ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Medlemmarna ska inte behöva oroa sig

Ordförandeord. Det är svårt att skriva en krönika utan att först beröra den rapportering som har varit runt vårt förbund i olika medier. Jag vill börja med att säga att jag är ledsen att våra medlemmar ska behöva uppleva detta ännu en gång.

Samtidigt är jag stolt över vårt internationella arbete och det jobb som vi gjorde bland 2 500 deltagare på den internationella kongressen i Singapore.

Men självklart ska medlemmarna aldrig behöva oroa sig över vad vi använder förbundets resurser till. Som förbundsordförande finns inget viktigare för mig än medlemmarnas förtroende och jag ger mig inte förrän det är återupprättat. Jag har själv tagit initiativ till en översyn av verksamheten som ska ske helt utan min och övriga förbundsstyrelsens ledning.

Viktig seger

Ordning och reda i åkerinäringen är utan tvekan Transports största fråga. Det har det varit i många år. Däri ligger framför allt att komma tillrätta med den olagliga inrikestrafiken från låglöneländer i Europa, som dumpar villkor och äventyrar trafiksäkerheten på svenska vägar genom att använda sig av kryphål i det europeiska regelverket. Vi vet att detta är något som företag i Sverige systematiskt har utnyttjat med berått mod.

Ett sådant företag är Ikea och det har vi haft en dialog med dem om. Länge. Nu har den burit frukt. I min senaste ordförandekrönika berättade jag att vi hade frusit dialogen med Ikea för att det aldrig hände något. Det var mycket fint snack men ingen verkstad.

Ikea är inte bara Sveriges största transportköpare utan även global jätte och därför var det här en oerhört stor fråga på kongressen i Singapore. För mig är det uppenbart att det beslut som sedan kom från Ikea var ett resultat av ett internationellt samarbete och internationella påtryckningar.

Ikea har nu meddelat Transport att man avser att gå ut till alla sina transportörer som kör inrikes (regelbundet) i Sverige och kräva att de tecknar kollektivavtal med Transport eller har kollektivavtalsliknande villkor. Dessutom kommer Ikea inte att acceptera rena cabotageupplägg för inrikestrafik. Det är en enormt viktig seger i den här frågan och jag måste säga att jag tycker att det är modigt av Ikea eftersom det också kommer att ställa oerhört stora krav på efterlevnaden.

Mobilitetspaketet

Men detta var bara en, visserligen stor, transportköpare. Nu gäller det att fler visar samma mod och framför allt samma ansvar som Ikea. Det är det enda rimliga. Ingen kan längre låtsas som om de inte vet hur det går till på svenska vägar. Åtminstone inte med hedern i behåll.

När det gäller roten till detta, vilket är en rad EU-direktiv, så kommer jag i skrivande stund direkt från ett möte med infrastrukturminister Tomas Eneroth där vi har diskuterat mobilitetspaketet. Han ville ha vår syn på det som håller på att arbetas fram i Bryssel.

Mobilitetspaketet handlar bland annat om hur EU-parlamentet vill se de nya reglerna för utstationering inom transportsektorn, kör- och vilotider och cabotage. Jag är fullt medveten om att detta kräver internationella kompromisser och att vi inte kommer att få hela önskelistan. Men jag är lika fast bestämd att ta varje tillfälle i akt att föra fram vad som är viktigt för våra medlemmar och att inte ge upp förrän vi är så nära det bara går att komma.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Vart är vi på väg inom LO och politiken?

Ordförandeord. Frågetecknen runt framtidens LO och framtidens socialdemokrati har blivit allt fler och svaren tyvärr allt färre den här hösten.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transport avvisar LAS-uppgörelse i LO

Arbetsrätt. Majoriteten i LO:s styrelse beslutade på tisdagskvällen att ingå i en uppgörelse om LAS med arbetsgivarparten. Svenska Transportarbetareförbundet är ett av fyra LO-förbund som sa nej till försvagning av arbetsrätten i utbyte mot stärkt omställningsstöd.

Budbilar på Kungsgatan i Stockholm. Foto: John Antonsson

Rapport: Arbetarna betalar för fri frakt

Arbetsvillkor. E-handeln har exploderat under pandemin. I en ny rapport menar Transport tillsammans med Handels och Seko att det är arbetarna som får betala priset för boomen. – Utvecklingen tvingar fram dåliga arbetsvillkor, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

På spaning efter den väska som flytt

Ledare. Om knappt ett år håller Svenska Transportarbetareförbundet kongress. Det känns stort och viktigt. Väl medveten om att historien aldrig upprepar sig, människor alltid, tänkte jag lyfta något viktigt för mig. Handväskan. Eller rättare i dag, axelremsväskan.

Vart är vi på väg inom LO och politiken?

Ordförandeord. Frågetecknen runt framtidens LO och framtidens socialdemokrati har blivit allt fler och svaren tyvärr allt färre den här hösten.

Klimatkonferensen Cop26

Framgång eller misslyckande

Rapport. I november möttes världsledare i Glasgow för toppkonferens om klimatet, Cop26. Ulf Jarnefjord, under många år regionalt skyddsombud på Transports Göteborgsavdelning, var på plats. Här skriver han själv om mötet – om fackligt samarbete, om miljöhot och svårigheter att nå resultat. Läs hela rapporten här:

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Och barnen då?

Samhällsbärarna. ”Det dånar uti rättens krater / snart skall uppbrottets timma slå!” Kanske är det som det sjungs i Internationalen? Barnmorskorna vill i vart fall inte längre, chaufförsbristen är monumental med hundratusentals vakanser i Europa och brist på tusentals förare i Sverige.

Syndensberg – om att ge ut en egen bok

Böcker. Det sägs att varje människas liv är en roman, en sanning som yttrats så många gånger att den nästan blivit en floskel. Tur är det dock att inte alla människor skriver romaner för redan nu kommer det ut 15 000 boktitlar varje år i Sverige.

Räddad av världens uslaste lastbil

Arbetsmiljö. Vilken är den viktigaste komponenten i en lastbil? Hjulen, flaket/vändskivan? Eller motorn, växellådan och hytten? Javisst, de är viktiga annars lär inte bilen funka. Men det allra viktigaste? Jo så klart förarstolen!

LAS – om detta måste vi prata

Debatt. Lagen om anställningsskydd betyder också att vi vågar gå samman på arbetsplatserna och organisera oss fackligt. När man läser förslag till förändring av turordningen så vet vi att det kommer att drabba de som är sjuka lite för ofta, de som säger ifrån, de som chefen inte riktigt tycker ”passar in”.

Kissnödiga män och kvinnor

Även färdtjänstförare måste få kissa!

Insändare. Nu får det vara nog! En färdtjänstförare, vi kan kalla honom ”Gustavsson”, talar om för facket att han ringt Beställningscentralen (BC), hos Region Örebro Län, för att meddela att han behöver en paus för han var så kissnödig att det gjorde ont. Svar: Det går inte.

LAS-förändringarna bryter mot det fackliga löftet

Debatt. Att LAS-förändringarna var dömda att gå i stöpet säger sig självt, när man läser det fackliga löftet. Vad det beror på kan de lärda få tvista om. En sak är klar, alla förbund kan inte se förändringen som en förbättring.

Återupprätta respekten för kroppsarbetet

Debatt. I den historiska romanen "Varvsslammer" beskriver författaren Aino Trosell med stor värme arbetet på varven i Göteborg.

Vi borde tala om det

Ledare. Brunt är inte en färg som andra. I politiska sammanhang i Sverige har hetaste modefärgen hösten 2021 sedan länge ett helt annat symbolvärde. Står för rasism, exkludering, unken nationalromantik och blodsmystik.

Chaufförsbrist och ellastbilar

Ordförandeord. Häromdagen träffade jag en åkare som provar en helt elektrisk tung lastbil. Han var uppe i Stockholm för att träffa energiminister Anders Ygeman och klaga på den bristfälliga laddinfrastrukturen och bristen på el, i framför allt södra Sverige.

Bländande ljus ett arbetsmiljöproblem

Insändare. Ta bort alla bländande ljus i transportbranschen och bli mer effektiv! Forskning visar att man blir trött och stressad av felriktad arbetsbelysning och bländande ljuskällor.

Se åt vänster först!

Ledare. Mansplaining. Smaka på ordet. ”Man” ihopbakad med engelskans ”explain” (förklara) – nytt ord, gammal företeelse. Är övertygad om att vi alla någon gång känt oss drabbade, oavsett kön: Någon förklarar något på ett nedlåtande och drygt vis, i en kombination av övertro på sin egen kunskap och ointresse för den andras.