En 90-tons lastbil i Sundsvall.
Close
På flera håll i landet pågår försök med tyngre och ibland längre lastbilsekipage. Här rullar en 90-tonsbil i Sundsvall. Nu öppnar regeringen för 74 ton på utvalda vägar, ett beslut som väcker mängder av frågor.
Close

Höjd maxvikt skapar oro och ilska

Beslutet av öppna delar av vägnätet för lastbilar med högre totalvikt, 74 ton, skapar frustration i åkerinäringen. Åkarna vet ännu inte var de tyngre ekipagen får rulla och vilken sorts fordon de ska satsa på när det är dags att köpa nytt.

– Det råder ett stort vakuum. Massor av åkare ringer hit och är förbannade, säger Ulric Långberg på branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag (SÅ).

I oktober gick regeringen ut med att 74 tons lastbilar ska tillåtas från den 1 mars 2017. Fast beslutet gäller bara på vägsträckor där det inte är möjligt att frakta godset på järnväg eller i sjöfart. Maxlängden på fordonen blir densamma som tidigare, alltså 25,25 meter.

Den ökade vikten innebär att både bilar och släp måste anpassas. Släpvagnarna behöver fem axlar i stället för fyra.

Åtskilliga åkare kliar nu huvudet när det är dags att nyinvestera. Ska man beställa ekipage för 74 ton? På vilka vägar får de i så fall rulla, till vilka kunder?

Det kan ju tyckas enkelt att ta höjd för 74 ton, om man ändå köper nytt. Men släpvagnens extra axel väger 800 kilo och innebär en betydande kostnad, konstaterar Richard Ferm, vd på åkeriet Fermgruppen:

– Det innebär förstås att släpet lastar 800 kilo mindre också, när det rullar på vanliga vägar med den normala bruttovikten, 64 ton. Situationen är förvirrad. Vi behöver ett snabbt klargörande.

Ulric Långberg på SÅ håller med. Han menar att det ”gått politik” i en fråga som borde handla om miljö och effektivt resursutnyttjande:

– Frågan om 74 ton har utretts länge. Det nya som kom fram nu är att de tyngre lastbilarna bara ska tillåtas rulla på strategiska vägar där de inte konkurrerar med järnväg och sjöfart.

– Var är det då? Får åkeriet köra till Skutskär, dit finns det ju järnväg? Till skogsindustrierna i Sundsvall? Vad händer om det finns järnväg, men ingen ledig kapacitet på spåren. I dag vet ingen vad som gäller.

Enligt Långberg kan det i sämsta fall bli så att andelen vägar som uppgraderas till den nya bärighetsklassen 4 (BK 4) blir så liten att det inte lönar sig för åkeriföretagen att investera för 74 ton.

– 74 ton är utmärkt för vissa godsslag, bland annat timmer. Men man ska komma ihåg att inom fjärrtrafiken kommer det att få marginell betydelse. Där är vikten på godset, i förhållande till volymen, sådan att man ändå inte når över 64 ton eftersom fordonen inte får bli längre.

Ulric Långberg tycker att det är dags för politikerna att på allvar börja titta på godsflöden och var det är rimligt att flytta över gods på järnväg eller båt.

– I dag är det ungefär 8–10 procent av lastbilsgodset som kan flyttas över till spåren. Där det går bör vi också göra det. Jag får mycket skit av åkare när jag säger så, men vi måste utveckla både järnväg och lastbil, tillsammans.

Beslutet om 74 ton väcker mängder av frågor. Det kommer att ta lång tid innan det är klarlagt vilka vägar som omfattas, skyltningen finns på plats och Transportstyrelsen rett ut exakt vilka fordonskombinationer som blir tillåtna.

Ulric Långberg säger:

– Det blir jättesvårt att komma i gång till den 1 mars som regeringen satt som datum för den nya lagen. Många åkare är kritiska och de vill över huvud taget inte ha 74 ton. Skälet är att man inte tror att man kommer att få betalt för de extra tonnen.

– Jag argumenterar emot och hävdar att våra företagare måste skilja på teknikutveckling och affärsutveckling. Det har aldrig varit lätt för åkare att förhandla fram en rimlig betalning. Här måste vi utvecklas, vi måste lägga kraft på rätt saker!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Johan Kanmert. Foto: Privat

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

”Jag vrider hela kroppen i stället för att vrida bara på huvudet när jag kör baklänges”, säger Adam Aliu, skyddsombud vid DB Schenker i Göteborg. Foto: Lars Soold

Här hålls arbetsskadorna i schack

Terminal. Schenker i Göteborg har gått från en bedrövlig arbetsmiljö till ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Genom att variera arbetsuppgifter och ändringar i paketflödet har arbetsskador och sjukdagar gått ned för utsatta truckförare.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.