Slutreplik / Egenanställning

Ingen motsättning mellan att reda ut begreppen och förtydliga spelreglerna

Slutreplik. Det finns ingen motsättning mellan att reda ut begreppen och förtydliga spelreglerna på arbetsmarknaden. Tvärtom tror vi att tydliga spelregler till hög grad bygger på en korrekt och, i den mån möjligt, samstämmig begreppshantering. Det gäller självklart inte enbart Transport utan även Foodora, egenanställningsföretagen och alla andra som verkar på arbetsmarknaden.

Till att börja med tycks ett klargörande vara på sin plats: vi har inte ifrågasatt Transports avsikt med att pröva målet i fråga. Men en naturlig konsekvens av ett uppmärksammat och potentiellt prejudicerande mål är att begreppen som aktualiseras däri blir föremål för diskussion och granskning (eller hamnar ”under lupp”, om man så vill). Det vittnar även Mats H Anderssons replik om, då i stort sett hela texten ägnas åt att reda ut bemanning, egenanställning och förhållandet däremellan.

Likhetstecknet mellan egenanställning och bemanning faller på att Pay Salary inte är att betrakta som ett egenanställningsföretag. Pay Salary definierade förvisso i början felaktigt sin verksamhet som egenanställning, men deras verksamhet är att jämställa med ett bemanningsföretag. Pay Salary betraktas inte heller som ett egenanställningsföretag av Egenanställningsföretagens Branschorganisation. Och här har Andersson mycket riktigt en poäng att vi i branschen behöver fortsätta prioritera insatser som säkerställer att de som gör anspråk på egenanställningsformen efterlever riktlinjer för goda villkor och arbetsgivaransvar, vilket vi också betonade i vår första kommentar.

Även om vi i branschorganisationen inte delar alla slutsatser i Transports rapport ”App app app – se upp för diket!” som publicerades tidigare i år, är det tydligt att det också i Transports egen syn finns en tydlig distinktion mellan egenanställning och bemanning. För inte kan bemanning beskrivas som ett bekvämt alternativ ”för den person som önskar att frilansa, utan att för den delen behöva starta ett eget företag och hantera de administrativa bitarna”?

Egenanställning används ofta förbehållslöst som ett paraplybegrepp för alla typer av arbetsformer mellan i traditionell anställning och enskilda näringsidkare. Men faktum är att egenanställning lutar sig på specifika definitioner och avgränsningar på samma sätt som andra sätt att organisera arbete gör. Oförmågan, eller möjligen oviljan, att ge egenanställning motsvarande behandling blir problematisk då otydlighet kring begreppet riskerar att gå ut över Sveriges tiotusentals egenanställda, exempelvis i frågor kring arbetsmiljö och a-kassan.

En liknande tendens lyser igenom när Andersson benämner den ”alltmer osäkra uppdragsbaserade arbetsmarknaden”. Vad åsyftas? Är det plattformsekonomin, där det onekligen föreligger en hel del utmaningar? Eller är han fundamentalt emot att människor väljer bort den traditionella modellens satta ramverk, till förmån för mer självbestämmande och flexibilitet? Ska insinuationer om gamla tiders daglöneri tolkas som att allt arbete som sker inom ramarna för en musikkonsert, filmproduktion eller annat på förhand tidsbestämt intervall bör upphöra?

Vi delar ambitionen om att komma till bukt med oschyssta villkor och utnyttjande av maktställningar. Men vi tror alltjämt att vi gör den utvecklingen en otjänst om vi förlitar oss på svepande beskrivningar av arbetsmarknadens olika inslag, som öppnar upp för missförstånd och feltolkningar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.