Instabee-koncernen vill teckna kollektivavtal

Arbetsrätt. Två av e-handelns största paketleverantörer Instabox och Budbee har slagits samman till koncernen Instabee. Koncernen har skrivit en avsiktsförklaring med Transport om att teckna kollektivavtal.

Instabee-koncernen kommer att avvakta vårens avtalsrörelse innan tecknandet. Planen är att  parterna ska skriva på ett kollektivavtal som täcker koncernens drygt 700 anställda chaufförer och terminalarbetare.

– Jag ser det här som ett första steg. Men ingenting är klart förrän de har skrivit på, säger Tommy Wreeth och fortsätter: 

– Med avsiktsförklaringen talar Instabee-koncernen om att man är beredd att teckna ett kollektivavtal. Det ligger ett nytt avtal och knackar på dörren, så jag har viss förståelse för att de vill invänta och se vart det tar vägen. 

Tommy Wreeth är noga med att påpeka att ingenting är undertecknat och att avtalet inte är på plats än. Men om allt går som det ska finns snart ett avtal på plats som ska gälla senast från och med den 1 oktober hösten 2023.   

Vägen fram till avsiktsförklaringen har varit lång.  

Transportarbetaren har tidigare berättat om det fackliga missnöjet när AMF, som förvaltar LO-arbetarnas pensionspengar, investerat i Budbee. Samtidigt har Transport fört diskussioner med Instabox i ungefär ett och ett halvt år.  

– Det har varit två olika resor. Budbee har tidigare varit ganska ointresserade av att teckna avtal. Instabox har varit mer öppna, de har ett bolag som är medlem i Transportföretagen och omfattas av avtalet. Sedan har det varit andra krafter med här och påverkat också. Troligen har AMF Pension, som investerare, och andra aktörer jobbat för att de ska teckna kollektivavtal, säger Tommy Wreeth.  

Finns det en rädsla för att kollektivavtalets kvalitetsstämpel också hamnar på underentreprenörer som inte följer kollektivavtalet? 

– Till att börja med ska avtalet skrivas på och vara på plats. Men jag är också glad att Instabee säger att det ska täcka alla anställda inom verksamheten i avtalsområdet. Vi ska inte gå på en mina där avtalet inte gäller anställda inom vissa organisationsnummer i deras koncern.  

– Det finns en tanke hos Instabee att ta ansvar för att underleverantörer på sikt ska ha kollektivavtal. Vi hoppas också att Instabee kommer att ha fler anställda och färre underleverantörer, säger Tommy Wreeth. 

Instabee om avsiktsförklaringen

Instabees kommunikationschef Anne Sonne svarar på våra frågor på mejl.

– Vi är nöjda och glada att kommunicera det här idag. Vi tar nu nästa steg mot ännu mer transparenta och tydliga villkor för våra medarbetare och uppskattar de konstruktiva dialoger vi har haft med Transport så här långt i processen.

Skulle ni säga att det här blir en stor förändring i ert sätt att driva företag? På vilket sätt?

– Just nu har vi ju undertecknat en avsiktsförklaring så det innebär inga förändringar i vårt arbete. Ingående av ett kollektivavtal kan påverka vissa delar i hur vi exempelvis planerar arbetet men vår bedömning är att det överlag blir relativt likt hur vi redan arbetar idag. Den stora fördelen ser vi i tydligheten i vad som gäller.

Varför inte bara skriva på avtalet med en gång?

– Transport befinner ju sig mitt i en avtalsrörelse så vi har kommit överens om att utgå från det nya avtal som just nu förhandlas fram.

Vilka förutsättningar har förändrats som gör att ni nu vill teckna kollektivavtal?

– Vi har kommit till en fas i vårt bolags utveckling då vi ser att det här är rätt steg att ta.

Investeraren AMF sa tidigare att de jobbar långsiktigt för kollektivavtal i de bolag de investerar i. Har AMF påverkat ert beslut?

– Vi har kontinuerligt en nära och bra dialog med våra stora investerare och sociala villkor är ett ämne som vi pratar om. AMF har funnits med på Budbees ägarlista och finns nu med i det nya bolaget, Instabee, men att vi nu tar det här steget med Transport är ett initiativ som helt kommer från bolagsledningen.

Finns en bild av hur lång tid det tar att ställa krav på kollektivavtal eller kollektivavtalsliknande villkor hos era underentreprenörer?

– Det är inget vi kan uttala oss om idag. Vår primära fokus är nu att driva vidare de pågående samtalen med Transport om vår egen personal, säger Anne Sonne.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?