Instabee-koncernen vill teckna kollektivavtal

Arbetsrätt. Två av e-handelns största paketleverantörer Instabox och Budbee har slagits samman till koncernen Instabee. Koncernen har skrivit en avsiktsförklaring med Transport om att teckna kollektivavtal.

Instabee-koncernen kommer att avvakta vårens avtalsrörelse innan tecknandet. Planen är att  parterna ska skriva på ett kollektivavtal som täcker koncernens drygt 700 anställda chaufförer och terminalarbetare.

– Jag ser det här som ett första steg. Men ingenting är klart förrän de har skrivit på, säger Tommy Wreeth och fortsätter: 

– Med avsiktsförklaringen talar Instabee-koncernen om att man är beredd att teckna ett kollektivavtal. Det ligger ett nytt avtal och knackar på dörren, så jag har viss förståelse för att de vill invänta och se vart det tar vägen. 

Tommy Wreeth är noga med att påpeka att ingenting är undertecknat och att avtalet inte är på plats än. Men om allt går som det ska finns snart ett avtal på plats som ska gälla senast från och med den 1 oktober hösten 2023.   

Vägen fram till avsiktsförklaringen har varit lång.  

Transportarbetaren har tidigare berättat om det fackliga missnöjet när AMF, som förvaltar LO-arbetarnas pensionspengar, investerat i Budbee. Samtidigt har Transport fört diskussioner med Instabox i ungefär ett och ett halvt år.  

– Det har varit två olika resor. Budbee har tidigare varit ganska ointresserade av att teckna avtal. Instabox har varit mer öppna, de har ett bolag som är medlem i Transportföretagen och omfattas av avtalet. Sedan har det varit andra krafter med här och påverkat också. Troligen har AMF Pension, som investerare, och andra aktörer jobbat för att de ska teckna kollektivavtal, säger Tommy Wreeth.  

Finns det en rädsla för att kollektivavtalets kvalitetsstämpel också hamnar på underentreprenörer som inte följer kollektivavtalet? 

– Till att börja med ska avtalet skrivas på och vara på plats. Men jag är också glad att Instabee säger att det ska täcka alla anställda inom verksamheten i avtalsområdet. Vi ska inte gå på en mina där avtalet inte gäller anställda inom vissa organisationsnummer i deras koncern.  

– Det finns en tanke hos Instabee att ta ansvar för att underleverantörer på sikt ska ha kollektivavtal. Vi hoppas också att Instabee kommer att ha fler anställda och färre underleverantörer, säger Tommy Wreeth. 

Instabee om avsiktsförklaringen

Instabees kommunikationschef Anne Sonne svarar på våra frågor på mejl.

– Vi är nöjda och glada att kommunicera det här idag. Vi tar nu nästa steg mot ännu mer transparenta och tydliga villkor för våra medarbetare och uppskattar de konstruktiva dialoger vi har haft med Transport så här långt i processen.

Skulle ni säga att det här blir en stor förändring i ert sätt att driva företag? På vilket sätt?

– Just nu har vi ju undertecknat en avsiktsförklaring så det innebär inga förändringar i vårt arbete. Ingående av ett kollektivavtal kan påverka vissa delar i hur vi exempelvis planerar arbetet men vår bedömning är att det överlag blir relativt likt hur vi redan arbetar idag. Den stora fördelen ser vi i tydligheten i vad som gäller.

Varför inte bara skriva på avtalet med en gång?

– Transport befinner ju sig mitt i en avtalsrörelse så vi har kommit överens om att utgå från det nya avtal som just nu förhandlas fram.

Vilka förutsättningar har förändrats som gör att ni nu vill teckna kollektivavtal?

– Vi har kommit till en fas i vårt bolags utveckling då vi ser att det här är rätt steg att ta.

Investeraren AMF sa tidigare att de jobbar långsiktigt för kollektivavtal i de bolag de investerar i. Har AMF påverkat ert beslut?

– Vi har kontinuerligt en nära och bra dialog med våra stora investerare och sociala villkor är ett ämne som vi pratar om. AMF har funnits med på Budbees ägarlista och finns nu med i det nya bolaget, Instabee, men att vi nu tar det här steget med Transport är ett initiativ som helt kommer från bolagsledningen.

Finns en bild av hur lång tid det tar att ställa krav på kollektivavtal eller kollektivavtalsliknande villkor hos era underentreprenörer?

– Det är inget vi kan uttala oss om idag. Vår primära fokus är nu att driva vidare de pågående samtalen med Transport om vår egen personal, säger Anne Sonne.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transports hamnkonflikt inställd

Hamn- och stuveriavtalet. Konflikten mellan Transport och hamnbolagen ställdes in i sista minut. Det efter att parterna accepterat medlarnas förslag.

flygplan som lyfter

”Fara för säkerheten när kabinpersonalen inte får rast”

Flyg. Kabinpersonalen på flygbolaget Braathens people har svårt att hinna äta och få det måltidsuppehåll som kollektivavtalet ger dem rätt till. "Många tvingas jobba 9, 10 timmar utan rast. I förlängningen äventyrar det säkerheten ombord".

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Facket fick rätt i AD mot taxibolag

Arbetsrätt. Telepass har brutit mot taxiavtalet genom att inte betala övertidsersättning till två förare. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom. Arbetsgivaren har försökt komma undan genom en konstruktion med ett annat bolag, enligt Transports stämning.

Avtal 2025

Transports hamnkonflikt inställd

Hamn- och stuveriavtalet. Konflikten mellan Transport och hamnbolagen ställdes in i sista minut. Det efter att parterna accepterat medlarnas förslag.

Så kan skatten bli mer rättvis

Rapport. Beskattning på arbete behöver förändras för att klara välfärden och öka jämlikheten. Och det är dags att släppa myten om att sänkt skatt leder till fler jobb. Det är slutsatser i en översyn från tankesmedjan Arena Idé.

Avtal 2025

Därför tar facket strid om inhyrning i hamnarna

Konflikt. För tio år sedan använde ingen hamn i Sverige bemanningsbolag. I dagsläget är det 140 inhyrda stuveriarbetare, bara vid APM Terminals i Göteborg. Nu går Transport i konflikt för att minska bemanningen.

flygplan som lyfter

”Fara för säkerheten när kabinpersonalen inte får rast”

Flyg. Kabinpersonalen på flygbolaget Braathens people har svårt att hinna äta och få det måltidsuppehåll som kollektivavtalet ger dem rätt till. "Många tvingas jobba 9, 10 timmar utan rast. I förlängningen äventyrar det säkerheten ombord".

Avtal 2025

”Jag tycker inte att vårt krav är orimligt”

Kabinpersonal. En ledig helg i månaden, det är ett av de avtalskrav Transport går i konflikt för. – Jag har hunnit med att prova att jobba i flera olika yrken och i det här yrket får vi på tok för lite återhämtning, säger Fredrik Bägerfeldt som är ordförande på SAS Connects kabinklubb.

Nya vd i ledningen för DSV efter hopslagningen

Åkeri. Efter fraktbjässens köp av Schenker anställer DSV nu Tomas Johansson som ny vd i DSV Road i Sverige. Nya verkställande direktörer tillsätts också i de svenska divisionerna DSV Air & Sea och DSV Contract Logistics (tidigare DSV Solutions).

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Facket fick rätt i AD mot taxibolag

Arbetsrätt. Telepass har brutit mot taxiavtalet genom att inte betala övertidsersättning till två förare. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom. Arbetsgivaren har försökt komma undan genom en konstruktion med ett annat bolag, enligt Transports stämning.

Avtal 2025
Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Kabinkonflikt framflyttad

Konflikt. Konfliktåtgärder. Övertids och inhyrningsblockaden för kabinpersonalen har flyttats fram till den 26 maj.

Avtal 2025

Medlare utsedda i hamntvister

Konflikt. Statliga Medlingsinstitutet har utsett Anders Ferbe och Bengt Huldt att medla mellan Transport och Sveriges Hamnar om ett nytt hamn- och stuveriavtal. De kommer även att medla i tvisten mellan arbetsgivarorganisationen och Hamnarbetarförbundet.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Ny anläggning för att förstöra lustgastuber byggs

Miljö. 2024 samlade Renova in 40 000 lustgastuber i Göteborgsregionen och skickade i väg. Nu satsar miljöföretaget i stället på en egen anläggning där den miljöförstörande gasen bryts ner till kväve och syre, innan den släpps ut i luften.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.