Ledare

Man får städa upp sin egen skit

Ordförandeord. Transportarbetareförbundet tar alltid strid för sina medlemmar när striden måste tas. Vi som är medlemmar i förbundet har detta som en naturlig del av förbundets DNA, våra utbildningar präglas av detta och våra anställda och förtroendevalda fostras in i detta.

Det finns en gammal myt som säger att ”Transport alltid säger nej och inte klarar av att kompromissa”.

Det är möjligt att det kan stämma och uppfattas så ibland. Personligen tycker jag att det är en överdrift. Vi säger möjligen nej till en hel del – dock alltid med en god motivering och nästan alltid med ett konstruktivt motförslag som alternativ lösning.

Framför allt säger vi nej till saker som vi ser skulle påverka våra medlemmar negativt, vilket måste ses som en av våra absoluta huvuduppgifter.

För de flesta av oss är det kanske inte nödvändigt att reflektera vidare över detta. Tyvärr påminns jag lite då och då i mitt arbete, särskilt när fler parter än vårt förbund finns på arbetstagarsidan.

I LO är vi mitt uppe i en diskussion om att eventuellt begära fortsatta förhandlingar om anställningsskyddet, las. Frågan rör både las och våra arbetsmarknadsförsäkringar.

Metalls och Kommunals svek mot oss övriga tolv LO-förbund innebär att vissa frågor sannolikt måste lösas på försäkringssidan. Det har jag full förståelse för. Men att LO och vi övriga tolv förbund ska vända ut och in på oss själva för att reda ut det två förbund gjort i hemlighet – för att gynna sina egna medlemmar – det förstår jag verkligen inte. Särskilt inte på las-området.

Det oroar mig också att jag får känslan av att LO-ledningen är beredd att gå väldigt långt för att lösa mer än det nödvändiga runt las och försäkringsfrågorna.

Det pratas väldigt mycket om att det kan bli värre. Att det kanske måste bli mörkare innan det blir ljusare och att man inte kan vinna alla strider.

Det skär i mitt Transporthjärta att vissa verkar tycka att man bara ska ta strider man vinner och att halvdåliga kompromisser är bättre än att ta en kamp där utgången inte är förutsägbar.

Min övertygelse säger i detta fall det motsatta. Det kan aldrig vara eller bli Transports sak att lösa det som januariavtalet och Metall och Kommunal ställt till genom en dålig kompromiss. Det är den som ställt till med eländet som ska lösa det!

Man får helt enkelt städa upp sin egen skit.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kjell Strömstedt:
    28 april, 2021

    Helt rätt,låt Kommunal och IF Metall ta fram både dammsugare och skurmopp.

  2. Gert Sandström:
    28 april, 2021

    Mycket bra skrivet, håller med till 100 procent.

  3. Ingemar E L Göransson:
    28 april, 2021

    Absolut rätt, Tommy! Låt Kommunal och If Metall själva reda ut vad deras svek ställt till. F ö man kan aldrig vinna en strid om man hela tiden ska komprimissa för kompromissen sak.
    Mvh Ingemar E L Göransson, tidigare Transportmedlem

Lästips:

Collage första maj 1899, 1917 och 2014

Osäker framtid för första maj

Arbetarrörelsen. Internationalen, röda fanor och tal om vägen mot ljuset, inför tusenden på stadens stora torg. Eller streamat genom Facebook? Förstamaj-firandet genomförs i år åter digitalt, på grund av pandemin. Frågan är om det innebär slutet på historien om Rörelsens egen helg.

David Ericsson. Foto Jan Lindkvist

Diktaturen som alla älskar?

Davids krönika. Vid mina ändlösa körningar upp och ner genom landet noterade jag att det var ovanligt många ekipage med sjöcontainers på vägarna strax efter påsk. Helsingborgs godsbangård var också full av containertåg.

Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Individuella löner styrs av godtycke

Debatt. Hur är det möjligt att fortsätta med individuella löner? Trots detta har man fortfarande individuell lönesättning inom offentlig verksamhet.

Bannlys ackord på samhällsbetalda resor

Insändare. Låt oss gå samman i hela landet, lägga ner jobbet, samla ihop oss utanför riksdagshuset och ställa politikerna mot väggen. Det är sjukt att köra gamla, sjuka och skolbarn på ackord! Att det bara får fortgå år efter år.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto Jan Lindkvist

Diktaturen som alla älskar?

Politik. Vid mina ändlösa körningar upp och ner genom landet noterade jag att det var ovanligt många ekipage med sjöcontainers på vägarna strax efter påsk. Helsingborgs godsbangård var också full av containertåg.

Klarna skor sig på fattiga

Skuldfälla. De flesta känner nog till inkasso- och finansbolaget Klarna. Dess historia från några studenter på Handelshögskolan som fick en idé, till ett företag med miljardomsättning är inget annat än en framgångssaga.

Sveket

Corona. Problemet med att få covid-19 är inte att sjukdomen i sig alltid är så farlig. Problemet är att det inte går att veta vart den ska ta vägen. Ska det bara bli en snabbt övergående förkylning? Eller något betydligt värre, sjukhusinläggning, syrgas och kanske mer eller mindre bestående men.

Kasta sten i glashus…

Ledare. Posten, numera Postnord, har fått ta mycket skit genom åren. En del är säkert motiverat, men det finns ändå skäl att nyansera bilden.

Ditt liv mäts i pengar

Debatt. Under de första månaderna när coronapandemin bröt ut stannade världen och Sverige upp. Med följden att arbetsplatsolyckorna minskade och antalet människor som dog på sitt arbete minskade kraftigt. 2020 såg ut att bli ett bättre år än på tio år.

Kamp enda vägen ut ur gig-träsket

Ledare. I februari tecknade Transport ett kollektivavtal för Foodoras uppåt 2 200 cykel- och mopedbud. Uppgörelsen kom efter en kampanj där förbundet värvat hundratals bud som medlemmar.

Otroligt mycket står på spel framöver

Ordförandeord. Vi närmar oss så sakta uppstarten på en ny valrörelse, en valrörelse som troligen blir den viktigaste på väldigt länge.

En dom som väcker frågor

Ledare. Transport har inte rätt att utesluta aktiva sverigedemokrater. Den nyheten har väl nått de flesta vid det här laget.

Var stolta över att ni är chaufförer, tjejer!

Debatt. Jag blir sååå skogstokig! Läste i Transportarbetaren om den stackars tjejen som kämpade som kranbilschaufför och blev så illa bemött av både kunder och en del så kallade kollegor.

Debatt: Sexuella trakasserier
utanför

De tar inte sitt ansvar

Debatt. Transportarbetaren har tidigare skrivit om Josephine, som tvingades sluta på sin arbetsplats sedan hon anmält sexuella trakasserier. Nu skriver hon själv om den utsatta situationen som bemanningsanställd, en utsatthet som Josephine delar med allt fler unga på arbetsmarknaden.

Oseriöst agerande

Debatt / Facket kommenterar. Josephine var utlånad till ett kundföretag som utför tredjepartslogistik inom Transports organisationsområde. Hennes visstidsanställning avslutades, trots att Performiq samtidigt annonserade ut lediga tjänster på samma företag.

Vår bild en helt annan

Debatt / Arbetsgivarens genmäle. Vi beklagar djupt Josephines upplevelse under sin tid hos oss. Vi vill betona att vi på inget sätt vill förringa det hon upplevt – ingen ska behöva känna sig otrygg på sin arbetsplats. Som företag så står Performiq inte bakom någon form av kränkande behandling.

Vidrigt att skylla på pandemin

Debatt / Slutreplik. Performiq, ni vägrar att ta konsekvenser av era handlingar, vilket jag kan förstå. Ett erkännande av sanningen skulle se riktigt illa ut för er. Med största sannolikhet skulle fler än jag ifrågasätta om ni ska få fortsätta bedriva er verksamhet.

E-handeln väcker skamkänslor

Ledare. I kvällsmörkret svärmar de som stressade getingar i bostadsområdet. Bilar strajpade med namn som Best, Budbee, Bring, Foodora. Ibland är det privatbilar som stannar och män – nästan alltid män – i gympaskor kutar ut med travar av pizzakartonger eller frigolitlådor med thaimat.