Högt upp i Näringslivets hus. Marcus Dahlsten efterträdde förra året Mattias Dahl som vd för Transportföretagen, Transports mesta motpart.
Close
Högt upp i Näringslivets hus. Marcus Dahlsten efterträdde förra året Mattias Dahl som vd för Transportföretagen, Transports mesta motpart.
Close

Ny arbetsgivargeneral i coronakrisens tid

10 frågor. Intensiv, spännande och splittrad. Så sammanfattar Marcus Dahlsten första tiden som vd för Transportföretagen. Och hoppas få vara med vid förhandlingsbordet i höst.

1. Din företrädare på vd-posten såg fackets medlemstapp som ett problem – du också?

– Jag delar bilden att det är problematiskt att fackföreningarna försvagas, inte längre blir representativa. Inte minst när det gäller kollektivavtalsrätten. Det riskerar också att leda till en situation med konkurrerande fack, som i Frankrike. Då kan det handla om förhandlingar med trettio fack, inte ett eller två …

 

2. Hur har ditt första halvår på nya jobbet varit?

– Intensivt och spännande. Det har också varit splittrat. Jag kom in vid upptakten till avtalsrörelsen. Sedan blev jag utlånad på halvtid till min gamla arbetsgivare, Teknikföretagen, när industrins avtal skulle förhandlas. Sedan kom corona.

 

3. I allt det extrema och svåra i pandemins spår, är det på något vis också spännande – ökar drivet?

– Alltså, när man arbetar för den här typen av organisation är man på ett vis besjälad av dess villkor. Det är på en gång den bästa och sämsta av världar. Det vi gör kan vara helt avgörande för bolagens existens. Vi har arbetat intensivt för att driva på för korttidspermitteringar och omställningsstöd. Viktigt för mig är att parterna på arbetsmarknaden gemensamt tar ansvar. Det innebär också medarbetarnas bästa.

 

4. Som förhandlare för Teknikföretagen (biträdande förhandlingschef) var du med och satte märket. Är det rätt att industrin går före och avgör övrigas avtal?

– Ja, och det för att vi är ett litet, exportberoende land. Det är inte perfekt, men det är den minst dåliga lösningen om man vill ha vettiga villkor.

 

5. Är du partipolitisk engagerad?

– Nej. Om det går att fråga vad jag röstar på? Ja, fråga får man, men jag svarar inte.

 

6. Finns det risk att infrastruktur inom transport slås ut permanent?

– Ja, det gör det. Men hur är för tidigt att säga. Vi vet fortfarande inte hur länge restriktionerna kommer att gälla. För till exempel flyget är det redan väldigt bekymmersamt. Inte heller för andra branscher är det bara att återgå till hur det var tidigare, när restriktionerna lyfts.

 

7. Bör staten stoppa stöd till bolag som ger aktieägarna utdelning?

– Jag har full förståelse för att det sticker i ögonen på folk när de stora industriföretagen gör det. Men det är nödvändigt att problematisera. När det gäller små företag fungerar bolagets utdelning som den enda lönen, som ägaren försörjer sig på. I exempelvis Danmark har man nu ett system som inte slår mot små företag.

 

8. Du vill fortfarande gärna vara med vid förhandlingsbordet?

– Ja, absolut. Transportföretagens vd brukar vara med och förhandla transportavtalet. När avtalsrörelsen nu blir av … Vad vi kan räkna med blir klart först när industrins parter sagt sitt.

 

9. Kommer det att finnas utrymme för löneökningar?

– Min bedömning i dag är nej, det gör det inte. Men det är ju en tid kvar.

 

10. Andra talar om att värna den svenska modellen, du har talat om att den redan är avskaffad?

– Om man utgår från definitionen att det är parterna som reglerar arbetsmarknaden så är den ju borta sedan 1974, när las kom. Det handlar om påtryckningar om lagar från facket, som den då socialdemokratiska regeringen införde. Åmanlagarna (las), lagen om medbestämmanderätt (mbl), ledighetslag … Även om det finns element kvar finns det i den meningen inte längre någon svensk modell i Sverige, däremot i högre grad i Danmark.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Transportarbetarens logga

Tidningsbud och miljöarbetare lyfte sina krav

Avtal. Pengar, pengar, pengar. Och mer jämlik fördelning i samhället. Inför kanske tuffaste och krångligaste avtalsrörelsen någonsin samlades förtroendevalda i Transports sista, stora avtalsråd inför nästa års förhandlingar.

Transports avtalsråd 10 oktober 2022.

Startskott för Transports avtalsförhandlingar

Avtal. Ett 60-tal förtroendevalda från hela landet samlades på ett hotell utanför Arlanda för Transports första avtalsråd. Avtalskrav för åkeri, terminal och bensin diskuterades.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Månadens klubb
”Vi vill vara med och påverka.” Meddy Linond (ordförande), Johan Afvander (ledamot) och Marie-Louise Rindå (ledamot) i klubben. Anders Nilsson (sekreterare) har jobbat natt och saknas på bilden.

Scheman tände gnistan att nystarta flygklubb

Arlanda. – Står man bara längst bak och klagar händer inget. Så resonerade Meddy, Marie-Louise, Johan och Anders och väckte sin klubb ur törnrosasömnen. En ”massa petande” i deras arbetsscheman tände gnistan.

Månadens medlem
”Jura är inte jätteförtjust i andra människor, men dem hon känner har svårt att förstå att hon ens kan upplevas som skräckinjagande”, säger Moa om Jura.

Ett oslagbart jobb för en ”hundnörd”

Bevakning. – Om man har ett stort hundintresse är väktaryrket oslagbart. Det säger Moa Petersdotter som alltid har med sig sin hund på jobbet. Jura är nämligen väktarhund.

Hallå där!

Åsa Alvetjärn

…snart 50 år och journalist, som ska ombilda sig till lastbilschaufför. Hur kommer det sig?

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Månadens avdelning
Det här är gänget på avdelningskontoret i Skövde: Jerry Walthéreson, Marko Juvonen, Ulf Nordenberg och Jarmo Nevala. Foto: John Antonsson

Nu satsar de lite extra på taxibranschen

Skövde-Borås. Transport avdelning 17 satsar på att växa och att få flera förtroendevalda på arbetsplatserna. Nu med en särskild satsning på taxibranschen.

Månadens medlem
Uppskattad medarbetare och maratonlöpare. Möt skyddsvakten Kaveh Tiba. Foto: Pernilla Ahlsén

”Mitt mål är att springa 100 maratonlopp”

Prisad. Kaveh Tiba arbetar som skyddsvakt på Arlanda och utsågs till ”Årets kollega inom säkerhetsbranschen” på den stora branschmässan Skydd 2022. Transportarbetaren har träffat en medlem som uppskattas av medarbetarna – och har som mål att springa fem maratonlopp om året.

Hallå där!

Thomas Belvén

… sopgubbe som körde hushållssopor i Vallentuna när snöovädret slog till i veckan.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud och avtalsrådsveteran från Trollhättan.

Månadens klubb
Patrik Sundström, huvudskyddsombud och ordförande, och Örjan Jansson, kassör i klubben, vill se framåt. Men utan att tiga om de tidigare stora arbetsmiljöproblemen vid Södertälje hamn. Foto: Lilly Hallberg

Lika villkor för alla en hjärtefråga

Södertälje hamn. Strävan efter rättvisa och jämlikhet är grunden. För facket i Södertälje hamn har det varit flera tuffa år med svåra arbetsmiljöproblem. Stämningen har dock blivit bättre, enligt klubben – men mycket arbete återstår.

Hallå där!

Sven Sawatzki

…från avdelning 17 Skövde-Borås som har jobbat på ett helt nytt sätt inför avtalsrådet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transports hållning mot SD står fast

8 frågor. Efter valet är SD landets näst största parti och ingår i blocket som ska styra Sverige. Hur påverkar det Transports hållning gentemot partiet? Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson ger svar.