Höga synfältskrav för chaufförer

Kraven på förares synfält har kritiserats, både av personer som förlorat körkortet och av sakkunniga. Transportarbetaren ringde upp en av Sveriges främsta ögonläkare, Bo Philipson, för att ta reda på hur en synfältsundersökning går till och för att höra vad han tycker om regelverket.

Bo Philipson är bland annat professor emeritus vid Karolinska Institutet och har varit med och startat Sveriges största privata ögonklinik, Stockholms ögonklinik. Han tycker att kraven är för hårda och berättar att han har stött på flera patienter, där defekter i synfältets utbredning, periferiseendet, har lett till att personer förlorat körkortet.

– Jag vet att det i flera fall varit ett stort problem för dem eftersom det påverkat deras livssituation påtagligt. Det har handlat om att någon bor på landet och måste ha bil för att klara vardagen eller personer som är beroende av körkort i sitt yrke.

Det vanligaste sättet att testa periferiseende är med ett instrument som kallas perimeter. Ansiktet ställs in framför en halvsfär, ungefär som insidan på en halv jordglob. Inne i halvsfären finns det små lampor. När de lyser trycker patienten på en knapp för att markera att man sett något. Samtidigt finns det en sensor som håller koll på att ögat tittat rakt fram. På så sätt testas hur långt från ögats skarpa synfält patienten kan uppfatta saker. Ett öga testas i taget och programvaran i instrumentet räknar på reaktionsförmågan för att se om reaktionen är riktig eller en gissning. Det förekommer också testvarianter där man använder båda ögonen samtidigt.

Enligt reglerna ska synfältet ha en horisontell utsträckning på minst 120° åt båda hållen och en vertikal utsträckning av minst 20° uppåt och minst 20° nedåt.

– Jag har träffat patienter som haft en defekt, till exempel snett uppåt, på båda ögonen. Då har de förlorat körkortet, i enlighet med reglerna. Men jag har svårt att förstå vad de skulle se där som påverkar bilkörningen, säger Bo Philipson.

På fackspråk kallas ett sådant synfel homonymt, det vill säga synbortfall på båda ögonen på samma ställe. Ett sådant synfel är enlig regelverket skäl nog för att återkalla ett körkort. Hade felet bara funnits på ett öga hade personen fått behålla kortet.

Det finns några relativt vanliga åkommor som kan påverka periferiseendet. Blodkärlsproppar i hjärnan, som också kallas stroke. Grönstarr, även kallat glaukom. Diabetes, eller snarare dess bieffekter. Sjukdomen kan leda till blödningar i näthinnan och en ökad risk för just stroke. Den som behandlar sin diabetes löper mindre riska att drabbas.

Transportstyrelsens statistik över återkallade körkort är inte mer specifik än att 4 473 körkort drogs in av medicinska skäl under år 2013. I den siffran ryms alla hälsotillstånd som  innebär skäl nog att återkalla ett körkort. Transportstyrelsen skiljer inte heller på vilken typ av behörighet det handlar om, så det går inte att utläsa hur många av de drabbade som är yrkeschaufförer.

– Jag tycker att reglerna är för strikta, även om jag på rak arm inte kan säga vilka värden som hade varit rimligare att använda sig av. Eftersom man ändå rör blicken hela tiden när man kör, borde det spela mindre roll vilket periferiseende man har, säger Bo Philipson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.