Hallå där!

Nora Lööw och Moa Nygren

… som går fordonsprogrammet med transportinriktning på Uppsala yrkesgymnasium Jälla och skriver ett arbete om jämställdheten i transportbranschen. Varför gör ni det?

Nora Lööw och Moa Nygren går fordonsprogrammet med transportinriktning på Uppsala yrkesgymnasium Jälla. och skriver ett arbete om jämställdheten i transportbranschen. Foto: Privat
Nora Lööw och Moa Nygren. Foto: Robin Nielsen

– Vi ville se hur det stod till med jämställdheten i branschen. Det är ju ett mansdominerat yrke och vi vet att det ofta är ett väldigt grovt språk, speciellt mot tjejer, säger Nora Lööw.

– Många tjejer har fått stå ut med nedlåtande kommentarer. Det

har varit så länge, men bara för att det alltid har varit på ett sätt så betyder det inte att det är rätt. Det måste bli bättre, säger Moa Nygren.

Hur har ni gått till väga?

– Vi har intervjuat två unga kvinnor som är ganska nya som yrkeschaufförer, en åkeriägare och en tjej som är chaufför och har varit i branschen lite längre. Och så har vi intervjuat en kille som är chaufför också för att kunna jämföra deras erfarenheter med varandra, säger Moa.

– Vi frågade dem om hur de blev bemötta när de kom in i företaget där de jobbar, av kunder och av förare på andra åkerier, säger Nora.

Vad visade intervjuerna?

– Att det kan vara ganska olika men att det finns stora problem i branschen och att tjejerna har blivit utsatta för både små och stora grejer, medan killen aldrig hade blivit utsatt för något, säger Moa.

– Många tjejer blir sexualiserade på byggen och får taskiga kommentarer om att de inte kan köra eller om sina kroppar. Hon som hade jobbat lite längre hade varit med om väldigt mycket grejer. Det visar verkligen hur dåligt det är. Men vi lärde oss också att det har blivit bättre, även om det är långt kvar, säger Nora.

På vilket sätt har det blivit bättre?

– Folk har blivit mycket mer mottagliga för att tjejer kör lastbil nu. Det blir ju allt vanligare och det är många åkerier som söker tjejer och det är bra. Det ser vi ju även här på skolan att det blir fler och fler tjejer för varje årskurs. Men det är fortfarande många som blir förvånade över att vi ska bli lastbilschaffisar och säger ”du som är så liten”, säger Nora.

– Men vem som helst som har rätt kunskap och teknik kan väl köra lastbil, det har inget med kön eller storlek eller hur man ser ut att göra, säger Moa.

Ni tar snart studenten. Vad vill ni jobba med när ni är klara?

– Vi vill köra lastbil! Sedan får vi se vad det blir för inriktning, säger Nora.

– Det vore roligt att vara på ett bygge där man träffar mycket andra människor, så att man inte är själv hela tiden, säger Moa.

Hur har det här arbetet påverkat er syn på branschens framtid?

– Det har fått oss att bli mer engagerade och vilja stå upp och ta fajten om någon säger något nedsättande, säger Nora.

– Det är jätteviktigt att säga ifrån, även om det inte gäller en själv, för så ska ingen behöva ha det på jobbet. Det är viktigt för att fler tjejer ska våga söka sig till den här branschen, säger Moa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Göran Cederfjärd:
    11 mars, 2022

    Bra där, det behövs fler kvinnor med skinn på näsan som vägrar att ta skit från chefer, manliga kollegor och kunder.

    Nu hoppas jag bara att VI inom Transportarbetareförbundet kan ge er det stöd och kompetensutveckling NI kommer att behöva för att INTE tystna.

    #STARKATILLSAMMANS 👊

Lästips:

Adel Huskanovic

…lastbilschaufför, som levererat två ton ufo-material till ufo-arkivet i Norrköping.

Två av tre i styrelsen för sektion 1: Fredrik Nilsson Hjert och Per Lindvall, grannar på Rud i Karlstad. I bakgrunden Fredriks dotter Amanda, 9 år.

Största yrkessektionen i Värmland ser framåt

Åkeri, terminal och miljö. Olika jobb med lastbil förenar medlemmarna i Värmlandsavdelningens sektion 1 – yrke spelar här större roll än hemort. Det finns fördelar med det, enligt styrelsen som har många tankar om hur sektionen ska växa och få fler aktiva.

5 tycker till om förarbristen

Enkät. Hur lockar man fler till chaufförsyrket? Transportarbetaren har frågat fem yrkesförare.

Hallå där!

Adel Huskanovic

…lastbilschaufför, som levererat två ton ufo-material till ufo-arkivet i Norrköping.

Hallå där!

Anita Johnsson

…från Transports hamnavdelning i Syd- och Västsverige, som har bjudit in kvinnliga hamnarbetare från hela landet till en två dagars nätverksträff i Trelleborg.

Kultur
Elinor Torp har skrivit om arbetsmiljö och arbetslivskriminalitet i många år och har gett ut flera böcker på ämnet. Förra året debuterade hon som skönlitterär författare. Foto: Pernilla Ahlsén

”Den svenska arbetsmarknaden har blivit ett paradis för kriminella”

Arbetsliv. I reportageboken Vi, skuggorna beskriver journalisten Elinor Torp hur vi har fått ett laglöst arbetsliv där människor från fattiga länder jobbar i Sverige under slavliknande förhållanden. Exploateringen pågår överallt. – Och transportbranschen är ett värstingområde, säger hon.

Månadens sektion
Två av tre i styrelsen för sektion 1: Fredrik Nilsson Hjert och Per Lindvall, grannar på Rud i Karlstad. I bakgrunden Fredriks dotter Amanda, 9 år.

Största yrkessektionen i Värmland ser framåt

Åkeri, terminal och miljö. Olika jobb med lastbil förenar medlemmarna i Värmlandsavdelningens sektion 1 – yrke spelar här större roll än hemort. Det finns fördelar med det, enligt styrelsen som har många tankar om hur sektionen ska växa och få fler aktiva.

Månadens medlem
Efter jobbet är det dags att ge alla djuren mat och vatten. Lite närhet och kel brukar också vara välkommet. Lotta Svenssons föräldrar och bröder hjälper ofta till med djuren. En stor hjälp är också de privatpersoner som skänker burar och hö till henne. Foto: Sven Rosell

Lotta tar hand om övergivna kaniner

Djurvän. Lotta Svensson driver ett omplaceringshem för kaniner och gnagare. Hos henne får djur som dumpats eller farit illa ett hem, mat och kärlek tills de hittar en ny ägare. Lotta kombinerar sitt engagemang för djur som har det svårt med jobbet som lastbilschaufför.

Hallå där!

Jamie Svensson

…som jobbar som taxichaufför i Varberg. Varför är det så svårt att locka folk till taxibranschen?

Månadens klubb
Terry Jonker och Hasse Ahlberg, två av sex ordinarie i SAS-lastarnas klubbstyrelse på Arlanda. Övriga är Samir Eriksson, vice ordförande, Jonas Bodell, huvudskyddsombud, och ledamöterna Conny Petrini, och Sebastian Reinemar.

Kaos är granne med klubben

SAS Ground Handling Arlanda. Kökris på terminalen, pandemi, permitteringar och personalbrist – de senaste åren har varit tuffa för all markpersonal. Samtidigt vet lastarna i SAS klubb på Arlanda sitt värde. Och att både jobbet och det fackliga uppdraget kräver mer än starka muskler.

Kultur
Özz Nûjen är aktuell i Riksteaterns nypremiär av pjäsen Laika. Och han är mycket glad över att möte publiken igen.

Äntligen är publiken tillbaka!

Föreställning. I pjäsen Laika gestaltar Özz Nûjen bargästen som ingen vet vem det är. Är han en sanningssägare eller rent av Jesus? Frågan ställs på sin spets, vems perspektiv är gällande?

Månadens medlem
Väktaren Stefan Hessman är natur- och fotokonstnär och har ställt ut sina bilder flera gånger.

”Alla människor kan hamna utanför”

Fotoutställning. I sitt jobb som väktare möter Stefan Hessman ofta människor som har det svårt. En av dem är Janne som har varit hemlös i 15 år. Janne bjöd in Stefan, som också är fotokonstnär, att dokumentera hans liv i hemlöshet. Det resulterade i en fotoutställning som visades i Heliga Trefaldighets kyrka i Gävle i somras.

Hallå där!

Christer Thynell

... som för fjärde året i rad uppmuntrar alla yrkesförare att skänka en krona per körd mil under september till Barncancerfonden.

Hallå där!

Christer Karlsson

…engagerad i pensionärsklubben för avdelning 9 och som ska vara entrévärd på Transports kongress i Örebro den 26–30 augusti.

Månadens medlem
Efter sommaren är Elina Matinlompolo klar med sin förarutbildning. ”Det har varit jättekul”, säger hon.

Elina lämnar macken för förarhytten

Nystart. Med en mamma och farmor och farfar som alla jobbade på bensinstation, var det självklart för Elina Matinlompolo från Luleå att också hon skulle välja den vägen. Men efter 16 år på macken är det dags för något nytt. I höst börjar hon jobba som lastbilschaufför.

Någon flytt till Stockholm blir inte aktuell om Joakim Borg blir invald för Socialdemokraterna i riksdagen. Han stannar i sin valkrets, Västmanland. Foto Kristina Sjöberg

”Det finaste man kan göra är att hjälpa andra”

Mötet. Vad är det som gör att vissa engagerar sig för att hjälpa andra? Transportarbetaren ställde frågan till Joakim Borg, ombudsman i Transports Västeråsavdelning och partipolitiskt engagerad i Socialdemokraterna.

Möte med makten
Ida Gabrielsson, vice ordförande i Vänsterpartiet, jobbar sällan från sitt arbetsrum. Hon sitter ofta nere hos partiordförande Nooshi Dagostar. Här intervjuas hon av Transportarbetarens John Antonsson. Foto Ylva Sundgren

Än är V inte färdiga med pensionerna

Val 2022. Helt plötsligt vill alla partier höja pensionen. Det är Vänsterpartiets förtjänst, om du frågar Ida Gabrielsson, partiets talesperson för pensionsfrågor. – Vi ställde kravet och vägrade att vika ner oss. Nu pratar alla om höjd pension, säger hon.

Kent Källqvist. Foto: Christina Ahlund

Lönen efter jobbet en vinst för V

Politisk kommentar. Säga vad man vill, men Vänsterpartiet har verkligen tagit taktpinnen när det gäller lönen efter jobbet, pensionen. Det som i höstas målades ut som orimligt dyrt ter sig rätt billigt när partier av alla kulörer fjäskar för pensionärerna med löften om mer pengar. Och det är rätt.