att den redan är avskaffad?

– Om man utgår från definitionen att det är parterna som reglerar arbetsmarknaden så är den ju borta sedan 1974, när las kom. Det handlar om påtryckningar om lagar från facket, som den då socialdemokratiska regeringen införde. Åmanlagarna (las), lagen om medbestämmanderätt (mbl), ledighetslag … Även om det finns element kvar finns det i den meningen inte längre någon svensk modell i Sverige, däremot i högre grad i Danmark.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Arbetsförmedlingen Malmö

Ska vi vara rädda att förlora jobben?

Ekonomi. Skenande energipriser. Hög inflation. Stigande räntor. Nu varnar Konjunktur­institutet (KI) också för en stundande lågkonjunktur. Är det dags att bli rädd för att förlora jobbet?

Transportarbetarens logga

HF:s blockad stoppad av domstol

Hamn. Arbetsdomstolen anser att Hamnarbetarförbundets planerade, nya blockad av ryska fartyg inte är en tillåten facklig stridsåtgärd.

Transportarbetarens logga

Transport kräver besked om arbete i hamnar

Hamn. Fack och arbetsgivare uppmanar gemensamt regeringen att besluta hur ryska fartyg ska hanteras i Sveriges hamnar. ”Situationen är allvarlig. Vi behöver tydliga regler för våra medlemmar som jobbar i hamnarna” säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Månadens klubb
Terry Jonker och Hasse Ahlberg, två av sex ordinarie i SAS-lastarnas klubbstyrelse på Arlanda. Övriga är Samir Eriksson, vice ordförande, Jonas Bodell, huvudskyddsombud, och ledamöterna Conny Petrini, och Sebastian Reinemar.

Kaos är granne med klubben

SAS Ground Handling Arlanda. Kökris på terminalen, pandemi, permitteringar och personalbrist – de senaste åren har varit tuffa för all markpersonal. Samtidigt vet lastarna i SAS klubb på Arlanda sitt värde. Och att både jobbet och det fackliga uppdraget kräver mer än starka muskler.

Kultur
Özz Nûjen är aktuell i Riksteaterns nypremiär av pjäsen Laika. Och han är mycket glad över att möte publiken igen.

Äntligen är publiken tillbaka!

Föreställning. I pjäsen Laika gestaltar Özz Nûjen bargästen som ingen vet vem det är. Är han en sanningssägare eller rent av Jesus? Frågan ställs på sin spets, vems perspektiv är gällande?

Hallå där!

Christer Thynell

... som för fjärde året i rad uppmuntrar alla yrkesförare att skänka en krona per körd mil under september till Barncancerfonden.

Hallå där!

Christer Karlsson

…engagerad i pensionärsklubben för avdelning 9 och som ska vara entrévärd på Transports kongress i Örebro den 26–30 augusti.

Månadens medlem
Efter sommaren är Elina Matinlompolo klar med sin förarutbildning. ”Det har varit jättekul”, säger hon.

Elina lämnar macken för förarhytten

Nystart. Med en mamma och farmor och farfar som alla jobbade på bensinstation, var det självklart för Elina Matinlompolo från Luleå att också hon skulle välja den vägen. Men efter 16 år på macken är det dags för något nytt. I höst börjar hon jobba som lastbilschaufför.

Någon flytt till Stockholm blir inte aktuell om Joakim Borg blir invald för Socialdemokraterna i riksdagen. Han stannar i sin valkrets, Västmanland. Foto Kristina Sjöberg

”Det finaste man kan göra är att hjälpa andra”

Mötet. Vad är det som gör att vissa engagerar sig för att hjälpa andra? Transportarbetaren ställde frågan till Joakim Borg, ombudsman i Transports Västeråsavdelning och partipolitiskt engagerad i Socialdemokraterna.

Möte med makten
Ida Gabrielsson, vice ordförande i Vänsterpartiet, jobbar sällan från sitt arbetsrum. Hon sitter ofta nere hos partiordförande Nooshi Dagostar. Här intervjuas hon av Transportarbetarens John Antonsson. Foto Ylva Sundgren

Än är V inte färdiga med pensionerna

Val 2022. Helt plötsligt vill alla partier höja pensionen. Det är Vänsterpartiets förtjänst, om du frågar Ida Gabrielsson, partiets talesperson för pensionsfrågor. – Vi ställde kravet och vägrade att vika ner oss. Nu pratar alla om höjd pension, säger hon.

Kent Källqvist. Foto: Christina Ahlund

Lönen efter jobbet en vinst för V

Politisk kommentar. Säga vad man vill, men Vänsterpartiet har verkligen tagit taktpinnen när det gäller lönen efter jobbet, pensionen. Det som i höstas målades ut som orimligt dyrt ter sig rätt billigt när partier av alla kulörer fjäskar för pensionärerna med löften om mer pengar. Och det är rätt.

Hallå där!

Gabriel Abalo

…taxichaufför, som med hjälp av Transport fått nära 40 000 från den tidigare arbetsgivaren.

Månadens möte
Möte utanför macken. Ombudsmännen Christina Mattisson (med hunden Ringostar), Mikael Humlin, Magnus Lagerqvist och Magnus Dawest tillsammans med chauffören Roger Berglund och, längst till höger, RSO Johnny Wiklund.

”Det gäller att vara ute och synas”

Transport. En ström av folk på väg passerar – chaufförer, skolungdomar, bilköpare och turister. En kort bit från E4:an i Hudiksvall mötte transportare gamla och blivande medlemmar över en fika under manifestationen.

Marken mullrar under Sigalit Slutbäck, här i Solna dras nya tunnelbanelinjen fram under Tya:s kontor. Själv står hon stadigt med fötterna på jorden.

Tyas vd: ”Gemensamma insatser ger resultat”

8 frågor. För snart sex år sedan tog Sigalit Slutbäck över som högsta chef för Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya. Hon spelar ned sin egen roll, lyfter samarbete för ökad kunskap och vikten av bra klimat i alla betydelser.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Hallå där!
Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i mitten på maj.