Utbildning och utveckling av arbetsmiljön förblir Tyas grundpelare även i framtiden, säger nya vd:n Sigalit Slutbäck.
Close
Utbildning och utveckling av arbetsmiljön förblir Tyas grundpelare även i framtiden, säger nya vd:n Sigalit Slutbäck.
Close

”Miljöperspektivet blir stort i våra branscher”

Ny chef. För ett år sedan visste hon inte vad Tya var. I oktober tog Sigalit Slutbäck över som högsta chef i yrkes- och arbetsmiljönämnden för transportbranschen.

1. Vad ser du som den stora framtidsfrågan för transportbranschen i Sverige?

– Vi står inför jättestora förändringar. Självkörande bilar är en av dem, som kan vara både ett hot och en möjlighet. Vi vet inte om det innebär fordon utan förare – eller om förarna finns kvar i hytten, men gör något annat.

– Den nya tekniken kan också utnyttjas för att skapa andra arbetstillfällen i branschen. Och det är vår sak att vidareutbilda folk till det nya.

2. Branschen skriker efter chaufförer både i dag och på några års sikt. Hur ska nya grupper lockas?

– Vi måste visa ungdomar och nyanlända vad vi har att erbjuda. Att transporterna är samhällets nav, att våra yrken är nödvändiga.

– Unga vill ha en sund arbetsmiljö. både fysiskt och psykosocialt, så det måste vi jobba med. Det är en utmaning, men vi i branschen behöver se till att den är inkluderande – både när det gäller kön, etnicitet och HBTQ. Tya har dragit i gång ett projekt om detta.

3. Känner du dig klämd mellan å ena sida facket och chaufförer och å andra sidan arbetsgivarorganisationer och åkare?

– Näe, inte ännu i alla fall. Här i Tya har de en gemensam agenda, och vårt uppdrag är att skapa den bästa lösningen.

– En sundare arbetsmiljö kan betyda olika för parterna … men det är egentligen samma sak ur olika perspektiv. Facket vill att arbetsmiljön ska fungera så att chaufförerna och andra transportarbetare håller fram till pensionen, och för företagen betyder dålig arbetsmiljö att de tappar medarbetare.

4. Det var åkeribranschen. Finns det andra framtidsfrågor?

– De flesta branscherna har en stor utmaning i att rekrytera. Gummi är en av dem. Där är den intensiva perioden när alla ska byta däck på en gång ett arbetsmiljöproblem som är kopplat till lagen om vinterdäck. Som jag ser det skulle en förändring av lagen behövas, så att däckbytarna får en mer human arbetsbelastning och bättre arbetsmiljö.

5. Vad är och gör Tya om tio år?

– Oj, en svår fråga. Vi måste ha ett öga mot omvärlden. Miljöperspektivet blir stort i alla våra branscher.

– Självklart kommer vi att hantera andra arbetsmiljöfrågor än i dag, annars skulle vi ha misslyckats. Men utbildning och utvecklingen av arbetsmiljön förblir våra grundpelare, och de hänger ihop.

6. Har du några nya utbildningar på gång?

– Vi utvecklar ett par kurser på däcksidan. Och när det gäller risken att välta ska vi digitalisera en utbildning för att fler ska kunna göra den.

7. Är skyddsombudens kris en fråga för Tya? Enligt en LO-rapport har Transports skyddsombud det tufft. Många hindras i sitt uppdrag, en hel del trakasseras och fem procent har utsatts för hot eller våld.

– Vårt stora bidrag är att utbilda skyddsombuden för att stärka deras roll. Vi uppmuntrar också företagen att skicka arbetsledare och skyddsombud tillsammans till våra pam-kurser (praktisk arbetsmiljöutbildning).

8. Till sist, hur blir en personalare och chefsutvecklare vd i Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd?

– Jag kommer från NCC, där jag var nära arbetsmiljöorganisationen. Det finns en yrkesnämnd även i byggsektorn, så jag var bekant med begreppet.

– Och det är otroligt läckert för mig som jobbat med HR-frågor att komma till ett ställe där personal och utbildning är själva kärnfrågan!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

En god arbetsmiljö bör alla få ha

Ledare. Inom Transport är det många arbetsplatser som är mansdominerande. En yrkeskår där det börjar synas en skillnad är lastbilschaufförer. Tya:s skolledarrapport som släpptes den 21 februari visar att det aldrig har varit så många tjejer som velat bli just lastbilschaufförer som nu. Det ser de genom antal sökande till gymnasieskolans transportprogram.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.