Kryssa nummer 10 för ordning och reda på vägarna

Debatt. På söndag är det sista chansen att rösta i valet till Europaparlamentet. Det är ett viktigt val för Transports medlemmar.

Parlamentet beslutar i frågor som påverkar vår vardag och vårt arbetsliv. EU sätter även ramarna för nationella beslut. En fråga med tydlig koppling mellan nationell och europeisk nivå är åkerinäringen.
Dagens reglering och kontroll av transportmarknaden är otillräcklig. Tio år av borgerligt styre i EU:s institutioner och åtta år i Sverige har skapat en konkurrenssituation som främjar missbruk, kriminalitet och social dumpning. Oseriösa åkeriföretag kan härja fritt på den inre marknaden, på bekostnad av arbetstagarnas löner och villkor, seriösa åkeriers konkurrenskraft, trafiksäkerheten och miljön.

De åkerier och chaufförer vi träffat under valrörelsen vittnar om en vardag som blir alltmer pressad och ohållbar. Många utländska förare tvingas vistas månader i sträck i sina lastbilar under odrägliga levnadsvillkor.

I den andra änden sätts svenska företag i konkurs när de inte längre klarar av att konkurrera. Stora speditörer handlar i dag upp transporttjänster för 70 kronor milen trots att de vet att det skulle krävas det dubbla om man ska gå runt med svenska löner och arbetsvillkor.

Den moderatledda regeringen har under snart åtta års tid konsekvent vägrat att göra något åt situationen. Med stöd av Moderaterna i Europaparlamentet har EU-kommissionen aviserat ett borttagande av EU:s så kallade cabotageregler, som tillåter tre inrikestransporter under sju dagar i ett annat EU-land.

Moderaterna vill alltså lösa problemet med den olagliga trafiken genom att göra den laglig. Detta skulle rasera hela den svenska åkerinäringen. Frågan kommer att avgöras av det parlament som vi nu ska rösta fram.

Vi behöver socialdemokratisk politik i både Europaparlamentet och riksdagen för att kunna skapa ordning och reda på våra vägar. Socialdemokraterna har föreslagit följande åtgärder:

•Frys de nu gällande EU-reglerna för cabotagetrafik i kombination med striktare kontroller. Ingen vidare avreglering ska göras.

•Krav på internationella frakthandlingar som styrker att trafiken är laglig.

•Klampning av fordon, så att man kan garantera att böter och sanktionsavgifter betalas – dessa ska dessutom höjas kraftigt för att fungera avskräckande.

•Mer resurser till polisen för kompetensutveckling och för samordning med andra myndigheter vad gäller kontroll av regelefterlevnaden.

•Införa ett beställaransvar i alla led.

•Införa en holländsk modell med krav på tillsvidareanställda förare i åkeriföretagen.

•Införa ett socialt protokoll i EU:s fördrag som garanterar att fackliga fri- och rättigheter har företräde framför ekonomiska vinstintressen på den inre marknaden.

Bedrivs det inrikestrafik i Sverige ska bilen registreras och skatter betalas här. Svenska löner och arbetsvillkor enligt kollektivavtal ska gälla för de anställda chaufförerna.

Både upphandlande myndigheter och speditörer måste ta ett gemensamt ansvar för de arbetsvillkor som råder i det företag som i slutändan utför transporten.

Det är dags för en aktiv politik både i Sverige och EU för att vi ska få en transportmarknad som kombinerar goda arbetsvillkor, hög trafiksäkerhet och minskad miljöpåverkan.

Det är självklart att även utländska företag ska få köra på våra vägar men det är lika självklart för oss att det ska vara på samma villkor för alla i Sverige.

Gå och rösta i valet till Europaparlamentet och kryssa nummer 10 på Socialdemokraternas lista!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Insänt logga

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.

Johan Danielsson (S) i Europaparlamentet september 2024.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Magnus Falk. Foto: John Antonsson

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.