Ulf Jarnefjord har en bakgrund i Transport och jobbar med klimatfrågor för Europafacket, Etuc.
Close
Ulf Jarnefjord har en bakgrund i Transport och jobbar med klimatfrågor för Europafacket, Etuc.
Close

”Klimatanpassningen kommer påverka alla”

Klimat. Budskapet från FN:s klimatpanel är glasklart: nu måste utsläppen ner fort. Annars kan vi vänta oss två graders uppvärmning med ödesdigra konsekvenser. I Sverige kommer mer än en tredjedel av klimatutsläppen från transporter.

I början av augusti släpptes en ny klimatrapport från FN:s klimatpanel IPCC. Den befäste ytterligare att vi redan nu är inne i varmare tider. Forskarna och experterna bedömer att människan redan har höjt jordens temperatur med 1,1 grad sedan industrialiseringen startade.

Om vi fortsätter i samma takt som i dag är vi uppe i 1,5 grads höjning någon gång mellan 2030 och 2052.

Vid 1,5 graders temperaturhöjning kommer allt från höjda havsnivåer till ännu fler skogsbränder vara den nya verkligheten. Men det är ändå ett klart bättre scenario än för två graders uppvärmning, vilken anses vara det varmaste mänskligheten tros klara av att anpassa sig till.

Noll utsläpp 2050

För att klara ”bara” 1,5 graders uppvärmning skriver IPCC att mänskligheten måste minska klimatutsläppen med 45 procent av 2010 års nivå till och med 2030 och runt 2050 ska det vara netto noll utsläpp. I praktiken innebär det väldigt lite utsläpp, och de oundvikliga utsläppen ska köpas med nya tekniker som exempelvis koldioxidlagring.

– Man ska ha klart för sig att de flesta av oss läser sammanfattningen. Den har förhandlats fram politiskt. Mycket av det som står i den stora rapporten är betydligt dystrare.

Så säger Ulf Jarnefjord, han är transportare med bakgrund som regionalt skyddsombud i Göteborg. Han har bland annat jobbat med klimatprojekt för Transport, LO och jobbar med klimatfrågor på Europafacket Etuc. Han har deltagit i alla klimattoppmöten i över ett decennium.

Skeptisk

Ulf Jarnefjord är skeptisk till att vi klarar att hålla oss under 1,5 graders uppvärmning. I forskarnas scenario förutsätts att vi dels minskar våra utsläpp i rasande fart, dels utöver det måste nya teknologier som inte är färdigutvecklade för storskalig användning komma på plats.

– Det blir allt mer tydligt att man måste göra något väldigt radikalt för att minska utsläppen. Mycket mer radikalt nu än om man börjat i slutet av 1980-talet när alla fakta först presenterades. Nu talar vi om en utsläppsminskning på mellan 7 och 15 procent per år.

Varför anser du att det är en fråga facket ska engagera sig i?

– Det är enorma förändringar vi står inför och de kommer att påverka alla människor. Särskilt alla arbetare som jobbar i den fossildrivna industrin. Inte minst transportarbetarna. I Sverige kommer nära en tredjedel av alla utsläpp från transportsektorn och den måste bli helt fossilfri. Dessutom behöver de onödiga transporterna minska. Det som är förbundens viktigaste uppgift är att se till att fossiljobben ersätts med andra bra jobb och det är det som är utmaningen. Att det ska få ske på ett rättvist sätt. Jag har själv träffat polska kolgruvearbetare. De har lån precis som vi och deras jobb får inte bara försvinna utan måste ersättas av andra.

Fler jobb

Enligt Ulf Jarnefjord kan en omställning med mindre klimatutsläpp leda till fler jobb. Han pekar på utvecklingen i norra Västerbotten och Norrbotten som exempel.

– Men att det blir fler jobb innebär inte automatiskt att de blir schysta. Där har fackföreningsrörelsen en till uppgift att fylla.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Medina Bajric. Foto: Justina Öster

Hon sparkades efter 43 år

Flyg. – Jag är inte densamma. Medina Bajric gör en gest mot hjärtat. Såret. En dag kallades hon in till chefen. När porten slog igen bar Medina 43 år med sig hem. I två kassar.

Faksimil "Securitas förfalskade covidintyg"

Skyddsombud stoppas av tystnadsplikt

Bevakning. Transports skyddsombud har länge känt sig motarbetade av Securitas och Microsoft i Gävle. Nu har samtliga valt att lämna sina uppdrag. Fackets regionala skyddsombud får heller inte göra skyddsrond på techjättens serverhallar – omfattande sekretess sätter stopp i grinden.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Väktare, ryggtavla. Foto: Justina Öster

Fusk med streckkoder kan kosta dig jobbet

Bevakning. Efter några uppdagade fall vill Transports bevakningsombudsman Jerker Nilsson stämma i bäcken. Han varnar väktare och annan bevakningspersonal: – Läs av streckkoderna med din handenhet. På plats. Fusk kan kosta dig jobbet.

Risken för backningsolyckor med sopbilar skulle minska om soprummen inte låg i områden där det är mycket människor i rörelse. Det anser Mikael Wahlberg, regionalt skyddsombud, och Elisabeth Jansson, lokalt skyddsombud.

Backande sopbil ledde till ännu ett dödsfall

Miljöarbetare. Ytterligare en dödsolycka har inträffat när en sopbil backade. Hade en infart varit tydligare markerad hade olyckan kunnat undvikas, anser Transports regionala skyddsombud i Örebro.

Skyddsombudens dag

Skyddsombuden räddar liv

Arbetsmiljö. Den här veckan infaller Europeiska arbetsmiljöveckan. Den 27 oktober uppmärksammas särskilt de som har uppdraget att bevaka arbetsmiljön, uppmärksamma brister på jobbet, minska riskerna och rädda liv – de fackliga skyddsombuden.

Faksimil

Skyddsombud stoppas av tystnadsplikt

Bevakning. Transports skyddsombud har länge känt sig motarbetade av Securitas och Microsoft i Gävle. Nu har samtliga valt att lämna sina uppdrag. Fackets regionala skyddsombud får heller inte göra skyddsrond på techjättens serverhallar – omfattande sekretess sätter stopp i grinden.

Transports lokal vandaliserad

Brott. Hamnavdelningens byggnad i Helsingborg har utsatts för omfattande skadegörelse. Stora stenar har kastats in i lokalen och de flesta fönster är krossade.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.