Många lastbilschaufförer riskerar höga böter

Minst 100 000 yrkeschaufförer saknar fortfarande den fortbildning som blir obligatorisk om ett par år. Eftersom många avvaktar riskerar det bli brist på utbildningsplatser. Nu börjar det att bli ont om tid för att hinna med alla. De förare som fortsätter köra utan Yrkeskompetensbevis (YKB) riskerar böter.

– Väntar alla till sista året blir det svårt att hitta utbildningsplatser och prislappen kommer troligen att gå upp. Det är verkligen hög tid för YKB, säger Anders Jonzon, YKB-ansvarig på TYA.

Enligt uppskattning från TYA (Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd) finns det omkring 120 000 lastbilschaufförer och omkring 25 000 busschaufförer som omfattas av de nya reglerna.

– Men sannolikt är den siffran i underkant. Många chaufförer jobbar bara en dag här och där och det kan säkert röra sig om ytterligare 100 000 personer om man räknar med alla dessa deltidsförare också, säger Anders Jonzon.

– Alla dessa chaufförer ska fortbildas för att få YKB. Senast den 10 september 2015 ska bussförare vara utbildade och ett år senare lastbilschaufförerna. Annars riskerar både förare och arbetsgivare böter. Exakta bötesbelopp är inte fastställda ännu, men det handlar troligtvis om flera tusenlappar.

– Men av lastbilschaufförerna har än så länge bara ett litet fåtal, omkring 1 500 personer, utbildat sig, säger Anders Jonzon.

”Endast en tredjedel av all chaufförer ligger i fas”
TYA har endast statistik för de chaufförer som har slutfört utbildningen och eftersom många troligtvis har påbörjat den men spridit ut det över flera år är siffran så låg.

Reglerna är gemensamma för hela EES-området och Transportstyrelsen beviljar inga undantag. Kursen omfattar totalt 35 timmar och kan delas upp i olika tillfällen.

– Större företag med en personalorganisation har planerat det här bättre än många mindre företag. Vår uppskattning är att bara omkring en tredjedel av chaufförerna ligger i fas som det ser ut idag.

De företag som ”ligger i fas” har alltså påbörjat utbildning och kommer, enligt TYA:s uppskattning, hinna klart till 2016 utan problem.

Inga dispenser ges
Det finns flera skäl till att vänta med utbildningen. Beviset gäller i fem år från avslutad utbildning så ju tidigare man genomfört fortbildningen desto tidigare måste man utbilda sig igen. Arbetsgivare som utbildar sina anställda chaufförer riskerar att de byter arbetsgivare, vilket alltså också kan vara en anledning till att avvakta.

– Dessutom är det säkert många som tror att detta bara är en fluga och att det kommer att finnas möjlighet till dispenser. Men så är det alltså inte.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.