Close
Instruktören Joakim Wallgren hjälper en förstaårselev i praktiksalen på Aircraft Academy of Sweden vid Arlanda.
Close

Lärlingsutbildning vid Arlanda banar väg för flygjobb

Flyg. Joakim vill bli flygmekaniker. Anton, Lovisa och Andrew siktar på flygtekniker men Solyana drömmer om att bli pilot. De går alla på Arlandagymnasiets flygteknikprogram och får en stor del av sin undervisning och praktik i SAS underhållshangarer vid Arlanda.

– Nej, skiftnyckel använder vi inte! Vet ni inte vad det ska vara för verktyg så kom och fråga mig.

Noel Toscano tar en ficklampa till hjälp. Foto Justina Öster

Instruktören Joakim Wallgren surrar mellan förstaårseleverna som jobbar i små grupper i en praktiksal i SAS-hangaren, bortom Arlanda. Ralf Vargenstein och Omar Mubarak har fått varsitt instruktionsblad med engelsk text. De står med huvudena tätt ihop över en jetmotor, som på plats förser flygplanet med el och luft.

– Vi ska ta bort startmotorn och inspektera om det finns några problem, säger de.

Några andra elever hojtar till och Joakim Wallgren lyser upp:

– Bra, nu har ni gjort en finding.

Taki Konduk, Joakim Wallgren, Ralf Vagenstein och Omar Mubarak i praktiksalen. Foto: Justina Öster

Det står för en anmärkning, något som behöver upptäckas och åtgärdas.

Andrew Loos jobbar vid ett annat bord. Han gillar att meka och vill bli flygmekaniker.

– Jag tycker det är kul att jobba under press. Det ger adrenalin, att man måste fixa grejer rätt snabbt. Jag hade vänner som gick här så jag tänkte att jag kunde testa utbildningen.

Vid SAS-hangarens grind 1 får eleverna, precis som resenärerna, gå genom en säkerhetskontroll. En badge, elektronisk nyckel, ger tillträde till olika lokaler i de myllrande gångarna som passagerarna aldrig ser. För Transportarbetarens reporter krävs en ledsagare, Juan Villar Moya, som alla kallar ”Sjuan”.

Han jobbade som flygtekniker i många år, men är nu instruktör för eleverna på företaget Aircraft Academy of Sweden som håller i praktik och flygundervisning på Arlanda.

Noel Toscano och Viggo Holmgren samarbetar. Foto: Justina Öster

Kärnämnen, som svenska, engelska och matematik, läser studenterna som valt att gå lärlingsutbildningen på Arlandagymnasiet i Märsta, utanför Stockholm. De mer teoretiskt inriktade kan välja utbildningen förlagd på skolan. Men fullgången praktisk utbildning ger certifikat och öppnar dörren för arbete som flyg- och helikoptermekaniker.Den som vill kan sedan plugga vidare till flygtekniker, flygplansplåtslagare, ingenjör eller pilot.

Solyana Desale vill bli pilot. Foto: Justina Öster

Zeb Kentkuran Glindell har rast. Han går sitt andra år och älskar atmosfären vid Arlanda. Han blev flygintresserad redan som liten och önskar att all undervisning skulle ske i hangaren. Där pågår det dagliga underhållsarbetet av plan som körs in och ut efter små eller stora kontroller, nära inpå studenterna. Under tredje läsåret har de praktik under ledning av en handledare.

Zeb flyger så ofta han kan i en cockpit-simulator hemma på datorn.

– Jag har över 1 500 loggade flygtimmar och vill bli pilot eller flygledare efter att jag gjort lumpen.

Solyana Desale har ihop med Lovisa Tjärnberg tagit plats i förarsätet på skolans fysiska och alldeles nyinvigda cockpit-simulator, en Airbus A320. Det känns precis som att lyfta från startbanan och flyga när den går i gång, tycker de. Som barn fick Solyana höra att kvinnor inte kan bli piloter. Men efter att hon kom till Sverige 2018 vill hon förverkliga sin dröm, bli pilot, flygingenjör eller rymdtekniker. På fritiden segelflyger hon.

– I årskurs två går fem tjejer och sex i årskurs tre. Jag trodde jag skulle bli ensam, men i ettan har en massa tjejer börjat. Det är jättekul!

Lovisa Tjärnberg gillar att ”sitta och skruva och pilla”. Foto: Justina Öster

Lovisa kan inte tänka sig att jobba på kontor. Hon vill bli flygtekniker.

– Jag tycker om att sitta och skruva och pilla, ha olika arbetsuppgifter varje gång jag kommer till jobbet. Och jag har alltid varit nattmänniska så skiftarbete passar mig. Vi mekar med riktiga grejer från flygplan som propellrar och landningsställ på skolan, men nu längtar jag efter att komma ut på praktik.

Natnael Ghirmay och Anton Jonsson har slagit sig ner i soffan på det estländska flygbolaget Xfly där de går som lärlingar.

Natnael Girmay och Anton Jonsson praktiserar hela årskurs 3. Foto: Justina Öster

– Flera av morsans vänner jobbar på SAS fick jag veta efter att jag börjat och jag gillar att resa. Det är intressant att se hur flygplan tillverkas och fungerar. Jag går ut första juni, då hoppas jag få jobb som flygmekaniker. Sen kanske jag pluggar vidare till flygtekniker, säger Natnael.

Han var inte beredd på att läsa fysik och tycker inte att han har någon praktisk användning av ämnet i jobbet. Bland de särskilda flygämnena han läst ingår ellära, digital teknik, materiallära, underhållsteknik och aerodynamik. Svåra i början men det lättade efter några månader, tycker Natnael.

Branschen ropar efter flygmekaniker, tekniker och plåtslagare och klasskamraten Anton lockades av att kunna få jobb efter gymnasiet.

Solyana Desale spanar in all elektronik i cockpit-simulatorn. Foto: Justina Öster

– Jag har alltid tyckt att det praktiska är roligare än det teoretiska, har mekat lite moppe och motorcykel och brukar vara med farsan och kolla på honom när han fixar. Är väl hyfsat händig. Det är kul att vara med och meka på Xfly. Vi brukar läsa mejlen när vi kommer hit och se vad vi ska göra, om det varit problem med något flygplan.

Anton har sökt jobb på SAS och hoppas få arbeta något år innan han söker till en flygteknikerskola. Den här förmiddagen har porten hakat upp sig till hangaren, så bolaget får inte in några plan för översyn. Men framåt eftermiddagen går porten i alla fall upp och Natnael Girmay och Anton Jonsson får sitt uppdrag – motorn på ett CRJ900-plan behöver tvättas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ryanairplan i luften

Ryanair satsar men inte på Skavsta eller Bromma

Flyg. Lågprisbolaget Ryanair startar tio nya rutter från Sverige. Satsningen görs efter att regeringen gett besked om slopad flygskatt.

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?