Klimatkrisen ställer nya krav

Krönika. När detta skrivs ska den Europeiska Transportarbetarefederationen, ETF, inleda sin kongress. Ett hundratal transportfack samlas i Berlin för att diskutera hur man ska förhålla sig till alla de svårigheter och kriser som Europas arbetare drabbats av under det senaste årtiondet. De återkommande finanskriserna har lett till skyhög arbetslöshet och EU:s åtstramningspolitik verkar mest göra ont värre.

Utvecklingen är djupt oroande och vi vet att det krävs verkliga krafttag för att utveckla gemensamma och solidariska metoder för att bryta den destruktiva utvecklingen.

Det kan te sig motsägelsefullt att den långsiktigt mest svårhanterliga av alla kriser, klimathotet, faktiskt kan erbjuda öppningar för att utveckla en mer rimlig politik i såväl EU som Sverige. Klimathotet är i grund och botten en global fråga som måste finna globala lösningar. Dessutom har problemen, i första hand, skapats i de rika länderna, men får sina svåraste konsekvenser i de fattiga.

Det åligger oss i den rika världen att utveckla klimatsmart teknik som minskar utsläppen hos oss, men också gör det möjligt för fattiga länder att utveckla välstånd utan ständigt växande utsläpp av klimatgaser.

Utmaningen är närmast ofattbar. Den innebär att det mesta av dagens produktion, och dagens transportsystem, måste förändras radikalt.

Det förändringskravet gör klimatfrågan till en facklig fråga av högsta rang. Vi i Transport vet att transportsystemen står för över 30 procent av de svenska utsläppen. För att ändra på den saken krävs mängder av investeringar i järnvägar och ny teknik, men också nya system för transportstyrning och logistik.

En klimatsmart transportnäring präglas av begrepp som samordning, långsiktighet och ansvar. Det är en ordning som står i skarp kontrast till den kaosartade och sönderdumpade åkerimarknad som vi sett utvecklas under de senaste 20 åren.

Klimatkrisen ställer nya krav och framtiden avgörs av vår förmåga att av bygga en fossilfri produktion och fossilfria transportlösningar.

I den processen försvinner mängder av jobb. Men samtidigt tillkommer massor av nya arbetsuppgifter när verksamheter, steg för steg, ställs om i mer långsiktigt hållbara banor.

I detta ligger också något hoppfullt och positivt: Att klimatfrågan gör det möjligt och nödvändigt att ta itu med det kortsiktiga och ohållbara marknadskaos som präglar så stora delar av västvärldens ekonomier.

Klimathotet ställer krav på ansvar där demokratiskt valda politiker på alla nivåer återtar makten över samhällsutvecklingen. I den processen måste också fackföreningar engagera sig och lyfta fram begrepp som ”hållbara jobb”, ”grön tillväxt” och ”trygghet i förändring”.

Insikten att klimatfrågan är så viktig att den kan bryta den förödande åtstramningspolitiken, växer nu i den europeiska fackföreningsrörelsen. I Transport har vi utvecklat ett brett studie- och informationsmaterial kring klimathotet och dess konsekvenser. Jag hoppas att du som medlem tar del av materialet (det finns på Transports hemsida) och diskuterar frågan med dina arbetskamrater. Med kunskap och vilja kan vi sedan påverka förändringen så att den blir så konstruktiv som det bara är möjligt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Många människor är samlade på en gata för att protestera.

Hamnarbetare i Italien strejkar för Gaza

Internationellt. Medan det europeiska transportarbetarförbundet mobiliserar mot folkmordet i Gaza, går de italienska transportarbetarna redan ut i strejk till stöd för den drabbade befolkningen. Stridsviljan är stor och fackförbundet följer noga vad som händer med hjälpflottan som är på väg till Gaza.

Johan Danielsson (S) i Europaparlamentet september 2024.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.