Icas lagerarbetare vägrar lossa bilar med dubbla lastplan

Åkeri. På Icas centrallager i Helsingborg får lagerarbetarna inte gå in eller arbeta under upphissade lastplan på dubbeldäckare. Inte ens om planen är säkrade. Att chaufförerna som kör Ica-gods gör det är däremot okej för matjätten. Uppgifterna kommer från Icas egen personal.

– Mycket märkligt synsätt. Är inte chaufförernas liv lika mycket värda som lagerarbetarnas, undrar Martin Miljeteig, central arbetsmiljöombudsman på Transport.

Två chaufförer har kontaktat Transportarbetaren och berättat om Icas policy för den egna personalen. Tidningen har pratat med anställda och tidigare anställda lagerarbetare som bekräftar bilden.

För flera år sedan la Handels huvudskyddsombud Muzaffar Kahn ett skyddsstopp mot allt arbete under upphissade lastplan. Det kom efter flera olyckstillbud. Bland annat med ett lastplan som ramlat ner.

Kahn jobbar inte kvar på Helsingborgslagret i dag, men andra bekräftar att Ica accepterade stoppet och restriktionerna fortsatte att gälla.

– I min värld borde dubbelplanen inte finnas och jag ville egentligen ha ett stopp i hela branschen, säger Muzaffar Kahn. Jag drev frågan hårt, men fick till svar från Ica att jag bara företräder Handels medlemmar. Företaget gick med på att de inte skulle behöva jobba under upphissat gods.

– Så jag ställde mig upp på ett medlemsmöte och instruerade alla: ”Gå aldrig in under ett upphissat lastplan!”. Det spelade ingen roll om det hängde i vajrar eller var säkrat med låsklackarna.

En lagerarbetare som arbetar kvar säger:

– Samma regler gäller i dag. Vi lastar och lossar inga svenska lastbilar, de har alltid dubbla lastplan. Utländska går bra. De har inte dubbelplan.

Transportarbetaren har sökt Icas logistikchef i Helsingborg, Håkan Erlandsson. Tidningen har också mejlat texten och bett om en kommentar.

Den kommer via mejl och lyder:

”Säkerheten för våra medarbetare är av yttersta vikt för oss och vi ställer också säkerhetskrav på våra leverantörer. Våra riktlinjer är att medarbetarna på lagret bara ska arbeta där vi bär arbetsmiljöansvaret, om det inte är särskilt avtalat, exempelvis vid en utländsk leverans. Det gör att våra lagermedarbetare inte befinner sig på lastbilarna, oavsett om det är dubbeldäckare eller ej. Detta eftersom det är transportörens ansvar.”

Arbetsmiljöverket dröjer med granskning av dubbeldäckarna

Stina Flöjt är den arbetsmiljöinspektör som fått hand om 6:6a-anmälan från skyddsombuden på Tommy Nordberghs åkeri.

– Jag har inte hunnit titta på ärendet än. Jag har mycket att göra och har heller inte tillräcklig kunskap om de här fordonen, säger hon.

Den 30 augusti skickade Jimmy Nilsson och Kenneth Fransson en begäran om åtgärder till arbetsgivaren, Tommy Nordberghs åkeri. En kopia gick till Arbetsmiljöverket.

Skyddsombuden vill att företaget säkerställer att ingen chaufför hissar upp det rörliga lastplanet ovanför den nivå där låsklackarna finns.

Jimmy Nilsson och Kenneth Fransson begär också att åkeriet ska ordna så att det finns tillräckligt med utrymme att arbeta under upphissad last.

Stina Flöjt, inspektör på Arbetsmiljöverket, bekräftar att anmälan hamnat på hennes bord. Men hon kan inte svara på när ärendet ska behandlas. Stina Flöjt har heller inte undersökt hur många olyckor eller incidenter med ”dubbeldäckare” som finns registrerade i Arbetsmiljöverkets eget diarium.

Hon upprepar att tekniken med dubbla lastplan är komplicerad.

– Jag måste få med mig någon ut som har mer kunskap om de här fordonen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Thomas Laursen:
    7 november, 2019

    Kanske det borde anställas fler arbetsmiljöinspektörer...

Lästips:

Chauffören Vasile ville inte köra godset. Han ansåg inte att det var säkert och han saknade rätt utbildning. Efter 60 kilometer upptäckte han att spännbanden lossnat och att metallkonstruktionen började svaja. När han försökte lösa problemet fick han diskbråck.

Skulle du köra det här?

Åkeri. Den rumänske chauffören Vasile skadade ryggen när han försökte rädda en kollapsad lastsäkring. Företaget nekar till inblandning i skadan och säger att han är ute efter att hämnas. – Jag vet inte vad jag ska göra. Min läkare säger att jag inte får lyfta mer än två kilo. Jag kan inte lyfta min sexåriga son, säger Vasile.

Bea, sextrakasserad kranbilsförare

Fel hudfärg för kranbilsförare?

Åkeri. N-ordet. Blattehora. Apa. Fitta. Tillfrågad om vilka ”tjänster” hon erbjöd. Bespottad och skälld för att vara efterbliven. Kranbilsföraren Bea tvingades stå ut med grova sexuella och rasistiska trakasserier. Hon slog larm till arbetsgivaren. Och fick sluta på jobbet.

”Vårt uppdrag som fackförbund är att se till att arbetsgivarna säkrar arbetsmiljön för de anställda”, säger ombudsman Kent Christensen och regionala skyddsombudet Joakim Hejenstedt på Transports Dala-avdelning.

”Våra medlemmar ska inte utsättas för risker”

Transport. Knivbråk och stök. Tidningsbudet som omringades och rånades på sin bil blev droppen för Kent Christensen och Joakim Hejenstedt på Transports avdelning 88 i Borlänge. De började kontakta företagen med verksamhet i Tjärna ängar.

Avtal 2020

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtal 2020

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.