Ledare. Shyssta villkor och kollektivavtal och en qr-kod med Ansök nu som lovar en genomsnittslön på 180 kronor per timme. Det budskapet har Foodoras rosa mopedboxar haft. En sanning med modifikation.
Foodora har kollektivavtal med Transport för den del som gäller cykel- och mopedbud. Men andra delar inom Foodora, som Foodora Market, har däremot inget kollektivavtal. TV4 och Dagens PS har granskat arbetsvillkoren på Foodora Market och berättat om hur temperaturerna i butikerna – eller kanske rättare sagt lagren – stigit uppemot 35 grader. Och om timlöner så låga som 123 kronor. Om underbemanning och trasiga AC.
Budskapet på boxarna var vilseledande reklam ansåg Sveriges Konsumenter, som lämnande in en anmälan till Konsumentverket. Det är inte bara vilseledande reklam. Det är också ett hån mot alla de arbetare som kämpar för rimliga villkor.
Det är lätt att tro att vi kommit längre. Att kollektivavtal och rimliga villkor är en självklarhet i Sverige. Men gång på gång ser vi företag som försöker runda spelreglerna. Och dessutom vinna på det. Till exempel inom serviceresor: färdtjänst, sjukresor och skolskjutsar. Här handlar det inte bara om transporter, utan om trygghet för äldre, sjuka och barn. Ändå tilldelas uppdrag till företag som inte följer branschens kollektivavtal.
Det är inte rimligt att offentliga medel – dina och mina skattepengar – går till aktörer som konkurrerar med sämre villkor. Det är inte bara osolidariskt, det är även farligt. För när arbetsvillkor pressas nedåt, påverkas också säkerheten, arbetsmiljön och i slutändan kvaliteten på tjänsten.
Att det blir farligt när tider pressas ser vi även i andra branscher. Tragiska olyckor inom renhållningen där arbetare förolyckats efter att ha stått på steget bakpå sopbilen då den rullar. Livsfarligt. Förbjudet hos flera svenska renhållningsföretag sedan början av 2000-talet. Ändå så görs det. Varför? Ja, inte tror jag att man står där för att vara cool. Nä, det är nog pressande scheman som är boven i dramat.

