Debatt

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Inom vägtransportsektorn vet vi att lastbilschaufförer utsätts för långa arbetstider, undermåliga löner och dåliga arbetsförhållanden. Oseriösa åkerier konkurrerar genom att chaufförer från andra EU-länder som kommer till Sverige och arbetar med lägre löner och obeskrivligt usel arbetsmiljö. Vilket leder till att företag som gör rätt för sig hamnar i en orättvis konkurrenssituation. Den osunda marknaden öppnar också upp för kriminella nätverk som utnyttjar chaufförers utsatthet.

Ett viktigt steg för att skapa ordning och reda på våra vägar togs i och med att det så kallade vägpaketet antogs förra mandatperioden. Det innebär att lastbilschaufförer som utför transporter i ett EU-land ska arbeta under det landets arbetsvillkor, vilket i Sverige innebär svenska lagar och kollektivavtal på svenska vägar. Men för att vägpaketet ska ha verklig effekt krävs regelbundna och utökade kontroller. EU-kommissionären måste därför sätta press på medlemsländerna att öka sina vägkontroller och stärka det gränsöverskridande samarbetet för att motverka fusk och lönedumpning. Detta gäller inte minst i Sverige som är i akut behov av en särskild yrkestrafiksinspektion för att kontrollera att reglerna följs på svenska vägar.

Vi har idag en situation där chaufförer vittnar om att åkerier som vill bryta mot de nya kör och vilotiderna genom att till exempel låta chaufförerna bo långa perioder i sina bilar väljer att åka över gränsen till Sverige för att bryta mot reglerna. Detta då risken att åka fast är försumbar i Sverige. Detta är en oacceptabel situation och något vi har ett egenintresse att rätta till. Men det innebär också att vi inte genomför EU:s gemensamma regler och kommissionen borde därför agera.

Den nya transportkommissionären har här en avgörande roll – att se till att befintliga lagar mot lönedumpning stärks och efterlevs.

Att EU-domstolen för ett par veckor sedan underkände kravet på att fordonen måste återvända till landet där de är registrerade var åttonde vecka gör att kommissionären också måste vara beredd att återkomma med ett nytt lagstiftningsförslag. Syftet med att fordon ska tillbaka till landet där de är registrerade är att få bort systemet med ett låglöneproletariat som driver runt på Europas vägar. Bedriver man permanent trafik i Sverige ska bilen registreras här, skatt ska betalas och svenska kollektivavtal ska följas.

Problemen med lönedumpning och undermåliga arbetsvillkor inom transportbranschen sträcker sig dock längre än vägtransport.

I flygsektorn ser vi hur stora flygbolag skapar dotterbolag för att kunna anställa personal till lägre löner och sämre villkor. Dessa kryphål i lagstiftningen gör att säkerhetskraven undermineras, samtidigt som tusentals arbetare hamnar i otrygga arbetsförhållanden. Den nya kommissionären behöver prioritera en förändring av den europeiska flygregleringen för att säkra rättvisa villkor och stärka flygsäkerheten.

På järnvägen vittnar 70 procent av tågpersonalen i Sverige om en ökning av hot och våld på arbetet. Samtidigt har järnvägsbolag minskat bemanningen, vilket gör att personalen får hantera fler uppgifter ensamma. När mer av järnvägstrafiken upphandlas av privata aktörer ser vi dessutom att villkoren ofta försämras.

Den nya transportkommissionären bör garantera att relevant lagstiftning ses över och förstärks för att skapa en trygg och hållbar arbetsmiljö på våra järnvägar.

Rättvisa arbetsvillkor inom transportsektorn handlar ytterst om säkerhet – både för de anställda och för resenärer. Vägar, flyg, sjöfart och järnväg utgör pulsådrorna i den europeiska ekonomin och vår gemensamma vardag. Om vi tillåter att transportanställda pressas till bristningsgränsen riskerar vi inte bara deras välmående, utan även säkerheten på Europas vägar..

EU måste sätta arbetare i centrum för politiken och säkra rättvisa arbetsvillkor i transportsektorn. Den nya transportkommissionären har en unik chans att skapa förändring som gör skillnad för arbetarna, för rättvisan och för säkerheten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Robert Savela och Ulf Karlander. Foto: Privat

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Berättelsen om Willi Betz

Davids krönika. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet.

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.