Ordförandeord. Hösten kommer smygande och det innebär nya utmaningar både för oss inom Transport och LO-familjen.
För vår del ska kollektivavtalen för ”flyget på marken” förhandlas i september. Det brukar vara rejält utmanande. Samtidigt är vi välorganiserade och starka på flygområdet, vilket i sig innebär att vi har styrkan om det behövs.
En minst lika stor utmaning i höst, och i förlängningen även under 2026 och 2027, är att LO via samordnade förhandlingar ska försöka lösa frågan om arbetstidsförkortning på ett bra sätt för alla förbund. Jag ser en del rejäla svårigheter med samordningen mellan industrin och tjänstesektorn. Det handlar om att vissa redan i dag har arbetstidsförkortning och att andra saknar.
Hur sedan lagstiftningen ska se ut framöver – om parterna på arbetsmarknaden hittar en lösning – blir även det en rejäl utmaning i framtiden.
Men jag ser också ett stort värde i samordning via LO gällande arbetstidsförkortningen, under förutsättning att LO lyssnar och tar hänsyn till alla sektorers olika förutsättningar. Om industrin i vanlig ordning tillåts att diktera villkoren samtidigt som tjänstesektorn bara ”åker med” och får tacka och ta emot smulorna, då kommer arbetstidsfrågan att gå käpprätt åt helvete. Det är något jag rädd för.
Till sist är det med glädje jag får skriva att vår egen aspirantutbildning av ombudsmän kör i gång efter årsskiftet. Är du fackligt driven och brinner för Transport så sök utbildningen! Det var så det började för min del 1997.

