Kännbara böter för den som missar YKB

Tidsgränsen då alla buss- och lastbilschaufförer måste ha yrkeskompetensbevis (YKB) kryper allt närmare. Saknas beviset riskerar både förare och åkeri kännbara böter.

– Om åkarna inte tar tag i frågan måste de anställa chaufförerna agera själva. Företag som hoppas på dispens från YKB-kravet är fel ute, säger Transports ombudsman Ulf Persson.

Reglerna om yrkeskompetensbevis gäller för alla chaufförer som kör yrkesmässig trafik i EU. Redan i september 2015 måste bussförarna ha klarat av den obligatoriska fortbildningen och se till att ha beviset, YKB-kortet, med sig.

För lastbilschaufförer som jobbat några år i branschen är fristen satt till den 10 september 2016. Hos såväl myndigheter som arbetsgivare och fack finnas en oro över att många åkeriföretag dröjer med att sätta förarna i skolbänken.

– För fast anställd personal är det vår uppfattning att arbetsgivarna ska stå för utbildningen. I Transport är intrycket att de större åkeriföretagen sköter det här på ett bra sätt, säger Ulf Persson.

– Men i mindre åkerier ser vi en del problem. Många väntar i det längsta med att boka in de obligatoriska delkurserna. Risken är stor att företagen inte hinner klart till nästa höst.

Ulf Persson påpekar att chaufförerna också har ett ansvar. Om arbetsgivaren är saktfärdig eller tycks strunta i YKB-reglerna är det viktigt att den anställde själv  stöter på och begär en utbildningsplan.

– Om det ändå inte ger resultat måste chauffören kontakta Transport. Antingen fackklubben eller ett förhandlingsombud, om det finns ett sådant. Annars avdelningen, säger Ulf Persson.

Tidsgränsen – den 10 september 2016 – gäller för lastbilsförare som redan var yrkesverksamma när YKB-reglerna infördes 2009. För nyutbildade chaufförer började kravet gälla direkt och YKB blev en del av undervisningen på fordonsgymnasierna.

Effekten är att det redan nu finns förare där det första yrkeskomptensbeviset löpt ut.

Vad gäller om en förare fortsätter köra lastbil, utan beviset? Frågan går till Ted Montaigne, utredare på Transportstyrelsen:

– Den som över huvud taget inte genomgått utbildningen kommer att få dagsböter. Hur stora dagsböterna blir beror på inkomsten och avgörs från fall till fall av domstolen.

– Notera också att samma straff, dagsböter, väntar den som uppsåtligen anlitar en chaufför utan YKB-utbildning. Det är väl troligt att åkerierna fälls i domstol i en sådan process.

Enligt Ted Montaigne blir det böter också för chaufförer som klarat av utbildningen, men glömt kortet hemma. Här väntar en så kallad ordningsbot.

– Hur stor den blir vet jag inte.

Ryktet säger att en del åkare hoppas på dispens från Transportstyrelsen, när personalen inte hunnit genomgå utbildningen hösten 2016. Men den dörren är stängd, förklarar Ted Montaigne:

– När EU tog beslut om reglerna kunde länderna själva bestämma hur lång tid införandet skulle ta.  Det finns faktiskt ingen möjlighet för oss att ge dispens.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.