Close
Helsingborgs hamns sajt utsattes på måndagen för en attack, som gjorde att sajten låg nere en kortare tid. Hot av det här slaget har blivit vanligare sedan Ryssland inledde kriget mot Ukraina, enligt hamnansvariga. (GENREBILD)
Close
Kriget i Ukraina

Hot i skuggan av kriget

Hamn. Ryssland exporterar i dag mer olja än före anfallskriget mot Ukraina. En rysk skuggflotta rundar de sanktioner EU infört. Svenska hamnar har också flera gånger hackats, ett hot som ökat efter den ryska invasionen av grannlandet.

Bara under maj månad i år passerade nära 200 tankfartyg med rysk olja den svenska västkusten, rapporterar Göteborgs-Posten (GP). Fartyg som ofta är äldre och flaggade i länder utanför EU samt har oklara ägandeförhållanden. Klart är däremot att förhållandena gör det möjligt att sälja oljan till valfritt pris, i strid mot gällande sanktioner.

De sanktioner som den Europeiska unionen införde efter det ryska anfallet i februari 2022 är avsedda att slå mot Rysslands export av råolja, landets viktigaste exportprodukt: EU-länder ska bara serva olje­tankers så länge oljan säljs i länder som inte skrivit under sanktionerna och priset inte är högre än det tillåtna pristaket, i dagsläget 60 dollar per fat.

– Östersjöområdet är den stora supermotorvägen för rysk olja. Vi ser precis lika mycket trafik där som tidigare, säger Rysslandsexperten Craig Kennedy vid Harvard’s Davis Center i Cambridge i USA, till GP.

Craig Kennedy förklarar i tidningen att över 50 procent av Rysslands sjöfraktade olja fortfarande exporteras via Östersjön eftersom det inte finns tillgänglig infrastruktur för att rikta om flödet.

Men tillgången på fartyg är begränsad och Kennedy framhåller att Ryssland därför fortfarande är starkt beroende av fartyg från västländerna.

– Moskva letar desperat efter tankers som inte är försäkrade genom den internationella gruppen, då de fartygen vanligtvis kan transportera gods som är prissatt över pristaket utan att riskera lagliga eller kommersiella påföljder, säger Craig Kennedy.

Ryssland söker alltså fartyg som kan runda sanktionerna, försäkrade hos bolag med betydligt mindre transparens. Dessa fartyg kallas skuggartyg.

Tickande miljöbomb

Fartygen i den så kallade skuggflottan är inte en homogen massa men det finns vissa likheter. Frekventa byten av såväl namn som ägare och flaggstat är några, liksom oklara ägarstrukturer.

– I många fall är det nästintill omöjligt att endast utifrån den offentliga informationen som finns tillgänglig kunna avgöra vilka de slutgiltiga ägarna är, säger Craig Kennedy.

Tidningen GP har kartlagt samtliga oljefartyg som hämtat olja i ryska oljehamnar och sedan passerat mellan Danmark och Sverige under maj i år. Totalt rör det sig om 193 fartyg, vilket innebär att det i snitt dagligen passerar 6–7 fartyg med rysk råolja eller andra oljeprodukter utanför den svenska västkusten.

Av de nära 200 fartygen är mer än hälften av dem 15 år eller äldre, en ålder då en olje­tanker i regel börjar närma sig slutet av sin livslängd. Men bara i maj passerade ett 20-tal tankfartyg som var över 20 år gamla förbi Skagen.

Enligt experter som GP talat med utgör de äldre fartygens ökade närvaro ­utanför Sveriges och Danmarks kuster också ökade risker för miljökatastrofer.

Attacker mot hamnsajter

Sedan Ryssland inledde sin invasion av Ukraina har hot av olika slag ökat mot svenska hamnar. Ett exempel är överbelastningsattacker. Målet med dessa är att slå ut webbplatser och servrar för att göra dem obrukbara.

På måndagen hackades flera svenska hamnars sajter, bland annat Sundsvalls hamns och Helsingborgs hamnsajter. På sajterna finns bland annat all information för fartyg som ska anlöpa hamnarna.

Det är andra gången som Helsingborgs hamn utsätts för en sådan här form av överbelastningsattack. Denna gång kunde attacken snabbt avvärjas och sajten låg bara nere i tio minuter.

– Det var leverantörer till hamnens sajt som drabbades, och de har löst det genom att blockera IP-adresserna där det kommit mycket trafik som inte stämmer, säger Helsingborgs hamns kommunikationsansvariga, Zandra Lindell, till Helsingborgs Dagblad.

Hon gör bedömningen att antalet hot av det här slaget ökat mot Helsingborgs hamn sedan Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina inleddes. Den här gången var leverantören förberedd:

– Sajten låg nere för alla i totalt tio minuter, innan de hittade vilka ip-adresser som skulle blockeras. Nu kommer både våra kunder och vi åt den, säger Zara Lindell.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Snabbkoll om EU-valet 2024. Illustration: Mattias Käll

Så påverkar EU-valet dig och dina arbetsvillkor

Europaparlamentet. I juni går hela Europa till val. EU:s medborgare får då välja sitt parlament. Det som händer i Bryssel påverkar hur du har det på jobbet.

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Var står vi nu?

Davids krönika. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.