Transports ordförande Lars Lindgren.
Close
"Jag kan inte tänka mig att sluta arbeta i maj nästa år när jag fyller 60", säger Transports ordförande Lars Lindgren.
Close

Lindgren kandiderar igen

Om precis ett år håller Transport kongress. En het fråga är vem som ska leda förbundet nästa period. Transports nuvarande ordförande, Lars Lindgren, ställer upp för omval. Kruxet är att han fyller 60 och det råder tvist ifall han kan väljas på nytt. – Om det finns hinder går det säkert att lösa, säger Lindgren.

Kongressen hålls vart femte år och är Transports högsta beslutande organ. Valen är en viktig punkt på dagordningen. Kongressen väljer bland annat förbundsstyrelse och ny ledning – det vill säga personer till det verkställande utskottet (vu).

Antalet vu-ledamöter har varierat genom åren. Just nu är det tre personer:

  • Lars Lindgren, förbundsordförande.
  • Tommy Wreeth, förbundskassör.
  • Markus Pettersson, förbundssekreterare.

Om kongressen håller fast vid nuvarande ordning ska tre personer väljas även nästa gång.

Det stora frågetecknet rör ordförandeposten. Lars Lindgren har redan gått ut med att han kandiderar för ytterligare en femårsperiod.

Haken är pensionsåldern. Lindgren anställdes som lokalombudsman i Helsingborg 1994, under en tid då ombudsmän i de flesta fackförbund fick generösa pensionsvillkor – 60 år.

Efter hand har pensionsåldern höjts i Transport och den är i dag 65 år för majoriteten av ombudsmännen. Bara ett tiotal av omkring 70 personer har kvar 60 eller 62 som pensionsålder.

Mot bakgrund av det – och utvecklingen på arbetsmarknaden i stort – tycker Lars Lindgren att det är naturligt om ombudsmän väljer att jobba vidare.

– För egen del känns det som att jag har mycket kvar att ge. Jag kan inte tänka mig att sluta arbeta i maj nästa år när jag fyller 60. Jag fortsätter gärna som förbundsordförande i stället för att ta jobb någon annanstans.

– Man kan kanske undra varför jag i så fall inte reagerade över pensionsåldern när jag anställdes för mer än 20 år sedan. Men jag kom från ett jobb som utlandschaufför. Det var slitigt och 60 år kändes rimligt då. Det var ungefär så länge som många av våra medlemmar stod pall i arbetslivet.

Lindgren har informerat både förbundsstyrelsen och förbundsrådet om planerna. Det ledde till en lång diskussion i styrelsen. Efter ett möte där verkställande utskottet (vu) inte deltog kom styrelsen fram till slutsatsen att förbundets nuvarande regler och praxis inte tillåter att vu-ledamöter som uppnått den tänkta pensionsåldern väljs om.

Gerhard Wendt är regionalt skyddsombud i Malmö och har
suttit i förbundsstyrelsen sedan 2003. Han bekräftar ordförandefrågan diskuterats ingående bland de tio övriga ledamöterna:

– Vi granskade förbundsrådsprotokoll, förbundets stadgar och trygghetsavtalen som gäller för vu-ledamöterna. Slutsatsen blev att Lars Lindgren inte kan väljas om, inte med nuvarande regler och praxis.

Lars Lindgren ser inget formellt hinder. Men om det finns tycker han att det finns skäl att klargöra vad som ska gälla för alla ombudsmän och vu-ledamöter:

– Förbundets linje har länge varit att det ska finnas så få valbarhetshinder som möjligt. I dag snackar alla om att vi måste vara beredda jobba längre. En tung facklig uppgift är förstås att säkerställa att våra medlemmar i så fall orkar till 67 år, många är ju utslitna redan före 65.

– Lagen är glasklar. Redan 2001 kom en ändring i lagen om anställningsskydd som ger alla rätt att jobba kvar till 67. Det är en bestämmelse som fack och arbetsgivare inte kan avtala bort.

– Jag har bestämt mig för att kandidera. Men jag har ingen prestige. Blir jag inte vald på kongressen reser jag mig och går.

Om det finns valbarhetshinder kan en kongress ändra reglerna, ifall det kommer sådana förslag. Förbundets stuveriavdelning 1 har redan deklarerat att man vill ha Lars Lindgren som ordförande även nästa kongressperiod.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.